Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Afgelopen week was ik een weekje weg naar Malta om even bij te tanken. Malta is een relatief klein eiland ten zuiden van Sicilië en is een bekende toeristische bestemming. Het weer is warm in de zomer en zacht in de winter, maar bij aankomst begon het te stormen en die duurde zo’n anderhalve dag. Vanuit Billund is het in deze tijd van het jaar nog niet mogelijk om direct met een lijnvlucht naar Malta te vliegen. Deze vlucht is een chartervlucht, uitgevoerd door Atlantic Airways. Overigens zal Ryanair vanaf 1 april 2x per week een service van Billund naar Malta aanbieden.
Het is deze morgen nog steeds rustig op Billund. Ondanks de hordes bejaarden die op deze vlucht meereizen, kan ik toch vlot inchecken bij een van de kiosken en mijn bagage inchecken bij de geautomatiseerde bagage balie’s.
Natuurlijk is er geen lounge toegang van toepassing bij een chartervlucht dus zal ik een ontbijtje moeten scoren bij ‘Lagekagehuset’, een bekende bakkerij keten in Denemarken. Je spreekt het overigens uit als ‘Lauwkejehoeset’, een typisch voorbeeld in de Deense taal waarbij het geschreven woord totaal anders uitgesproken wordt. Ze bieden werkelijk fantastische producten aan, maar het kost ook wat.
Het was al snel tijd om richting de gate te gaan om in te stappen. Zoals gezegd werd de vlucht uitgevoerd door Atlantic Airways, een luchtvaartmaatschappij uit de Faeröer oftewel ‘Færøerne’ in het Deens. Deze archipel is een autonoom onderdeel van het Deense koninkrijk maar behoort niet tot de Europese Unie.
Atlantic Airways is maar klein, de vloot bestaat uit 4 toestellen. 3 Airbus A319 en 1 Airbus A320. Vandaag vlieg ik met deze A320 met registratie OY-RCJ. Het toestel is slechts 2 jaar oud en doet dienst als chartertoestel maar ook als lijndienst tussen Kopenhagen (CPH) en Vagar (FAE) op de Faeröer.
Het instappen ging werkelijk voorbeeldig en soepel. Doordat er zoveel bejaarden op de vlucht zaten en allemaal ruim op tijd op de luchthaven waren, konden we op tijd instappen en ook 15 minuten eerder vertrekken. De piloot had een nieuwe slot time kunnen bemachtigen en dat betekende dat we meteen konden vertrekken.
De cabine deed nieuw en fris aan. De aanwezige sfeerverlichting was aangenaam. Dit toestel had schermpjes aan het plafond wat voortdurend 3D informatie gaf over de vlucht. Naast vluchtinformatie werden ook wetenswaardigheden getoond over steden waar we overheen vlogen. Het was bijvoorbeeld interessant om over Rome te lezen.
De beenruimte was absoluut voldoende. Ik zat in rij 10, wat 1 rij vóór de rijen bij de nooduitgang is. Dat betekent dat deze stoelen niet naar achter kunnen; iets om op te letten bij het selecteren van de zitplaatsen. Ook zijn de stoelen uitgerust met haakjes om je jas aan te hangen maar helaas geen stroom- of USB aansluitingen. Tot mijn verbazing was het toestel helemaal vol, maar ik kwam erachter dat dit zo was omdat het toestel uit Kopenhagen (CPH) afkomstig was en een tussenstop in Billund (BLL) maakte om extra passagiers mee te nemen.
De service aan boord is beperkt. Er kunnen tegen redelijke prijzen snacks en drankjes besteld worden. Een nadeel is dat er geen broodjes of iets dergelijks aangeboden worden, meer dan een zakje nootjes of chips is er niet te koop, tenzij er van tevoren online een maaltijd besteld wordt. Die waren zeer duur (25 euro) en was gewoon roggebrood met wat beleg, Het geld zeker niet waard. Dat had beter gekund en ook een gemiste kan qua omzet voor Atlantic Airways.
Het valt op dat veel Denen om 8 uur ’s morgens meteen aan het bier en de ‘snaps’ gaan. De stewardessen zijn vriendelijk en geduldig bij het afrekenen. De taal is gewoon Deens aan boord maar ze spreken het met een grappig accentje, ik had het nog nooit eerder gehoord.
Onderweg was er tussen Italië en Malta behoorlijk wat turbulentie wat ook voor de piloten een verassing was. Een ouder man naast me trok wit weg van de vlieg angst maar gelukkig zette de piloot de landing in en kon aan hem zien dat hij zichtbaar opgelucht was toen we landden. Eenmaal geland blijkt dat er geen gates zijn waar het toestel direct aan kan parkeren, men wordt met een bus naar de terminal gereden. Malta airport is maar klein en in een mum van tijd stonden we weer buiten de terminal.
Geef een reactie