KLM investeert in Artificial Intelligence

Bron: KLM.com

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Als je een vliegreis boekt denk je misschien niet zo snel aan Artificial Intelligence (AI). Toch zijn er al veel toepassingen waarbij dit gebruikt wordt. Een aantal maanden geleden kondigde KLM aan te investeren in een eigen slimme chat bot via Facebook Messenger. De afgelopen tijd bereidde KLM de functie van deze zogenaamde Blue Bot uit zodat hij je ook kan helpen om je koffer in te pakken. Hoe handig is dat?

Uhm… Artificial wat?

Juist, Artificial Intelligence, of in het Nederlands ‘simpelweg’ kunstmatige intelligentie. Maar wat is dat dan? Artificial Intelligence is de ontwikkeling van software die taken uit kan voeren waarvoor voorheen de tussenkomst van de mens nodig was. Nu wordt de software zo slim gemaakt dat dit niet meer nodig is. De software kan dan zelf situaties herkennen en beslissingen maken op basis van de data die het aangeleverd krijgt. Handig is bijvoorbeeld dat de software bij kan sturen als de reiziger iets vergeet of iets fout doet. Ook kan de software leren van vragen die bijvoorbeeld vaak gesteld worden of antwoorden die hij terugkrijgt van de reiziger.

KLM’s Blue Bot

KLM is al een aantal jaren actief of Social media. Ook op Facebook Messenger kun je al langer contact hebben met de luchtvaarmaatschappij. Lionell schreef hier eerder al over. Een aantal maanden geleden introduceerde KLM een chatbot op Facebook Messenger genaamd Blue Bot, afgekort tot BB. BB helpt je om een ticket te boeken zonder tussenkomst van een medewerker. Ook kan hij een beperkt aantal vragen beantwoorden. Een andere locatie-gebaseerde functie werkt met het sturen van emoji’s. Ben je bijvoorbeeld op zakenreis in New York City en je zoekt een geldautomaat? Heel simpel: stuur een bijpassende emoji naar KLM op Facebook Messenger en KLM stuurt je het adres van de dichtstbijzijnde geldautomaat. Zoek je een adres voor een romantische lunch in Venetië? Stuur een bijpassend emoji en KLM helpt je op weg.

KLM Emoji Service (Bron: KLM.com)
KLM Emoji Service (Bron: KLM.com)

Nooit meer op je koffer zitten

Heel handig natuurlijk al dat chatten. Maar een van de grootste frustraties van reizen is het inpakken van je koffer. Ben je niets vergeten? En: past het wel in je koffer? Gelukkig heeft KLM daar nu ook iets op gevonden. De nieuwste functie recentelijk werd toegevoegd helpt je namelijk om je bagage in te pakken. Via Google Home kun je nu letterlijk in gesprek gaan met KLM’s BB. Je krijgt dan gepersonaliseerde tips over wat wel en niet mee te nemen en hoe het in te pakken. Hieronder een filmpje dat precies laat zien hoe het werkt.

 

 

Ik ben benieuwd welke functies KLM in de toekomst nog toe gaat voegen via Facebook Messenger, Google Home en de mobiele apps. De mogelijkheden met Artificial Intelligence en spraakbesturing zijn in ieder geval eindeloos. Voor nu: eindelijk iemand die je inpakfrustraties wel serieus neemt!

(Bron en beelden: KLM.com / KLM – Meet BB / Holland Herald, februari 2018)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *