Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Wat moet een luchtvaartmaatschappij allemaal doen om duurzaam(er) te worden? Maatschappijen zijn enorm bezig met het verminderen van de voetafdruk. Zo zijn verschillende bedrijven met maatschappijen aan het kijken naar bio-brandstoffen, zoals de TU Delft samen met KLM of wat dacht je van de verbeteringen op de luchthaven Schiphol. Ook bij de Franse tak van Air France-KLM staat duurzaamheid hoog op de agenda. In 2015 werden drinkrietjes al verbannen. Air France gaat nu nog een stap verder en wil plastic verder in de ban doen.
‘Plasticloos’ naar Detroit
Op 5 juni jongstleden was het ‘World Environment Day’. Oftewel Wereldmilieudag. Tijdens deze dag staan verschillende onderwerpen die met het milieu te maken hebben extra in de schijnwerpers. Hierbij kan gedacht worden aan schoon drinkwater voor iedereen, minder of geen luchtvervuiling of minder plastic gebruik. Dit laatste is een belangrijk onderwerp in veel industrieën, zo ook in de luchtvaart. Voordeel van plastic is dat het goedkoop en licht is. Nadeel is dat het vaak maar een keer gebruikt wordt en vaak ook nog niet gerecycled wordt, wat de reden ook mag zijn.
Speciaal ter gelegenheid van de World Environment Day vloog Air France ‘plasticloos’ naar Detroit (AF378). Onder andere plastic roerstaafjes, bekers en bestek werden vervangen door producten die gemaakt zijn van biologisch vervaardigen materialen. Dit is beter voor het milieu dan de ‘single-use’ plasticmaterialen. Ze zijn namelijk beter afbreekbaar door het milieu en sommige zijn ook te recyclen.
Duurzamer
Met de inzet op dit soort biologische producten, wil Air France een statement maken en voor het einde van 2019 1.300 ton aan single-use plastics vermijden aan boord. Het betreft hier producten zoals bekertjes, bestek en roerstaafjes. Voor deze producten worden naast de biologische materialen ook hout en papier gebruikt. De impact van deze producten op het milieu is vaak veel kleiner. Air France zelf geeft aan dat het hier om ruim 210 miljoen plasticmaterialen gaat die worden verbannen aan boord.
Naast het in de ban doen van deze plasticmaterialen, zet Air France ook meer in op duurzamer vliegen. Bijvoorbeeld door de aanschaf van zuinigere toestellen, zoals de Boeing 787-9 en de Airbus A350. Als deze nieuwe toestellen in de vloot komen, zullen andere de vloot verlaten. Zoals bijvoorbeeld de Airbus A340. Ook proberen piloten zo zuinig mogelijk te vliegen door te kijken hoe het weer is en zo de meest optimale route te bepalen. Enkele van deze maatregelen moet ervoor zorgen dat een reiziger gemiddeld 2.7 liter brandstof verbruikt per 100 km. Air France wilde voor 2020 20% minder CO2-uitstoot hebben. Dat is inmiddels al gehaald in 2018, maar Air France gaat dus verder.
Bron en beeldmateriaal: Air France
Geef een reactie