Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Je hebt vast al eens van American Express gehoord via InsideFlyer.nl. Met deze charge cards kun je vele voordelen behalen die het reizen een stuk aangenamer en makkelijker maken. In dit artikel behandelen we de American Express Platinum kaart en waarom het extra voordelig kan zijn met deze kaart te reizen.
American Express Platinum i.c.m. reizen
Complementaire elite status
De American Express Platinum kaart heeft een aantal voordelen die goed van pas komen tijdens het reizen. Slaap je in een Hilton hotel of resort? Dan krijg je een upgrade, spaar je meer Hilton Honors punten en krijg je ook nog eens gratis ontbijt door de gratis Gold status die je bij de Amex kaart krijgt. Je krijgt ook Gold status bij Starwood en daardoor, vanwege de samenvoeging, ook Gold status bij Mariott. Op die manier krijg je ook meer punten in dit loyaliteitsprogramma, upgrades en gratis ontbijt. Zijn deze hotel ketens niet beschikbaar in de buurt? Dan kun je ook terecht bij Shangri-La, Melia of Club Carlson met gratis elite status via deze kaart.
Fine Hotels & Resorts
Je kunt met je Platinum kaart ook gebruik maken van het Fine Hotels & Resort programma. Dit is een exclusief programma van American Express waarmee je diverse voordelen krijgt bij meer dan 800 vijf sterren hotels over de gehele wereld. Boek je via het Fine Hotels & Resorts programma je hotel? Dan kun je ook gebruik maken van je eventuele elite voordelen als je bij een hotel slaapt die aangesloten is bij een keten. Je kunt ook de punten in het loyaliteitsprogramma sparen zoals je gewend bent als je het hotel direct boekt en niet via een Online Travel Agent. De voordelen van het Fine Hotels & Resorts Programma zijn:
- Inchecken vanaf 12:00 uur*
- Upgrade bij check-in*
- Dagelijks ontbijt voor twee personen
- Gegarandeerde late check-out om vier uur
- Gratis WiFi op je kamer
- Je krijgt speciale, afhankelijk van het hotel, voordelen zoals tegoed voor eten en drinken, tegoed voor een spa of een massage voor 2 personen*
* op basis van beschikbaarheid
Membership rewards om te reizen
Bij al je uitgaven met de Platinum kaart krijg je ook Membership Rewards punten. Deze krijg je automatisch en hier betaal je geen extra fee voor. Wist je dat je met deze punten bijvoorbeeld een award ticket met KLM kunt boeken? Je kunt deze punten namelijk overschrijven naar diverse loyaliteitsprogramma’s zoals Singapore Airlines, KLM Flying Blue, Delta Airlines, Alitalia of SAS. Op die manier spaar je met je dagelijkse uitgave voor een ticket naar een bestemming naar keuze.
Wil je liever je punten besteden aan een hotel overnachting? Ook dat kan met Membership Rewards op twee manieren. De eerste manier is om je punten over te schrijven naar Club Carlson, Hilton of Starwood (waar je in alle gevallen ook elite status hebt). Op die manier kun je een award nacht boeken nadat je de punten hebt overgeboekt. Een tweede manier is om je punten te verzilveren voor een cadeaukaart. Dit kan voor bijvoorbeeld Van der Valk of Bongo cadeaukaart waar je een overnachting mee kunt boeken.
Spaar je liever voor een specifiek hotel of een reis? Je kan de punten ook inzetten om een reis te boeken via American Express Online Travel. 12.500 punten zijn namelijk €50,- waard. Je kunt dus bijvoorbeeld een vlucht boeken van €100,- voor 25.000 punten.
Kun je nu echt niet kiezen wat je met je Membership Rewards punten wil doen? Dan kun je deze ook altijd nog inzetten voor tegoed op je rekening. 26.500 punten leveren namelijk €100,- tegoed op die je vrij kunt besteden (aan bijvoorbeeld een reis, maar ook aan dagelijkse uitgaven).
Gratis verzekeringen
Als je met de Platinum kaart aankopen doet, dan ben je in veel gevallen ook direct verzekerd. Zo kun je verzekerd kopen waarbij je een claim kunt indienen binnen 240 dagen van maximaal €2.500 per gebeurtenis. Wil je iets terugbrengen maar mag dit niet van de verkoper? Ook dan ben je verzekerd tot een bedrag van €600,- per gebeurtenis.
Je krijgt ook een reisverzekering als je met de kaart betaald. Je bent tot €3.000.000 medische kosten gedekt, tot €3.000 voor persoonlijke eigendommen en je krijgt een annuleringsverzekering tot €10.000 per reis. Is je bagage langer dan 4 uur vertraagd? Dan krijg je tot €400,- per claim. Is je vlucht 4 uur vertraagd? Ook dan ben je verzekerd tot €200,- per claim.
Huur je een auto op je bestemming? Dan ben je tot €75.000 voor schade en diefstal gedekt en voor aansprakelijkheid tot €750.000 per claim.
Gratis toegang tot lounges
Met de American Express Platinum kaart krijg je ook onbeperkt toegang tot de lounges van Priority Pass. Deze lounges kun je op vliegvelden over de hele wereld vinden, maar zelfs op Amsterdam Schiphol heb je toegang tot een Priority Pass lounge. Een medereiziger mag je gratis meenemen in de lounge. Voor extra gasten wordt een fee berekend die automatisch op je maandafschrift komt te staan.
Wist je dat American Express ook eigen lounges heeft? Deze kun je bijvoorbeeld in Sydney, Miami of Las Vegas vinden. Hier krijg je ook gratis toegang met een medereiziger op vertoon van je American Express kaart.
Al met al krijg je vele voordelen met de American Express Platinum kaart die tijdens het reizen goed van pas komen.
Buiten de “normale” American Express kaarten zijn er ook nog de Flying Blue kaarten die je veel voordelen op kunnen leveren om mee te reizen. In dit artikel lees je daar meer over.
emvi zegt
Ik had van Kilian een meer realistische en kritische bijdrage verwacht. Nu lijkt het een verhaal van een AMEX medewerker, die een aangepaste versie heeft geschreven van hetgeen al op de AMEX website staat.
Ik ben een zeer tevreden AMEX klant, maar in plaats van kritiekloos alle voordelen op te sommen, had het InsideFlyer gesierd om bijvoorbeeld ook te noemen dat je van die verzekeringen, slechts twee maal binnen 12 maanden gebruik mag maken. Als je dus echt veel en/of lang reist en bovendien pech hebt, loop je het risico dat de verzekering niets meer dekt. Ook is het niet waar dat je bij vertraging zo maar EUR400 krijgt. Dat hangt er maar van af wat de Luchtvaart maatschappij doet. De AMEX verzekeringen komen alleen in werking als er er werkelijk nergens anders geclaimed kan worden.
Verder is het goed te weten dat AMEX (lees: AXA) momenteel de voorwaarden weer herziet, omdat er bij de Reisongemakken tekst een paar foutjes staan.
Amex zegt
Overduidelijk geschreven voor de puntjes, toch? Lekker hengelen voor Amex referrals via deze website!
Lionell Jansen zegt
De referrals die voorkomen in dit artikel zijn niet van de auteur zelf, maar zijn ontstaan uit een samenwerking tussen InsideFlyer en Amex. Er staat aan het begin van het artikel een disclaimer: “Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.”
Mvg,
Lionell
Eindredacteur InsideFlyer NL
Em zegt
Samenwerking tussen inside flyer en Amex?
Vandaar alle van de AMEX site gecopieerde stukken text, in plaats van de leden degelijke, eerlijke en gebalanceerde informatie te geven.
Steeve zegt
Hallo Emvi,
Ik heb ook vaker problemen gehad met AXA bij de reisongemakkenverzekering. Ze doen er alles aan om niet uit te hoeven keren.
Wat wordt er aangepast in de voorwaarden?
emvi zegt
Hallo Steeve,
Het antwoord op je vraag stond al in mijn text hierboven:
Je kan slechts twee maal binnen 12 maanden een claim indienen. Als je dus echt veel en/of lang reist en bovendien pech hebt, loop je het risico dat de verzekering niets meer dekt. “
Em zegt
Samenwerking tussen inside flyer en Amex?
Vandaar alle van de AMEX site gecopieerde stukken text, in plaats van de leden degelijke, eerlijke en gebalanceerde informatie te geven.
Lionell Jansen zegt
De teksten worden niet zomaar gekopieerd anders zouden we problemen krijgen met copyright. Het materiaal wat we gebruiken in artikelen wordt na overleg verkregen. We zullen proberen om in de toekomst meer gerichte opinie stukken te brengen ivm Amex. Bedankt voor de constructieve feedback.
Lionell
emvi zegt
Beste Lionell,
Je laat me nu nog meer schrikken. Jullie krijgen het materiaal “in overleg” van AMEX Nederland? Dus IF is een goedkoop advertentie medium voor AMEX ? Nu begrijp ik de onevenredige aandacht hier voor AMEX beter. Vind je dat ethisch verantwoord?
Ik was naief. Ik dacht dat IF een onafhankelijke publicatie was, met leuke verhalen en/of objectieve, en waar nodig kritische, rapporten over reis ervaringen. En daar buiten, een paar advertenties van sponsors.
Nu begrijp ik ook waarom jullie nooit zijn ingegaan op mijn meldingen van keiharde fouten in de verzekerings voorwaarden (sinds DEC16 bij AMEX bekend) en de voor de klant ongunstige aanpassingen sinds de introductie van de FB Platina kaart.
Ik ben overigens nog steeds tevreden over AMEX, maar ik zijn zat punten voor verbetering voor deze top-of-the-line kaart, die opeens niet meer zo aantrekkelijk is als het wordt voorgespiegeld.
Ik hoop echt dat jullie stoppen met adverteren in redactionele (of ingezonden stukjes) en doorgaan met het plaatsen van de informatieve verhalen waarin jullie behoorlijk goed zijn.
Gelukkig lees ik geen omgewerkte semi-journalistieke reeds uitgebreid in het nieuws geweest, kranten artikelen meer. Dat was hoop-ik eens en nooit weer.
Amy zegt
Hi emvi,
Ik zie dat je misschien helaas niet helemaal de juiste indruk hebt van wat Lionell bedoelde.
We krijgen zeker geen materiaal van American Express anders dan links die we anders ook zouden gebruiken. Niets van de teksten of ideeen voor artikelen is door iemand anders geschreven dan onze bloggers, die over Amex schrijven omdat ze het interessant vinden, en we zijn oa meer gaan publiceren omdat uit het lezersonderzoek bleek dat de meeste van onze lezers Amex gebruikt, of overweegt te gebruiken en ze hier graag meer informatie over zagen verschijnen. Zo zijn we ook op andere onderwerpen meer ingegaan zoals alternatieve routes vanaf Brussel nu met de schiphol drukte. En zo heb je laatst veel gezien over een backpack, omdat we die weg mochten geven. Dit doen we vooral met 1 instelling: voor de lezers.
We zijn dus niet onafhankelijk geweest, maar omdat we naar onze lezers hebben geluisterd. Dat lijkt me toch geen slechte instelling.
Je bent waarschijnlijk (of niet zoek het dan maar eens op) wel bekend met het member to member programma van Amex, schrijvers bij ons die amex hebben kunnen daar inderdaad links krijgen om te gebruiken in artikelen, maar we hebben een policy dat dit er slechts enkele per artikel mogen zijn. Om dit soort dingen te voorkomen. Helaas is het erin geslopen dat er nu ook naar ons inziens te veel in staan, en we gaan dan ook weer even duidelijk de regels kenbaar maken en dit oplossen. Echter, zijn we dus wel dergelijk zo vrij in wat onze bloggers mogen schrijven dat we het juist niet gaan censureren over amex te schrijven, dat zou verkeerd zijn.
Vergeet ook niet dat jij misschien wel bekend bent met Amex, maar iemand anders die nieuw is op de site op zoek is naar informatie, en daarvoor moeten bepaalde dingen wel in het artikel staan, zoals hoeveel miles je per kaart krijgt of de kosten er van, dat is niet meer dan logische informatie. Ook links daarbij zetten naar de betreffende website hoort er dan gewoon bij.
“Nu begrijp ik ook waarom jullie nooit zijn ingegaan op mijn meldingen van keiharde fouten in de verzekerings voorwaarden (sinds DEC16 bij AMEX bekend) en de voor de klant ongunstige aanpassingen sinds de introductie van de FB Platina kaart.” – als er op dit soort dingen niet ingegaan is, dan is het omdat men er zelf niet meer over te zeggen hadden dan jij al had toegevoegd, of het is er op de een of andere manier bij ingeschoten. Niet omdat het genegeerd wordt om wat voor reden dan ook en zeker niet omdat amex daar iets over gezegd heeft, wij hebben geen enkel contact met hen op die manier.
Al met al: er is geen sprake van “amex-propoganda”, er wordt geschreven over een onderwerp waar men om gevraagd heeft, en amex is nou eenmaal een hele interessante kaart voor de frequente reiziger en hun programma heeft vaak nieuwe features en promoties die we net als andere dingen gewoon behandelen omdat het interessant is.
We gaan de bloggers erop wijzen dat de links enkel in gerelateerde artikelen mogen staan, en in de juiste hoeveelheden.
Hartelijk dank voor je feedback & begrip
emvi zegt
Dank je wel voor je uitgebreide en doordachte antwoord.
Amy zegt
Graag gedaan:) Als je andere tips hebt ben je altijd welkom om te reageren – dan zullen we proberen daar wat aan te doen.