Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Air France neemt over aan paar maanden haar eerste Boeing 787-9 Dreamliner in ontvangt. De Franse maatschappij grijpt dit moment aan om ook de Premium Economy te vernieuwen en andere features in te voeren. Zo introduceert Air France op de 787 ook wifi, net als partner KLM.
Schema
Air France heeft bekend gemaakt dat de eerste commerciële vlucht van de 787 op 9 januari van Parijs naar Caïro zal zijn. Andere bestemmingen zijn nog niet bekend gemaakt. De maatschappij heeft in totaal 11 Dreamliners in bestelling, waarvan er 5 geleased worden.
Net als KLM zal Air France ook welkomstvluchten organiseren om het publiek alvast kennis te laten maken met het nieuwe vliegtuig. Op 7 en 8 januari zullen er 2 rondvluchten van 2,5 uur gemaakt worden. Tickets hiervoor zijn ‘vanaf begin december’ te verkrijgen.
Indeling
De 787 zal bij Air France 3 reisklassen hebben, met 30 stoelen in Business Class, 21 in Premium Economy en 225 in Economy voor een totaal van 276 passagiers. Hoewel de officiële seatmap nog niet te vinden is op de website van Air France, heeft Tyler Birth de indeling:
Afgezien van de Premium Economy is dit vrijwel identiek aan de KLM 787 indeling. Zo zijn er evenveel stoelen in Business Class in dezelfde 1-2-1 indeling en van dezelfde soort: de Cirrus van fabrikant Zodiac Aerospace. Ook in Economy is er weinig verrassends; een 3-3-3 indeling met 31 inch aan seatpitch, alweer gelijk aan KLM.
Nieuwe Premium Economy
Wat wél verandert is de Premium Economy Class stoel. Deze wordt vooral ruimer met 2,5cm extra breedte en 5cm meer seatpitch. Ook wordt de rugleuning veranderd en komt er een meer comfortabel stoelkussen. Het blijft een ‘fixed shell’ stoel met een recline van 130 graden. Daarnaast zijn er meer ‘praktische en innovatieve’ features. Air France kondigt ook aan dat dit de eerste in een serie van verbeteringen is wat betreft de reisklassen.
Andere typen
Air France is ook bezig om de andere longhaul vliegtuigen te retrofitten met de ‘Best and Beyond’ cabines met onder andere een veel betere Business Class in 1-2-1 opstelling. Deze winter moeten 36 777’s zijn uitgerust met de nieuwe cabines en 32 bestemmingen aandoen. In augustus volgend jaar is de planning dat 44 777’s zijn omgebouwd. Na de winter 2017 begint de maatschappij ook aan de Airbus A330’s die eind 2018 gereed zouden moeten zijn. Vernieuwing van de A380 begint op z’n vroegst pas in 2019.
Op medium haul hoopt Air France eind oktober 24 A320’s gemodificeerd te hebben. Hierna volgen 11 A321’s.
Table service
Net als KLM wil Air France de passagiers in Business Class tijdens de maaltijden nog beter van dienst zijn. Hiervoor biedt zij op geselecteerde vluchten tussen Parijs en New York en Singapore sinds mei dit jaar ‘table service’, waarbij de nadruk ligt op persoonlijke service en waarbij trays en trolley’s vermeden worden. Het moet op de service in een restaurant lijken. Eind dit jaar voert Air France dit ook in op vluchten naar Tokyo Haneda en volgend jaar volgen meer bestemmingen.
Geef een reactie