Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Elke airline presenteert zo nu en dan vernieuwingen die moeten laten zien dat men met het digitale tijdperk meegaat. Zo lanceert Air France vanaf deze week de mogelijkheid om vragen te stellen over Air France aan Alexa, de virtuele assistent van Amazon. Eerder introduceerde KLM een vergelijkbare spraakgestuurde dienst die je op weg helpt om je koffers in te pakken. Wat wilde jij altijd al weten van Air France?
Hoe werkt het?
Of je nu de status van je geboekte vlucht, vertrektijd of informatie over maaltijden wil hebben. Je hoeft er met Alexa nu zelf weinig moeite meer voor te doen. En het is nog gratis ook, mits je beschikt over Amazon Alexa.
Eerst moet je natuurlijk een apparaat hebben dat spraakbesturing middels Alexa ondersteunt. Dat kan bijvoorbeeld met de Sonos One of Amazon Echo. Je apparaat moet je nog wel instellen om Air France als ‘skill’ te kunnen gebruiken. Dat is gemakkelijk te regelen via de website van Amazon. Hier zoek je op “Air France”, waarna je deze skill activeert. Zodra alles ingesteld is kun je vragen gaan stellen.
Wat kan ik vragen?
Air France geeft zelf al enkele voorbeelden van vragen die je zou kunnen stellen. Denk bijvoorbeeld aan: “Wat is de status van mijn vlucht naar Tokyo.”,Of: “Vanaf welke terminal vertrekt vlucht AF1234?” Je kunt het ook wat moeilijker maken: “Heeft vlucht AF348 van Air France Wi-Fi aan boord?”. Of zelfs: “Kan ik nog upgraden naar Premium Economy op mijn volgende vlucht naar Parijs?”. Heel handig natuurlijk. Zo hoef je zelf niet meer op zoek te gaan naar het antwoord. En het bespaart je wellicht een e-mail, telefoontje of social media bericht naar Air France.
Een vraag die ik nog miste in het rijtje: “Wanneer zijn de stakingen bij Air France voorbij?”.
Geef een reactie