Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Meer van deze trip:
– Trip Introductie: Bruno’s Reünie Trip
– British Airways Galleries Lounge Amsterdam
– BA Club Europe naar Amsterdam en terug
– British Airways Concorde Room
– British Airways First Class naar Hong Kong (dit artikel)
Vlucht BA25 van London Heathrow naar Hong Kong
British Airways is een van de 13 airlines die met de Airbus A380 vliegt. Overall hebben ze een krappe configuratie op dat toestel, zelfs in hun First Class. BA heeft 14 stoelen in First op het ‘main deck’, wat meer is dan bijvoorbeeld Singapore Airlines en Malaysia Airlines, met respectievelijk 12 en 8 stoelen in diezelfde ruimte.
Boarding ging simpel en snel. Na een lange trektocht van Concourse A kwam ik aan bij de drukke gate, maar ik kon meteen instappen via de ‘Fast Track’ rij. Er worden drie deuren gebruikt bij het instappen van een A380, waarvan eentje exclusief voor First Class. Aan de deur werd ik begroet door de ‘Customer Service Manager’ – BA’s term voor purser, die me verwelkomde aan boord en mij verwees naar mijn stoel. Dit was de eerste en helaas enige keer dat ik hem heb gezien heb.
Jammergenoeg stond de iconische blauwe mood-lighting van British Airways niet aan. Zonder die verlichting ziet de cabine er niet zo elegant en strak uit. De stoel zelf was erg comfortabel en voelt ruimer aan dan de First class stoelen op de B777 en de B747 (soms daarom wel eens gekscherend ”s werelds beste business class’ genoemd op FlyerTalk en andere Boarding Area blogs). De stoel heeft een handleiding, en die heb ik vaker gebruikt dan ik wil toegeven. Het leeslampje naast de stoel vond ik erg stylish. De design van de cabine deed me denken aan het interieur van een BMW i8.
Ik had stoel 2K gekozen, in één van de betere rijen. Rij 1 is namelijk helemaal niet privé, aangezien die recht naast de kast van de cabin crew, en achter het toilet zit. De laatste rij is dan weer net voor de galley, wat best storend kan zijn zijn door het geluid en licht. De gezagvoerder begon snel al zijn speech na het instappen en informeerde ons over de vluchtduur van 11 uren en 35 minuten. Elke stoel in de First Class cabine was bezet, met op de laatste rij een moeder met baby. Oh, hoe jammer dat alleen Malaysia Airlines een verbod heeft op babies in First…
Een jonge steward verwelkomde me ook aan boord. Hij vertelde me dat hij en een collega voor ons gangpad ging zorgen en dat hij Kantonees sprak als dat mijn voorkeurstaal mocht zijn. Ik zie er totaal niet Aziatisch uit, maar toch aardig van hem om het aan te geven! Hij gaf mij een amenity kit en vroeg me mijn pyjamamaat. De amenity kit is gevuld met artikelen van het merk ‘Refinery’; een kam, pen, scheerartikelen, deodorant, moisturizer, ooggel en lippenbalsem. Vlak daarna kwam een Britse stewardess langs om zichzelf voor te stellen en vroeg ze wat ze voor mij mocht inschenken. Ze stelde de ‘Kir Royale’ voor, een combinatie van cassis liqueur en champagne.
Het opstijgen van de A380 was super-stil en ik merkte er bijna niks van. Na het opstijgen werd me weer een drankje aangeboden door de stewardess, deze keer koos ik een glaasje champagne. De champagne werd geserveerd met warme nootjes en ik kon daarbij meteen mijn bestelling voor het diner doorgeven. Er was een ‘Tasting Menu’ en een ‘Traditional Menu’, ik koos voor het laatste want de ‘Tasting Menu’ leek mij wat te veel eten.
De service begon met een amuse bouche die van geitenkaas en linzen was gemaakt.
Als voorgerecht bestelde ik de salade, welke eenvoudig en ongeïnspireerd was: ik ben er vrij zeker van dat er meer groenten in de wereld zijn dan alleen wortels en sla.
Dat werd gevolgd door de ‘gele pompoen en jicama soep’. Ik weet nog steeds niet goed wat er in zat, maar het was in ieder geval wel lekker.
Vervolgens werd het hoofdgerecht geserveerd, ik had de ‘aangebraden filet van Angus beef en gestoofde runder-wang’ besteld. Dat had ik beter niet kunnen doen, want het vlees was veel te gaar en zout.
Als toetje had ik vanille ijs besteld. Ik had verwacht dat dat met wat extra’s, zoals fruit of slagroom, zou komen, maar helaas…
Daarna geen kaasplankje meer voor mij, want ik was veel te vol. Het tempo van de service tijdens de maaltijd was goed. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik lang moest wachten voor de volgende gang. Het kwaliteit van het eten was alleen erg matig, zelf als het niet in First, maar in Business zou zijn geserveerd. De service was vriendelijk maar ongepolijst, mijn glas werd nooit bijgevuld en ben ik nooit met naam aangesproken. Een persoonlijke factor die wat mij betreft zeker hoort bij een First Class ervaring, die er wel is bij bijvoorbeeld Singapore Airlines en Cathay Pacific, zelfs in de business class. Ik vroeg om de turn-down service en ging naar het toilet om mijn pyjama aan te doen.
De toiletten waren best klein voor First en werden niet vaak schoon gemaakt tijdens de vlucht. Bij mijn terugkomt was mijn stoel omgetoverd in een heerlijk bed. Het beddengoed van British Airways is zeer comfortabel en misschien een van mijn favoriete in de lucht. Ik besloot om een film te kijken voor het slapen.
In eerste instantie vond ik het moeilijk om te slapen want de man achter mij snurkte heel hard en de baby in de laatste rij bleef maar huilen. Op een gegeven moment lukte het gelukkig en sliep ik bijna 8 uur. Een persoonlijk record voor mij op een vliegtuig. Een uur voor de landing werd ik gewekt door de steward met de vraag of ik thee wilde.
Ik had daarna wat fruit en muesli besteld, maar de steward vergat het fruit. De muesli was veel te zoet en geserveerd met veel te weinig yoghurt.
Daarna kreeg ik de ‘traditional English breakfast’, die wat vet was. Gelukkig werd het ontbijt in ieder geval geserveerd met een lekkere bessen en banaan smoothie.
Rond 30 minuten voor aankomst begonnen we te dalen. Onze landing was soepel en we waren ook relatief snel bij de gate.
Conclusie
Over het algemeen was de vlucht oké, maar niet in dezelfde categorie als British Airways’ concurrenten in Azië en het Midden-Oosten. Hoewel de service vriendelijk was, was het ongepolijst en voelde het niet aan als een First Class service. KLM heeft zelfs een meer verfijnde en persoonlijker service in haar Business Class. Verder verraste het me dat de purser nooit de moeite nam om zichzelf te introduceren tijdens de vlucht, normaal gesproken een traditie van British Airways. De stoel was een grote verbetering ten opzichte van de First Class stoelen op de rest van BA’s vloot en ik zou het niet erg vinden om deze nog een keer opnieuw uit te proberen. Als British Airways hun service en catering verbetert, kunnen ze een concurrerende First Class op hun A380 hebben.
Heb jij ooit British Airways First Class gevlogen? Hoe was jouw ervaring?
JHK zegt
klopt helemaal, minder en minder en als je dan de hun normale prijs moet betalen is is het totaal geen first class. hun bed breedte is wel erg slecht want Ba staat bekend om in verschillende klasses zo veel mogenlijk stoelen te zetten. hun verdien model. ook slecht dat je geen limo service naar en vanaf vliegtuig krijgt. dito van en na huis.. hun eten is erg slecht zeker voor first class. ga volgend vlucht maaltijd van te voren bestellen kijken hoe dat gaat. dit kan je nu op enkele test vluchten boeken.
kortom een midden oosten en of sia zijn de chte met first class.
Bruno zegt
Helaas kon ik niet mijn maaltijd van te voren bestellen 🙁