KLM 787 Welkomstvlucht

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Een paar weken geleden maakte KLM uit het niets via Twitter bekend drie welkomstvluchten met de nieuwe 787 Dreamliner uit te voeren. Ik had één van de tickets bemachtigd.

Bij het reserveren kon je nog niet zien op welke vlucht je zou worden ingedeeld. Een week na het boeken e-mailde KLM met de indeling voor de vluchten. Ik zat op KL9899; de laatste van de drie met vertrek om 15:30.

Voor de vlucht had KLM speciale check-in balies in Vertrek 1. Voor de laatste vlucht was het nog erg rustig toen ik daar arriveerde. Stoelselectie voor de vlucht was niet mogelijk maar werd door KLM toegekend. Ik was daarom erg blij toen ik een boardingpass overhandigd kreeg voor 24A, een stoel aan het raam in reguliere Economy.

Check-in
Check-in

Elke passagier voor de 787 vlucht mocht ook gebruik maken van de priority security rij en dat was nodig ook! De gewone rij reikte tot aan Vertrek 2. Hierna spendeerde ik nog wat tijd in de Schengen Crown Lounge tot aan boarding rond half 3.

Het vliegtuig stond niet aan een gate maar op het cargo apron bij de Kaagbaan. We werden dan ook per bus daarheen gebracht. Na het scannen van de boardingpass kregen alle passagiers een goodiebag met onder andere sandwich en flesje water, headset, pet, Holland Herald en safety card (ze verwachtten waarschijnlijk al dat die anders werden meegenomen). Bijna alles, tot aan de snoepjes aan toe, waren 787-branded.

Goodiebag
Goodiebag

Na een kortje ritje kwamen we aan bij het apron met het vliegtuig. Na het uitstappen was er gelukkig genoeg mogelijkheid tot het maken van foto’s, waarna je met de trap kon boarden.

PH-BHC
De PH-BHC
GEnx
De GEnx motoren
KLM 787
Ik had zeker geen bezwaar tegen bus boarding!

Deze diashow vereist JavaScript.

Aan de deur werden we verwelkomd door Bouke Rypma, gezagvoerder en operational manager van de 777/787, en de rest van de crew. Eenmaal bij mijn stoel, de een na laatste rij van de 1ste cabine, viel gelijk het nieuwe design van de stoel en het IFE op.

KLM Economy
De nieuwe KLM Economy cabine
KLM IFE
Nieuw IFE

Nadat iedereen aan boord was introduceerde de bemanning zich en legde uit hoe de vlucht in elkaar zat; een lange taxi naar de Polderbaan en route afhankelijk van het weer zodat we laag konden vliegen. Tijdens de vlucht zou er een kleine service volgen en een kennisquiz. Voor vertrek volgde natuurlijk eerst de nieuwe safety video.

Klaar voor de taxi
Klaar voor de taxi
Nieuwe safety video
Nieuwe safety video

Na take-off zette het vliegtuig koers in zuidelijke richting naar Rotterdam. Ondertussen verkende ik de nieuwe cabine. Het IFE systeem is zoals gezegd spiksplinternieuw. Het is volledig touchscreen en de handset in de armleuning vervalt dus. Aan de onderkant van het scherm zit de hoofdtelefoonuitgang en een USB-aansluiting. Je kan via die aansluiting je eigen multimedia of PDF of het scherm vertonen. Het IFE scherm zag er erg helder uit en het systeem werkte snel. Een duidelijke verbetering ten opzichte van het huidige systeem.

IFE menu
IFE menu
KLM IFE
Je kan voortaan je eigen entertainment meenemen

Verder zijn er onder de stoelen stopcontacten aanwezig en er is ook wifi aan boord. Omdat de vlucht niet boven de 10000 voet kwam was het nu niet beschikbaar. KLM heeft er in de 787 wel voor gekozen geen persoonlijke ventilatoren te plaatsen op de overhead panels. Wel is er ook in Economy moodlighting.

Deze diashow vereist JavaScript.

Over de stoel zelf ben ik helaas minder te spreken. KLM heeft er voor gekozen 9 stoelen per rij te plaatsen en dat is duidelijk te voelen. Het is erg krap als je met twee volwassenen naast elkaar zit, ondanks de dunne armleuningen. Nu had ik ook de pech dat ik net op een plek zat waar de wand uitstak omdat de ramen niet evenwijdig lagen aan de stoelen. De beenruimte in Economy was voor mijn 1,95 ook heel erg krap, en de passagier voor me had zijn stoel niet eens gekanteld.

Krappe beenruimte
Krappe beenruimte

Ondertussen vlogen we boven Rotterdam waar ik ontzettend blij was met mijn raamstoel! Op 2000 voet (600m) hoogte overvlogen we eerst Rotterdam The Hague Airport en daarna een paar keer over Rotterdam. Het uitzicht was erg bijzonder!

Deze diashow vereist JavaScript.

De crew kwam daarna langs met een kleine serviceronde; een petit-four van de nieuwe consulting chef voor de WBC; Jacob Jan Boersma en een pakje sap en flesje wijn.

Petit-four
Petit-four
IMG_5370
Zelfs de wijn was 787 branded

We vlogen verder over de Maasvlakte en Zeeland waar het uitzicht, buiten de wolken, weer erg bijzonder was.

Maasvlakte
Maasvlakte

Hierna begon de crew met een quiz over de 787 waarbij de gelukkig winnaar een 1:100 schaalmodel als prijs kreeg. Vervolgens was het helaas alweer tijd om de koers terug naar Schiphol in te zetten. Door het weer werd het wat onstuimig maar uiteindelijk zette de cockpitbemanning de kist erg netjes aan de grond. Hierna leek het alsof we een ererondje rondom de hele terminal van Schiphol reden, natuurlijk onder begeleiding van een grote escorte waarna een watersaluut voor het parkeren volgde. Hiermee was de vlucht teneinde, maar passagiers die dat wilden mochten nog even een kijkje in de World Business Class en cockpit nemen. Ook kreeg iedereen nog een certificaat van de Welkomsttvlucht.

IMG_5384
Terug op Schiphol

Deze diashow vereist JavaScript.

Deze diashow vereist JavaScript.

Het flightdeck
Het flightdeck

Daarna was het echt tijd om het vliegtuig te verlaten. Gelukkig was het nog licht genoeg om de mooie kist nog een laatste keer te aanschouwen.

Deze diashow vereist JavaScript.

Naast het platform has KLM ook nog een klassieke DC-3 opgesteld.

DC-3
DC-3

Conclusie:

Het was een fantastische vlucht; vliegtuig fanaten, KLM fans en een enthousiaste bemanning onder elkaar zorgde voor een uitstekende sfeer. Daarnaast had KLM de vlucht uitstekend verzorgd. In combinatie met de lage kruishoogte en bijzondere uitzichten was dit echt een unieke vlucht. Ik ben blij dat ik deze vlucht geboekt heb en ben benieuwd hoe de Dreamliner op longhaul zal bevallen!

Reacties

  1. Klaas Edens zegt

    Klein min punt waarom GE motoren i.p.v Rolls Royce, het onderhoud van de motoren had dan ook plaats kunnen vinden bij N3 Engine Overhaul Service Te Arnstadt Erfurt Duitsland.
    Wat mij betreft een gemiste kans.

  2. Lars van Susteren zegt

    Klopt het dat er geen bar is bij de entree zoals veel andere airlines dat wel doen bij de Dreamliner?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *