Air France-KLM toont interesse in overname TAP2 min leestijd

TAP Air Portugal Airbus A320

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

TAP Air Portugal is op dit moment nog in het bezit van de Portugese overheid. Maar daar moet binnenkort verandering in komen. De Portugese overheid wil de airline namelijk privatiseren en is dan ook op zoek naar  potentiële kopers. Air France-KLM is ook onder de gegadigden voor een gedeeltelijke overname van TAP. Naast AF-KLM zijn tevens Lufthansa en IAG geïnteresseerd. 

Overname TAP

Portugese media melden deze week dat Air France-KLM interesse heeft getoond in een overname van TAP. De luchtvaartgroep laat tegenover ECO weten de voorwaarden voor een overname te bestuderen. Daarnaast schrijft het Portugese medium dat Air France-KLM voornemens zou zijn om ook zich ook daadwerkelijk bij de overheid te melden om een bod te mogen doen. De overname gaat in dit stadium om maximaal 49,9% van de aandelen. Gegadigden moeten zich uiterlijk 22 november 2025 melden. 

Naast Air France‑KLM zijn ook Lufthansa Group (o.a. Lufthansa, Austria Airlines en Brussels Airlines) en IAG (o.a. British Airways en Iberia) bezig om de privatisering van TAP te bestuderen.

Zodra alle kandidaten bekend zijn zal de Portugese overheid hen beoordelen op elf criteria. Het gaat naast het financiële bod om onder meer het strategisch plan om TAP te integreren en het naleven van de arbeidsvoorwaarden van de huidige medewerkers. 

TAP Air Portugal crew

Slimme zet?

Het is niet gek dat Air France-KLM een bod wil gaan doen op TAP. Eerdere pogingen om ITA en Air Europa over te nemen zijn gestrand. ITA is inmiddels onderdeel van de Lufthansa Group. De Italiaanse airline is ook van het SkyTeam naar Star Alliance gegaan. De overname van SAS is echter wel gelukt. En de integratie is in volle gang. Zo zijn de codeshare-overeenkomsten verder uitgebreid en gaan de loyaliteitsprogramma’s meer samenwerken. Hiermee zorgt de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie voor een strategische uitbreiding van belangrijke markten in Scandinavië. 

Een uitbreiding in het zuiden van Europa, met Lissabon als hub, is zeer interessant voor AF-KLM. Dit geeft vooral toegang tot meer routes naar Zuid-Amerika en Afrika. Hier door kan het bedrijf weer verder groeien. Uiteraard wil Air France-KLM ook voorkomen dat concurrenten ervandoor gaan met TAP. Dus niets doen zou in dit geval ook niet slim zijn.

Bron omslagfoto: Unsplash/Kevin Hackert / Bron foto artikel: TAP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *