Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Aziaten en dan met name Chinezen zijn vaak bijgelovig en kunnen door de recente gebeurtenissen (op 8 maart verdween vlucht MH370 Kuala Lumpur – Peking en op 17 juli crashte vlucht MH17 Amsterdam – Kuala Lumpur) het idee krijgen dat Malaysia Airlines een ‘bad luck’ maatschappij is en er daarom niet meer mee vliegen.
Hoe bestaat het dat dezelfde maatschappij binnen vier maanden tweemaal zo hard getroffen wordt? Ondanks de gebeurtenissen heeft Malaysia Airlines een uitstekende reputatie en is dan ook een 5-sterren maatschappij volgens het officiële Airline Rating System Skytrax.
Het “bad luck” label is in Azië een groter probleem voor Malaysia Airlines dan in de westerse wereld. Daar waar over de hele wereld mensen minder snel met Malaysia Airlines vliegen, vegeten wij ‘westerlingen’ dit op een gegeven moment wel weer.
(On)geluksgetallen
Dat speelt ook bij getallen. In diverse Aziatische landen zoals China, Hong Kong en Taiwan is het getal 4 uit den boze. (Qua uitspraak klinkt dat als het woord “dood”). Vandaar heb je vaak geen 4e verdieping in het hotel bijvoorbeeld.
Maar het getal 8 is weer heel goed: dit staat voor rijkdom. Niet voor niets begonnen de Olympische Spelen in Peking dan ook op 08-08-’08 om 8 minuten over 8! Ook hebben bijvoorbeeld de Twin-towers in Kuala Lumpur 88 verdiepingen.
Je ziet ook dat er veel maatschappijen die op China vliegen vaak achten in hun vluchtnummer hebben, zoals de KLM waarbij vluchtnummers van en naar Azië in de 800-reeks liggen. De KLM-vlucht van Hong Kong naar Amsterdam heeft zelfs het ultieme vluchtnummer KL888! Maar ook bijvoorbeeld Singapore Airlines heeft alle vluchtnummers van/naar China in de 800-reeks liggen.
Dus misschien zou Malaysia Airlines er voor de Aziatische markt goed aan doen om een extra 8 in de vluchtnummers op te nemen?
Geef een reactie