Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Tijdens Air France – KLM’s event vandaag werden naast de laatste financiële resultaten, ook het ‘Trust together‘ programma gepresenteerd. Een negen punten tellend programma welke de in zwaar weer verkerende holding weer in een leidende, groeiende positie zou moeten brengen.
Een van de interessante punten uit dit programma is het ‘Boost‘ initiatief. Dit initiatief bevat de plannen om vanuit Parijs-Charles de Gaulle een nieuwe dochter maatschappij onder Air France te lanceren, welke zich zal focussen op mid- en long-haul vluchten.
De maatschappij zou de directe concurrentie met de Gulf carriers (zoals Emirates, Qatar, Etihad) aan moeten gaan, welke zichzelf de laatste jaren zeer competitief en profitabel hebben gepositioneerd.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Transavia en HOP! zal de nieuwe airline geen low-cost imago moeten krijgen, maar zich focussen op het midden segment.
Door het overnemen van verliesgevende routes van Air France door deze nieuwe maatschappij, hoopt de holding deze routes weer rendabel te maken. Ook recent gesloten routes zouden onder de nieuwe dochter in een nieuw leven geblazen worden. Los van de oude routes zou tegen 2020 ook 30% van de routes uit volledig nieuwe bestemmingen moeten bestaan.
Spanningen tussen Air France en vakbonden
Het opbouwen van een nieuwe dochter maatschappij stelt AF-KLM natuurlijk in de gelegenheid om nieuwe arbeidsvoorwaarden op te stellen voor de nieuwe piloten en cabin crew, wat al voor lange tijd voor spanningen zorgt tussen de holding en haar medewerkers. Volgens AF-KLM kunnen Air France piloten zich vrijwillig opgeven voor de nieuwe maatschappij. Nieuwe arbeidsvoorwaarden zullen dan ook de komende worden onderhandeld met de vakbond.
Een nieuwe airline is altijd spannend voor reizigers, maar kan hen in dit geval ook op korte termijn problemen gaan opleveren. Deze nieuwe stap zal de al reeds moeizame onderhandelingen tussen de vakbonden en medewerkers niet ten goede komen, en het zal dan ook de vraag zijn hoe piloten en crews hier op reageren en of hier nieuwe stakingen uit voort vloeien.
Geef een reactie