Minder cabin crew op intercontinentale KLM vluchten

KLM cabin crew

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Met ingang van de winterdienstregeling op 30 oktober voert KLM een verandering door in de bezetting op een groot deel van de intercontinentale vluchten. Er zal één cabin attendant minder in Economy Class worden ingezet. Volgens de maatschappij is dit in het kader van de Perform2020 doelstelling, die een productiviteitsverhoging van 4% moet realiseren. Eerder werden er al maatregelen genomen bij grondpersoneel en de piloten. Voor de cabinecrew is dit echter een alternatieve maatregel. KLM wilde eigenlijk dat één van de twee pursers (er is zowel een purser voor Economy als Business Class) mee ging werken in de service. Zo zou het serviceniveau, voornamelijk voor de World Business Class, persoonlijker en beter worden. Omdat de werkomstandigheden van de pursers vaststaan in de cao, moest KLM hiervoor overleggen met de cabinebonden. Wegens het pensioenconflict weigeren die echter aan tafel te gaan, vandaar het schrappen van een cabin attendant in Economy op vluchten uitgevoerd met een Boeing 777-200, Boeing 787 of A330-300 (40% van de longhaulvluchten volgens de maatschappij).

KLM Cabin Crew
Niet meer service in Business Class en zelfs minder service in Economy

Cabinebonden

FNV is niet blij met het eenzijdige besluit, dat volgens de vakbond in overleg met de cabinebonden en medezeggenschapsraad genomen had moeten worden. Het probleem ‘is door de maatschappij zelf gecreëerd door doelbewust 250 bemanningsleden minder aan te nemen.’ Leen van der List, FNV Cabine:

Dit eenzijdige besluit verhoogt de werkdruk aan boord enorm, geeft druk op de service aan de passagiers en maakt dat calamiteiten aan boord minder adequaat kunnen worden aangepakt nu er handen te kort komen.

Volgens KLM heeft deze maatregel juist de minste impact op de passagier. FNV vindt de maatregel verder ‘paniekvoetbal’ dat voor onrust op de werkvloer zorgt. Daarnaast wijst zij erop dat het cabinepersoneel de afgelopen jaren al veel heeft bijgedragen en dat het departement Inflight Services een gezonde bedrijfsvoering kent.

Ook cabinevakbond VNC is woest; ‘KLM slaat de plank volledig mis qua doelstelling om de klant daadwerkelijk centraal te stellen’. Wat veiligheid betreft is de flight attendant/passagier ratio nog prima, maar qua service stijgt deze. Op de 777-200 stijgt de werkdruk met 20%. “KLM wil klaarblijkelijk lowcost arbeidsvoorwaarden met een high performance service”, aldus VNC.

KLM wil graag met de cabinebonden aan tafel om tot andere maatregelen te komen die ook voor een verbeterde productiviteit zorgen. FNV Cabine heeft vorig jaar al laten weten dat zij “er niet van gediend is om met het mes op de keel tot afspraken te komen.”

Reacties

  1. PasjeDeluxe zegt

    Deksel op de neus voor de vakbonden haha. Aan de andere kant wel weer slecht dat de passagiers er nu helemaal niks voor terug gaan krijgen..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *