Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het blijft onrustig bij Boeing. Onlangs stortte een tweede Boeing 737-Max toestel neer in Ethiopië. Dit zorgde ervoor dat alle toestellen van dit type aan de grond staan, zo ook in Europa. Boeing is druk bezig met het verbeteren van de toestellen en de software aan boord. De oorzaak zou namelijk liggen in een softwareprobleem bij de toestellen. Op dit moment is het toestel zeker ook nog niet veilig verklaard. Mede daardoor stelde Boeing de productie van dit type toestel bij. Voor de vele maatschappijen die de Boeing 737 MAX al hebben ontvangen geen goede geluiden dus. Met het aanstaande zomerseizoen is dit voor de maatschappijen ook extra lastig. Oudere toestellen moeten toch weer van het stof worden ontdaan om weer ingezet te worden. Ook zijn er maatschappijen die toestellen moeten leasen om toch voldoende capaciteit te hebben. Duidelijk is dat de Boeing 737 MAX voorlopig nog wel even in de hangar kan blijven staan.
TUI
Met het wegvallen van de 15 Boeing 737 MAX toestellen van TUI ontstaat er een flink tekort in de vloot bij TUI Nederland. Dit wegvallen wordt nu en in de nabije toekomst opgevangen met het leasen van toestellen bij verschillende leasemaatschappijen. TUI doet dit onder andere bij Gowair, Olympus, Wamos Air, EuroAtlantic, SmartLynx, Miami Air en Getjet.
American Airlines
Niet alleen TUI heeft last van het niet gebruiken van deze toestellen. Ook American Airlines, dat vele toestellen 737 MAX toestellen heeft, moet het zomerschema flink omgooien. De maatschappij is zich goed aan het voorbereiden op het zomerseizoen. De Boeing 737 Max blijft ook daar voorlopig in de garage, nog tot zeker 19 augustus 2019. Dit moet natuurlijk ook wel aangezien de FAA ook nog geen toestemming heeft gegeven dat het toestel weer veilig genoeg is om te gaan vliegen. American Airlines wil graag een veilige service blijven uitvoeren en gaat dan ook andere toestellen inzetten. Ook zullen er vele vluchten worden geannuleerd. American geeft nu aan dat het gaat om 115 vluchten per dag minder. Dit is zo’n 1,5% van de dagelijkse vluchten uitgevoerd door de maatschappij in het zomerseizoen.
Mocht je een vlucht geboekt hebben bij American Airlines die uitgevoerd werd door een Boeing 737 MAX dan zul je hoogstwaarschijnlijk worden omgeboekt, of zul je vliegen met een ander toestel. Het Reservation Team van AA zal contact met je opnemen als direct bij hen geboekt hebt. Heb je geboekt via een reisbureau dan zul je als het goed is via hen iets horen. Wil je helemaal afzien van de vlucht, dan kun je hier een refund aanvragen.
Europees Parlement bezorgd
Maar of het allemaal zo spoedig zal verlopen voor de terugkomst van de MAX is nog maar even de vraag. Leden van de transportcommissie van het Europees Parlement hebben hun bezorgdheid uitgesproken. Volgens hen zou de FAA (Federal Aviation Administration) te snel een goedkeuring geven om het toestel weer de lucht in te laten gaan. Boeing voert daarnaast zelf de verschillende tests uit om het toestel veilig te verklaren. Leden uit het Europees Parlement willen opheldering over de Europese procedures voor het opnieuw toestaan van dit type toestel.
Het is allemaal nog koffiedik kijken, maar het lijkt erop dat de Boeing 737-MAX dus voorlopig echt nog niet terug zal komen. En dus nog wel even zal verstoffen in de hangars van de maatschappijen.
Geef een reactie