Deze airlines vliegen nog met de Boeing 747

KLM Boeing 747 City of Seoul

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

In tijden van CO2-compensatie, biobrandstof en elektrisch vliegen is de Boeing 747 wellicht controversieel. Bij veel vliegfanaten gaat het hart echter sneller kloppen bij het zien van de ‘Queen of the Skies’. Diverse maatschappijen kiezen er inmiddels voor om het verouderde toestel uit te faseren. Er zijn echter nog genoeg airlines waar je in de 747 kunt vliegen. InsideFlyer heeft voor jou een actueel overzicht samengesteld. 

Boeing 747

In de zeventiger jaren nam de ontwikkeling van grotere toestellen letterlijk en figuurlijk een vlucht. Het vliegverkeer groeide snel en de bestaande toestellen werden te klein. Bovendien was het erg druk in het luchtruim. Een van de oplossingen zou het ontwerpen en produceren van een groter vliegtuig kunnen zijn, moet men toen gedacht hebben. 

De destijds populaire vliegtuigen als de Boeing 707 en Douglas DC-8 voldeden dus niet meer. Pan American Airlines, de eerste klant voor de Boeing 747, stond vooraan bij de ontwikkeling van de jumbojet. Op de 50ste verjaardag van Boeing werd het eerste contract getekend voor een levering van de Boeing 747-100 voor Pan Am. Daarna volgden nog vele bestellingen voor diverse types 747s.

Boeing 747-100 van Pan American Airlines op de luchthaven van Zürich (Bron: Wikimedia Commons, Eduard Marmet)

Passagiers en vracht

De Boeing 747 is beschikbaar in diverse varianten. Zo is er een passagiers- en vrachtvliegtuig, maar ook een combinatie van beiden. Met die laatste vliegt onder andere KLM. Boeing heeft een succesvol ‘ombouwprogramma’ dat bedoeld is om de levensduur van de 747 te verlengen. De jumbojets die als passagiersvliegtuig gebruikt werden kunnen dan omgebouwd wordt tot vrachtvliegtuig. Op die manier kan het toestel nog langer gebruikt worden.

In dit artikel gaan we in op de passagierstoestellen, aangezien je met vrachtvliegtuigen niet mee kunt vliegen. 

Boeing 747 vrachtvliegtuig van KLM Cargo (gevuld met rozen) verlaat de luchthaven van Nairobi (Bron: KLM)
Boeing 747 vrachtvliegtuig van KLM Cargo (gevuld met rozen) verlaat de luchthaven van Nairobi (Bron: KLM)

Einde een tijdperk

Het zal bij de meeste lezers bekend zijn dat KLM nog met de Boeing 747 vliegt. Dat is echter niet meer voor lang. De jumbojet wordt namelijk uitgefaseerd. Datzelfde geldt overigens voor meerdere airlines. Denk bijvoorbeeld aan Lufthansa, Qantas en British Airways. 

Binnen de productie van de Boeing 747 is de -400 variant het meest populair gebleken. Deze toestellen zie je nog steeds terug bij een selecte groep airlines. Echter neemt het aantal actieve jumbojets van Boeing snel af. De voornaamste reden hiervoor is dat de toestellen vaak al een aardige leeftijd bereikt hebben. Er zijn dus al flink wat nieuwere vliegtuigen op de markt. Deze nieuwe types zijn bovendien zuiniger en hebben lagere kosten voor operatie en onderhoud. 

Het einde van de 747 voor de commerciële passagiersluchtvaart zal dus binnen enkele jaren volgen. De productie werd al meer dan tien jaar geleden stopgezet. Enkel de vrachtvariant wordt nog gemaakt, die overigens nog veel gebruikt wordt.

Europese airlines

In Europa kun je alleen nog met de 747 vliegen bij British Airways, Corsair, KLM, Lufthansa en Virgin Atlantic. Flink wat airlines hebben inmiddels gedag gezegd tegen hun Boeing jumbojets. Overigens geldt datzelfde voor de genoemde Europese 747 carriers. Ze hebben allemaal bekend gemaakt op termijn te zullen stoppen met de 747. Recentelijk ging er weer een tweetal 747s bij KLM uit dienst. Ook British Airways, Lufthansa en Virgin Atlantic hebben al een aantal jumbojets uitgefaseerd. Lufthansa heeft aangekondigd de 747-400 uit te faseren. Daarvan heeft de Duitse maatschappij er nu nog 13 (incl. vracht). Wat er met de 747-800 toestellen gaat gebeuren is nog onduidelijk. Het Franse Corsair wil al uiterlijk volgend jaar van de 3 resterende toestellen af. In het verleden vloog de airline met nagenoeg alle 747 types.

Boeing 747-400 van British Airways in speciale livery wordt begeleid door de Britse Luchtmacht ter ere van de 100ste verjaardag (Bron: British Airways)
Boeing 747-400 van British Airways in speciale livery wordt begeleid door de Britse Luchtmacht ter ere van de 100ste verjaardag (Bron: British Airways)
Boeing 747-400 van Lufthansa op de luchthaven van Frankfurt (Bron: British Airways)
Boeing 747-400 van Lufthansa op de luchthaven van Frankfurt (Bron: British Airways)
KLM
Boeing 747-400 van KLM (Bron: KLM / Schiphol)

Midden-Oosten

In het Midden-Oosten zijn er nog diverse airlines die (in totaal) een respectabel aantal 747s vliegt. Echter zijn dit geen reguliere airlines voor vluchten naar Europa of de Verenigde Staten. Veel van deze airlines vliegen routes in het Midden-Oosten en richting Azië, maar ook binnenlands. Er zijn ook diverse overheden die gebruikmaken van de jumbojet. Denk bijvoorbeeld aan Bahrein Royal Flight en Dubai Air Wing. Flynas, een van de low cost carriers in het Midden-Oosten vliegt ook nog met de 747.

Een andere carrier die nog gebruikmaakt van de 747 is Iraqi Airways. Deze airline heeft twee 747s, deze zijn overgenomen van Japan Airlines en Malaysian Airlines.

Boeing 747-400 van Dubai Air Wing, initieel afgeleverd aan United Airlines (Bron: Wikimedia Commons, Anna Zvereva)

Azië

In Azië kun je voor de 747 terecht bij Air China, Air India, Asiana Airlines, China Airlines, Korean Air, en Thai Airways. Het moge duidelijk zijn dat de meeste 747 airlines in dit continent te vinden zijn.

Korean Air vliegt nog met 23 Boeing 747s. Daarvan zijn de meeste van de variant -800 (17) en de rest van de variant -400 (6). De Boeing 747-400 worden de komende jaren uitgefaseerd. Deze zijn ook de oudste van de 747s in de vloot. De Boeing 747-800 toestellen zijn recenter ontvangen, namelijk tussen 2012 en 2017. China Airlines is de tweede grootste Aziatische 747 carrier met 22 stuks van de B747-400. Asiana Airlines en Air China beschikken beiden over 12 747s. Thai Airways heeft 10 B747s en Air India ‘slechts’ 4.

Boeing 747-400 van Korean Air (Bron: WikiMedia Commons, Masakatsu Ukon)
Boeing 747-800 van Korean Air (Bron: WikiMedia Commons, Masakatsu Ukon)

Oceanië

In Australië vliegt alleen Qantas nog met de Boeing 747. Sinds 1971 heeft de airline zo’n 65 747s ‘verbruikt’. De komende maanden zullen alle 747s uitgefaseerd worden. Afgelopen jaar werd ook al gedag gezegd tegen een aantal van deze jumbojets.

De Boeing 747s zullen worden vervangen door Boeing 787 Dreamliners (Bron: Qantas)
De Boeing 747s zullen worden vervangen door Boeing 787 Dreamliners (Bron: Qantas)

Overige 747 carriers

Naast de genoemde airlines zijn er nog een aantal ander airlines of organisaties die vliegen met de Boeing 747. Het gaat bijvoorbeeld om chartermaatschappijen. Enkele voorbeelden zijn Air Atlanta Icelandic (charter) en Rossiya Russian Airlines (onderdeel van het Russische Aeroflot). Dan is er nog het Spaanse Wamos Air, de 5 747s moeten uiterlijk komend jaar met pensioen zijn. Flynas en Mahan Air vliegen beiden nog met een 1 747-400. Tot slot is er nog Caspian Airlines die met 2 oudere 747s vliegt.

Boeing 747-400 van Rossiya Airlines (Bron: WikiMedia Commons, Ironhide)

Dit artikel is samengesteld door een analyse van nieuwsberichten over de Boeing 747 van InsideFlyer en andere media. Daarnaast is gebruikt gemaakt van data van de website Airfleets over welke types 747s diverse Airlineroute vliegen. Deel gerust je ervaringen met de 747 en eventuele aanvullingen in de reacties onder het artikel of op het forum.

Reacties

  1. Gerjan zegt

    Hi Christian,

    Leuk artikel! ik heb ooit eens Air Pacific gevlogen in een 747, volgens mij vliegen die toestellen nog steeds,

    • Christian zegt

      Hoi Gerjan,

      Bedankt! Air Pacific is opgegaan in Fiji Airways als ik mij niet vergis. Het klopt inderdaad dat deze maatschappij een aantal Boeing 747s heeft gevlogen. Inmiddels zijn deze naar een andere airline gegaan of gescrapt.

  2. Michiel1 zegt

    De getoonde Korean Air is een -800, geen -400 zoals het bijschift vermeldt.
    Leuk artikel overigens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *