Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De bagagevakken in het vliegtuig zijn vaak snel vol, zeker als het toestel vol zit. Vooral op short-haul vluchten is het passen en meten met de bagage. Het vergroten van de bagagevakken is dan ook geen overbodige luxe. Maar dat moet natuurlijk wel kunnen. Air France gaat de bagagevakken in de Airbus A320 en A321 vervangen. Zo kan er tot 60% meer bagage vervoerd worden.
Airbus A320/321
Air France werkt samen met Safran die de nieuwe ECOS bagagecompartimenten gaan installeren. Voor dit type bagagevak is geen aanpassing aan de cabine nodig. Daardoor kan er per 2020 al gestart worden met het ombouwen. 40 A320 toestellen en 11 A321 toestellen worden voorzien van in totaal 1.342 nieuwe bagagevakken. Dit moet uiterlijk in september 2022 gereed zijn. De vliegtuigen vliegen op routes binnen Frankrijk, evenals Europese bestemmingen. Het gaat dus zowel om short als medium-haul bestemmingen.
Meer ruimte
De ECOS bagagevakken zijn lager waardoor er meer ruimte ontstaat, zonder in de weg te zitten op het gangpad. Doordat de vakken lager zijn is het ook gemakkelijker om ze te openen. In plaats van vijf koffers kunnen er tot acht koffers in een bagagevak. Een stevig maar lichtgewicht materiaal zorgt er ook voor dat er minder gewicht mee de lucht in hoeft. De verwachting is dat de turnaround tijd zal dalen omdat er minder vaak bagage in het ruim geplaatst hoeft te worden. De Airbus A320 gaat van een capaciteit van 104 naar 166 koffers. De A321 gaat van 113 naar 192 koffers.
Geef een reactie