Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Airlines in heel Europa lagen overhoop met consumentenorganisatie over het zogenaamde ‘no-show’ beleid. Als je een vlucht in je reservering mist, of er in geval van een overstap een overslaat, wordt de rest van je ticket automatisch geannuleerd. Tegen een ‘boete’ konden passagiers hun ticket weer herstellen.
Consumentenbond
In Nederland spande de Consumentenbond in 2019 een zaak aan tegen KLM bij de Rechtbank Amsterdam omtrent het no-show beleid nadat beide partijen er in overleg niet uitkwamen. Bart Combée, directeur Consumentenbond zei destijds: ‘De balans tussen wat luchtvaartmaatschappijen mogen en consumenten moeten is volledig scheef. Passagiers worden financieel gestraft als ze om wat voor reden dan ook niet op de vliegtuigstoel zaten die ze wel hebben betaald. Het geld voor de niet gebruikte vlucht krijgt de passagier niet terug. De luchtvaartmaatschappij daarentegen, kan de ongebruikte stoel gewoon nog een keer verkopen aan een ander. Dat is wel een heel lucratief verdienmodel.’
Aanpassing voldoende
De inzet van de Consumentenbond was een EU-breed verbod op een no-show clausule. KLM maakte echter wat aanpassingen aan de bepaling, wat voor de rechtbank afdoende was. Zo is er nu een uitzondering voor overmachtsgevallen toegevoegd in de Vervoersvoorwaarden:
3.4 Volgorde van gebruik Vluchtcoupon
(a) (…)
(b) Behalve in geval van Overmacht, zal ieder gebruik van het Ticket door de Passagier dat niet in overeenstemming is met het bepaalde in artikel 3.4 a (bijvoorbeeld als de Passagier de eerste Coupon niet gebruikt of als de Coupons niet worden gebruikt in de volgorde waarin zij zijn uitgegeven) resulteren in de betaling van een extra vast tarief op het moment van inchecken voor de volgende Coupon (...).
(c) Het extra tarief is niet van toepassing als de Passagier na het missen van zijn/haar vlucht, kan aantonen dat hij/zij een nieuw ticket op dezelfde route heeft gebruikt en dit nieuwe ticket binnen 24 uur nadat de vlucht van de ongebruikte Coupon is vertrokken is uitgegeven.
Ook brengt de airline het no-show beleid tijdens het boekingsproces nu duidelijker onder de aandacht van reizigers.
De huidige directeur van de Consumentenbond, Sandra Molenaar, laat weten: ‘Helaas was er een rechtszaak nodig om KLM in beweging te krijgen, maar we zijn blij met het oordeel dat het oude no-show-beleid van KLM niet deugde. Wij verkennen nu wat dit betekent voor gedupeerden van dit onredelijke beleid.’
De uitspraak van de rechtbank is goed nieuws voor de KLM. Een verbod op dergelijke no-show clausules, zoals consumentenorganisaties eisten, zou het prijsmodel van luchtvaartmaatschappijen ondermijnen. Uiteindelijk zou dat invloed kunnen hebben op de tarieven voor consumenten.
Thysk zegt
“(c) Het extra tarief is niet van toepassing als de Passagier na het missen van zijn/haar vlucht, kan aantonen dat hij/zij een nieuw ticket op dezelfde route heeft gebruikt en dit nieuwe ticket binnen 24 uur nadat de vlucht van de ongebruikte Coupon is vertrokken is uitgegeven.”
Sigaar uit eigen doos. Een “nieuw ticket op dezelfde route” is doorgaans dus een last-minute ticket met KLM, wat vaak significant duurder is dan het schandalige “extra tarief” dat ze durven te vragen.