Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Een aantal weken geleden vloog ik naar Hawaii voor een Tier Point run (lees dat artikel hier (klik)). De laatste vlucht van deze trip was met American Airlines van New York JFK naar Londen Heathrow. Tijdens het zoeken en boeken van de ticket waren er diverse opties om terug in Londen te komen, maar ik wilde graag met American Airlines vliegen aangezien AA op deze route met hun paradepaardje, de Boeing 777-300ER, vliegt. Gelukkig was er beschikbaarheid en het ticket werd geboekt.
AA’s Boeing 777-300ER
Wat is er zo bijzonder aan deze “triple sevens” van American Airlines? Het zijn namelijk de nieuwste vliegtuigen met een nieuwe business class! Ik had al eens gelezen dat deze nieuwe business class cabin door sommige bloggers als beste business class ter wereld wordt gewaardeerd en ik was dan ook benieuwd om eens te gaan ervaren of dit werkelijk zo is.
AA is trouwens bezig om ook haar Boeing 777-200 en Boeing 767-toestellen om te bouwen naar deze nieuwe business class. En vanaf mei 2015 doet de Boeing 787 Dreamliner haar intrede in de vloot. Ook deze zal voorzien zijn van de nieuwe business class.
New York JFK
Ik arriveerde eind van de middag met een vlucht uit Phoenix in New York JFK Terminal 8. Gelukkig vertrok mijn AA-vlucht naar Londen ook vanaf Terminal 8 en de overstap was dan ook zeer comfortabel. Het toestel stond al klaar aan de gate en ik maakte snel even een foto door het raam.
Ik had anderhalf uur tussen de twee vluchten, dus ik kon nog naar de Admiral’s Lounge. Bij binnenkomst kreeg ik twee vouchers voor een alcoholische versnapering die bij een bar te bestellen waren. Koffie, thee en softdrinks waren wel onbeperkt beschikbaar.
Ik had echter meer behoefte aan een douche na zoveel uur reizen en ik kreeg na even wachten een badkamer toegewezen. Eenmaal opgefrist had ik nog net tijd voor een een drankje en ik ging voor een kop koffie met een cognacje. Met de drankvoucher die ik nog over had, kon ik een meneer gelukkig maken die aan een wijntje zat…
Toen ik bij de gate kwam begon precies het boadingproces en ik kon dan ook direct doorlopen.
De Stoel
De Boeing 777-300ER heeft een First Class cabine met direct daarachter een mini-cabine Business Class met maar twee rijen stoelen. De stoelen zijn ingedeeld als 1-2-1: dat wil zeggen dat er één stoel aan de raamzijde is en twee in het middengedeelte.
Ik had voor een stoel in de daar achter liggende cabine gekozen, stoel 9K aan het raam. In deze grote cabine waren maar liefst 11 rijen stoelen waar ik, bleek later, maar met twee andere reizigers zat. Het was dus enorm rustig!
De stoelen deden me denken aan de Royal Laurel Class van EVA Air die ik eerder gevlogen heb. Ook de nieuwe business class van Cathay Pacific schijnt vergelijkbaar te zijn, maar deze heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Er lag een amenity kit klaar met tandenborstel, lippenbalsem en dergelijke. Een groot kussen en dekbed lagen eveneens klaar. Ook de stoelen in het middengedeelte zijn prima om alleen of samen te gebruiken en geven veel privacy. Hoewel, als je samen reist, zit je wel ver van elkaar vandaan door de schuine opstelling van de stoelen.
De stoelen staan ook ietwat versprongen, zodat het meer privacy geeft. Als voorbeeld hieronder een foto vanaf mijn stoel op 9K naar stoel 9G. Het enige dat te zien zou zijn, zijn de benen van de in dit geval niet aanwezige passagier.
Catering
Door de stewardess werd vrij snel nadat ik plaats had genomen drankjes aangeboden en ik ging voor een glaasje champagne. Ook de menukaart werd uitgedeeld. Het personeel aan boord was vriendelijk, maar kwam ook een beetje lomp over. Ze deden wat ze moesten doen en dat deden ze ook goed, maar er werd niets buiten de lijntjes gedaan om de ‘experience’ van de passagier nog mooier te maken.
De menukaart had de volgende opties:
Ik koos als hoofdgerecht de “Grilled Beef Filet” en dat bleek later een uitstekende keuze! Eerst werden er warme noten geserveerd en ik bestelde er een rode wijn bij. Zoals ik al op eerdere vluchten in de Verenigde Staten heb gemerkt, houden Amerikanen van Groot en Veel en dat geldt ook voor wijn! Ook nu kreeg ik mijn rode wijn geserveerd in een limonadeglas, alsof het een glas cola was! En is het glas leeg, dan schenken ze ‘m weer net zo vol!
Het eten werd in één keer geserveerd (voorgerecht en hoofdgerecht). En oh, wat een fantastische maaltijd was dat! Ik heb zelden zó lekker gegeten in een vliegtuig!
De bijgerechten zoals de quiche waren heerlijk, maar kijk eens naar die biefstuk! Deze was werkelijk perfect en ik vroeg me af hoe het toch mogelijk is dat dit van tevoren klaargemaakte eten toch zó lekker smaakte in de lucht!
Excuus voor de vegetariërs onder ons, maar wat was dit een feest. Ik heb letterlijk met mijn ogen dicht gezeten om optimaal te kunnen genieten.
Na afloop werd er nog een ‘Chocolade fudge brownie ice cream’ geserveerd die ook heerlijk smaakte.
In-flight Entertainment
Aan de zijkant van de stoel zitten op ooghoogte bedieningsknopjes voor de stoel en is daar de afstandsbediening te vinden. Het grote LCD-scherm kan opengeklapt worden om te gebruiken. Hoewel dit een touch-screen is die prima werkt, is het in de praktijk toch handiger om met de afstandsbediening te werken, omdat je anders steeds naar voren moet bukken om het scherm aan te raken.
Ook een leeslampje, netstroom en usb- en audio-aansluitingen zijn altijd bij de hand. Achter dit paneel zit een deurtje aan de andere kant dat geopend kan worden. In het deurtje zit een spiegel en in het kastje is ruimte om wat zaken op te bergen.
Bij de stoel werd een tasje afgeleverd met een Bose “noice cancelling” koptelefoon. Ik ben een tijdje aan het zoeken geweest waar die koptelefoon aangesloten kon worden. Het bleek, bij navraag, dat de aansluiting voor de koptelefoon IN het kastje te zitten. Door in de spiegel te kijken, lukte het me om de koptelefoon aan te sluiten. Dit is erg onhandig en ik begrijp niet waarom die aansluiting niet op het paneel met andere aansluitingen zit.
Gezien alle tijdzones waar ik in was geweest op mijn trip naar Hawaii, had ik vooral zin om de stoel in de bed-stand te zetten en wat te gaan slapen. Het ontbijt op deze vlucht heb ik dan ook maar overgeslagen, zodat ik zo lang mogelijk van mijn bed kon genieten. De reis van iets minder dan zeven uren had wat mij betreft nog wel wat langer mogen duren!
Een half uur voor landing in Londen werd de daling ingezet. Het was helder weer en rond zes uur in de ochtend was het nog donker. Dat gaf mooie plaatjes van nachtelijk Londen!
Conclusie
Ik heb met American Airlines een heerlijke vlucht gehad. Naast het fantastische eten vind ik de stoelen in business class ook erg prettig en comfortabel. Het is goed om te horen dat American Airlines nu bezig is ook haar andere long-haul toestellen te upgraden met deze nieuwe business class. Het personeel was vriendelijk, maar ik heb daar geen speciale herinneringen aan overgehouden. Al met al een prettige vlucht en ik kijk uit naar het moment om nog eens AA te vliegen!
Geef een reactie