Air France-KLM breidt zone boarding verder uit2 min leestijd

Air France-KLM breidt zone boarding verder uit

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Sommige vliegtuigmaatschappijen hebben het goed op orde; het boardingproces bij de gate. Andere kunnen zeker nog verbeteringen doorvoeren in de efficiëntie. Hoe dan ook, het blijft voor de verschillende maatschappijen een struikelblok. Hoe kunnen ze het proces van boarding verbeteren en versnellen? Zo ging de procedure bij British Airways in 2017 al op de schop en later volgde ook Delta met een nieuwe methode. Zij starten het boardingproces voortaan in zones, afhankelijk van je reisklasse en elite status. Bij Air France en KLM zagen we de afgelopen tijd geleidelijk aan ook veranderingen komen. Zo mochten eerst Business Class reizigers (zone 1) en daarna pas Flying Blue Elite Plus leden (zone 2) boarden, waarna de overige passagiers en Flying Blue Elite (zone 3) kunnen boarden. Uit ervaring kan ik zeggen dat niet bij elke vlucht en elke luchthaven het even frequent werd toegepast. Daar lijkt nu meer en meer verandering in te komen.

Zone boarding

In 2013 kwam KLM nog met een innovatieve manier van boarden, aldus de maatschappij destijds; alle reizigers kregen verschillende nummers op hun boardingpas. De nummers waren anders naar gelang de stoel in het vliegtuig. Zat je bijvoorbeeld bij het raam en achterin het toestel, dan mocht je eerder aan boord. De nummers werden toen getoond op het scherm bij de gate. Deze innovatieve manier van boarden heeft het naar mijn idee niet lang overleefd, aangezien ik het nooit zelf in de praktijk heb gezien. Dit blijkt ook wel aangezien er in 2017 met zone boarding werd gestart. Ook SkyTeam partner Delta heeft dit sinds begin 2019 verder uitgerold. Air France en KLM lieten nog even op zich wachten, maar hebben het proces inmiddels uitgerold op 50% van de Europese luchthavens en 80% van de intercontinentale luchthavens. Doel is om dit natuurlijk verder uit te rollen naar 100%.

Aantal zones

SkyTeam-partner Delta koos er eerder voor om voor zes verschillende zones te gaan. In de afbeelding hieronder kun je de verschillende zones zien.

Delta past boarding proces aan 1
Foto: Delta

Air France en KLM kiezen ervoor om het instappen in vijf zones in te delen. De zones zijn ingedeeld op basis van je reisklasse – Business Class (zone 1), Premium Economy (zone 2), Economy (4 of 5) -, je status bij o.a. Flying Blue (Silver – zone 3, Gold & Platinum zone 2) en het tarief dat je hebt geboekt. In Parijs, Jakarta en Kuala Lumpur zie je zone boarding ook al terug komen. En binnenkort dus ook op steeds meer luchthavens in Europa en daarbuiten.

Air France-KLM breidt zone boarding verder uit
Boarding zones op Parijs CDG Foto: MdTurck
Air France-KLM breidt zone boarding verder uit
Zone Boarding op de luchthaven in Singapore
Air France-KLM breidt zone boarding verder uit
Zone Boarding in Bali

Reacties

  1. GS zegt

    Goed onderwerp, zone boarding is een verademing, helemaal als er – zoals in Parijs – verschillende rijen worden gecreeerd en er op wordt toegezien dat passagiers in de juiste rij boarden. Overigens hoop ik dat de auteur van dit artikel een en ander nog eens goed naleest: er staan behoorlijk veel fouten in mbt grammatica, schrijfstijl en woordkeuze.

  2. Erik zegt

    Ja leuk dit…niet. Was met blue silver altijd goed voor prio boarding. Nu ineens niet meer; ja nadat zone 1&2 zijn geboard. Jammer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *