Boarding volgens zones bij British Airways

british airways

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

British Airways introduceert per 12 december een nieuwe boardingprocedure. Voortaan krijgen passagiers afhankelijk van hun status en reisklasse een zone toegewezen. Deze zal duidelijk worden vermeld op de (mobiele) boardingpass. Vervolgens kunnen passagiers in volgorde van zone aan boord gaan. Hiermee hoopt British Airways het proces te versimpelen en natuurlijk ook te versnellen. De maatschappij vermeldt ook dat boarding volgens zones wereldwijd vaak gebruik wordt; onder andere bij partners American Airlines en Iberia.

Zones en volgorde

De zones worden als volgt toegewezen voor shorthaul vluchten:

  1. Executive Club Gold, Oneworld Emerald, business class
  2. Executive Club Silver, Oneworld Sapphire
  3. Executive Club Bronze, Oneworld Ruby
  4. Economy
  5. Hand Baggage Only tarieven

Op longhaul geldt de volgende rangorde:

  1. Executive Club Gold, Oneworld Emerald, first class
  2. Executive Club Silver, Oneworld Sapphire, business class
  3. Executive Club Bronze, Oneworld Ruby, premium economy
  4. Economy
  5. Economy

De volgorde is niet verrassend. Volgens British Airways blijft priority boarding ook behouden. Of dit een succes is zal afhangen van het naleven van de procedure door grondpersoneel. Het onderscheid van de verschillende elite groepen lijkt handig, maar veel premium passagiers zijn niet bij de gate bij het starten van boarding omdat ze liever in de lounge blijven. Het kan na verloop van tijd alsnog zo zijn dat de eerste drie groepen op één hoop worden gegooid aangezien er individueel te weinig passagiers zijn voor een ‘boardingronde’.

Verder zal groep 4 en 5 op longhaul vluchten intern specifiek moeten worden ingedeeld. Er bestaan veel theorieën over de snelste procedure; eerst raam, dan midden en dan gang, van achter naar voren, van voor naar achteren etc. In de praktijk blijft boarding echter nog steeds een heikelpunt. Ik ben benieuwd of deze nieuwe procedure een verbetering wordt.

Reacties

  1. m.k. zegt

    Ik heb het geloof ik in de VS een aantal keren meegemaakt, dat ze speciale rijen voor de frequent flyers, business, en dan per zone. Dat was overzichtelijk en werkte goed. Ik heb het ook meegemaakt op voornamelijk vluchten naar Azie, en vanuit Azie, maar ook Latijns Amerika en Noord Afrika, waar niemand zich iets aantrekt van de volgorde. En dat wordt het gewoon chaos. Inmiddels ben ik er gewend aan geraakt. Het komt uiteindelijk allemaal goed.

    Soms ervaar ik het (zelfs) als onduidelijk als ik een ik een BA vlucht in een georganiseerd land als Nederland neem. Als ik een vlucht van AMS naar LHR neem, staan er in de priority rij verschillende passagiers (Bronze, Silver, Gold, Business) te wachten, terwijl doorgaans Business en Gold als eerste mogen boarden. Maar vaak heerst er onduidelijkheid, omdat de Bronze en Silver blijven wachten, omdat ze nog niet “mogen”. Ik voel me altijd een beetje beschaamd om dan naar voren te lopen, want je weet ook niet of er nog andere business en Gold passagiers in de rij staan. En je wilt ook niet voorkruipen – dat is in de Britse context immers “not done”. Dus ik hoop dat dit nieuwe systeem iets meer structuur brengt, al blijven er altijd passagiers die zich er niks van aantrekken, of die de instructies niet begrijpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *