Air Berlin Rome-Düsseldorf

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Toen ik vorig jaar oktober zat na te denken waar we naartoe wilden in de zomervakantie, kwam ik op de site van Air Berlin goedkope tickets tegen. € 100 retour naar verschillende bestemmingen  in Europa vanaf Düsseldorf of andere luchthavens in het noorden/westen van Duitsland zoals Bremen. Zelfs in de zomervakantie waren genoeg data voor deze aantrekkelijke prijs. De keuze was gelijk gevallen op Rome aangezien we daar nog niet waren geweest!

Opvallend is dat ik van oktober 2013 tot en met januari 2014 drie e-mails heb ontvangen van Air Berlin met een wijziging van vluchttijden. Gelukkig waren dit geen schokkende wijzigingen. Hooguit een uur verschil.

Check-in

Bij Air Berlin kan je inchecken vanaf 30 uur voor de vlucht. Hierover word je per e-mail geïnformeerd. Als je de app op je smartphone hebt krijg je ook bericht. Dit vond ik zeer handig omdat je met enkele stappen kon inchecken en  je stoel selecteren en vervolgens de ticket kon toevoegen aan Passbook.

Ticket Passbook Air Berlin
Zo ziet je ticket op je smartphone eruit

Airport

Vliegveld Rome Fiumicino deed voor mijn gevoel niet groot aan.  Het was er wel druk, maar de zomervakantie zal daar zeker een aandeel in hebben gehad. Na een korte oriëntatie besloten we ons maar te ‘ontdoen’ van de koffers  om vervolgens nog even een rondje te kunnen doen op de luchthaven. Aangekomen bij de check-in balie bleek een enorme rij met mensen te staan. Ik schat toch rond de 50-75 mensen en dus ook koffers. Dit kon nog wel even duren..

Er waren drie servicemedewerkers, één voor de check-in van passagiers zonder pre check-in, één voor de bagage drop off en één voor businessclass/ frequent flyers met Silver of hogere status. Na enige tijd bleek de grote stroom mensen in de rij te staan voor de check- in en niet de bagage drop off. Zo konden wij snel aansluiten bij de bagage drop off. Hier stond maar een handjevol mensen.

Bagage drop off
Bij de bagage drop off ging het sneller

De dame voor de businessclass passagiers had weinig te doen gezien het feit dat er geen businessclass gedeelte in het toestel is. Toen ik haar vriendelijk vroeg ons te helpen, deed ze dat ook zonder problemen. En zo waren we nog sneller bevrijd van onze koffers. Bij de security waren vier posten open. Zonder problemen waren we, ondanks de drukte op de luchthaven, binnen enkele minuten aan de beurt en konden we ons richting de gates begeven.

Boarding

Zoals de meesten met mij had ik verwacht dat het boarden ongeveer 40 minuten voor vertrek zou plaatsvinden. Inmiddels stond er een flinke rij. Dit heb ik nooit begrepen: iedereen heeft toch een vaste zitplaats? Waarom wil je dan 40 minuten voor de gate staan om als eerste te kunnen boarden? Men begon uiteindelijk pas met boarden op het oorspronkelijke moment van vertrek. Dit was om 11:25. Reken maar uit hoelang sommige passagiers hebben staan wachten… Via een trap liep je naar de bus die vervolgens in enkele minuten naar het vliegtuig reed. Onderweg kreeg ik een goed beeld van de luchthaven waar flink wordt gebouwd!

On board

Aan boord werden we door twee pursers ontvangen en gegroet in het Duits. Daar we als één van de laatste aan boord kwamen en redelijk voorin het toestel zaten werd ons het leed van druk heen en weer lopende mensen en gesjouw met handbagage bespaard. Al snel werden de deuren gesloten en kregen we van de piloot te horen waarom de vlucht was vertraagd. Er bleek een tekort aan bussen te zijn die ons naar het toestel moesten brengen, daarnaast was er ook vertraging opgelopen met het ruimbagage.

Cabine

Er werd gevlogen met een airbus A321-200. Het toestel oogde behoorlijk nieuw en had inklapbare flatscreens waarop de safety instructions werden getoond.

Flatscreens on board A321
De flatscreen waarop de veiligheidsintstructies werden getoond

 

De stoelen zijn met leer uitgerust en een leuk detail is dat ze van Recaro zijn! Een gerenommeerd partij wat betreft stoelen. Omdat ik graag voor de vleugels zit had ik gekozen voor stoel 9A. Een fijne verassing was dat er geen stoel achter 9A is in verband met de nooduitgang.  Dus geen last van gestomp in de rug. Alhoewel niet ruim, was de beenruimte goed te doen voor mij (ik ben ongeveer 1,75 cm), voor langere passagiers zou het een probleem zijn.

Stoel 9A A321 Air Berlin
Stoel 9A met daarachter een zee van ruimte.

Vluchtverloop

Al snel na het opstijgen werd door de crew het hapje en drankje uitgedeeld. Ik had trek in een kop koffie. Er werd direct gevraagd of ik er ook wat water bij wilde. De koffie was niet heet maar warm genoeg. Het hapje bestond uit een snack in de vorm van een chocolade koek of een zakje chips.

Kop koffie Air Berlin
Het kopje koffie

Opmerkelijk was dat het toestel was niet geheel vol was. De twee stoelen achter ons, met meer beenruimte, waren zelfs leeg. De vlucht verliep goed. Het uitzicht over de alpen blijft toch altijd weer fascinerend.

Na de vlucht

Twee dagen na de vlucht kreeg ik een e-mail om een survey in te vullen over de service van Air Berlin. Het invullen van de survey duurt ongeveer 10 minuten. Hierdoor maak je kans op een vluchtvoucher naar New York of Chicago. Ondanks dat de kans klein is dat je wint had ik het er wel voor over.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *