Boeing 747 en Airbus A380 slachtoffer van Coronacrisis?4 min leestijd

Welke toestellen vliegen er rond met een OneWorld Livery?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De vervolgen van de Coronacrisis voor de maatschappij zijn verstrekkend. Boven alles staat de gezondheid van mensen, maar de consequenties voor bedrijven zijn ook niet mild. Het is onvermijdelijk dat vele bedrijven, ook in de luchtvaart, de crisis niet zullen overleven door een gebrek aan inkomsten. Nu betekent dat al dat er in de kosten gesneden moet worden. Een aantal airlines kiezen ervoor om verouderde toestel zoals de Boeing 747 en Airbus A380 versneld uit te faseren. Zijn deze toestellen het slachtoffer van de Coronacrisis?

Boeing 747

Om in de jaren ‘70 het almaar drukker wordende luchtruim te ontlasten bedacht men dat er grotere vliegtuigen moesten komen. Een van de destijds ontwikkelde toestellen die al even meegaat in de luchtvaart is de Boeing 747. Er zijn flink wat types van gebouwd, maar de Boeing 747-400 is toch wel de meest populaire gebleken. Ook nu, beperkingen als gevolg van Corona daargelaten, wordt het toestel nog steeds ingezet voor zowel passagiers- als vrachtvluchten. Of zelfs een combi.

Boeing 747 van KLM (Bron: ©markwagtendonk/KLM)
Boeing 747 van KLM (Bron: ©markwagtendonk/KLM)

Diverse maatschappijen waren al bezig met het uitfaseren van de 747. Echter hebben diverse airlines besloten dit te versnellen in verband met de Coronacrisis. De belangrijkste twee redenen zijn de grote capaciteit en de kosten van het toestel. Niet alleen nu, maar ook in het algemeen, is er vraag naar ‘kleinere’ en efficiëntere toestellen. De Boeing 747 kan flink wat passagiers vervoeren, maar op veel voor airlines interessante routes is helemaal niet zoveel vraag. Bovendien is dit type toestel kostbaar wat betreft brandstof en onderhoud. Nieuwe vliegtuigen als de Boeing 787 Dreamliner zijn veel zuiniger en efficiënter.

De Boeing 787 Dreamliner van TUI (Bron: TUI)
De Boeing 787 Dreamliner van TUI (Bron: TUI)

Afscheid Boeing 747

Bij velen zal bekend zijn dat onze eigen KLM versneld afscheid neemt van de Boeing 747. De laatste passagiersvlucht heeft inmiddels plaatsgevonden, terwijl dat eigenlijk in 2021 gepland stond. De Nederlandse nationale airline laat tegenover InsideFlyer weten dat het echt voornemens is het passagierstoestel niet meer in te zetten. De ‘Queen of the Skies’ verliet zo stilletjes het toneel. Terwijl het vliegtuig toch decennia gediend heeft bij KLM. In de huidige omstandigheden is het natuurlijk niet anders.

KLM is niet de enige maatschappij die de Boeing 747 eerder laat gaan. Ook Lufthansa besloot een aantal toestellen uit te faseren, waaronder dus hun Boeing 747. Het Franse Corsair maakt ook bekend een jaar eerder dan gepland te gaan stoppen met de Boeing 747. Volgens de website Simple Flying vloog Corsair met bijna alle types van de 747. Waarschijnlijk zullen er meer maatschappijen gaan volgen.

Ben je benieuwd welke maatschappijen nog met de Boeing 747 vliegen (voor de Coronacrisis)? Lees dan dit artikel over alle Boeing 747 airlines.

Boeing 747-400 van Lufthansa op de luchthaven van Frankfurt (Bron: British Airways)
Boeing 747-400 van Lufthansa op de luchthaven van Frankfurt (Bron: Lufthansa)

Airbus A380

Alhoewel de Airbus A380 wat jonger is dan de Boeing 747, lopen airlines ook hier tegen efficiëntie en het kostenplaatje aan. Dit was bijvoorbeeld voor Air France een tijd terug al de reden om te stoppen met dit toestel. Momenteel houdt Air France alle resterende A380 vliegtuigen aan de grond. Mogelijk gaan een of meerdere van deze toestellen ook eerder weg dan gepland. Door de Coronacrisis besloot ook Lufthansa recentelijk om zes van deze grote toestellen uit te faseren. Ook de Airbus A340 moet het overigens ook ontgelden in de Lufthansa Group.

Er zijn heel wat genoeg airlines die hun A380 vloot aan de grond houden. Waarom zou je met een half lege A380 vliegen als je een Boeing 777 volledig kunt vullen? Het is afwachten of er meer maatschappijen zullen volgens die (een aantal van) hun A380s de laan uit sturen. En die kans is zeker aanwezig. Het is namelijk niet te verwachten dat de luchtvaart zich snel zal herstellen als de reisbeperkingen opgeheven zullen worden.

De Airbus A380 van Air France in eigen livery (Bron: Air France)

Einde der tijd?

Echt einde oefening zal het voor de Boeing 747 niet zijn. Het toestel wordt namelijk, ook bij KLM, nog steeds veel ingezet om vracht te vervoeren. De Boeing 747 kan ook relatief gemakkelijk omgebouwd worden tot vrachttoeslag. Voor de Airbus A380 is dat wat lastiger, maar niets is onmogelijk. De tijd zal leren hoeveel Boeing 747 en Airbus A380 toestellen er straks weer rond zullen vliegen. Het zou best een kunnen zijn dat de Boeing 747 en Airbus A380 kind van de (Corona) rekening worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *