Review: Cathay Pacific Business Class Hong Kong – Amsterdam op de A350-10009 min leestijd

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Na een kort verblijf in Hong Kong was het weer tijd om terug te vliegen naar Amsterdam. Na op de heenweg de Premium Economy Class op de A350-1000 te hebben ervaren was het nu de beurt aan de Business Class. Aangezien de vlucht van Hong Kong naar Amsterdam een nachtvlucht is – met vertrek om 00:15u en aankomst om 06:40u – was ik vooral benieuwd naar het slaapcomfort van de cabine. Vanaf het Holiday Inn Golden Mile hotel nam ik de gratis shuttle naar Kowloon station om vanaf daar de Airport Express naar Hong Kong International Airport te pakken.

Inchecken

Maak je gebruik van de Airport Express, dan kan je op de stations Kowloon en Hong Kong gebruik maken van in-town check-in. Zowel voor vluchten met Cathay Pacific als de meeste andere airlines. Volg hiervoor de borden naar ‘in-town check-in’. Vervolgens kom je bij vergelijkbare balies als op de luchthavens, voor Cathay Pacific ook onderverdeeld in First/Business/Premium/Economy. Hier was ik gelijk aan de beurt. Ik had van te voren al online ingechecked. Na het afgeven van mijn koffer kreeg ik nog een boardingpass en lounge uitnodiging. Ideaal om zo zonder koffer naar de luchthaven te gaan! Passagiers in Business Class hebben een bagagetoelage van 40kg. Binnen een half uur was ik vervolgens op het vliegveld en kon gelijk door naar airside. Als je je reis in Hong Kong begint en The Deck lounge wil bezoeken, gebruik dan het North Security Point. Voor The Wing neem je het beste het zuidelijke securityfilter. Bij vertrek uit Hong Kong kun je met een Nederlands paspoort ook gebruik maken van de automatische poortjes bij de paspoortcontrole.

Lounges

Cathay Pacific heeft verschillende, uitstekende First en Business Class lounges op thuisbasis Hong Kong. Als je tijd hebt kun je lounge hoppen. Ik had ook gepland om vroeg op de luchthaven te zijn. Zo kon ik eerst de nieuwste lounge The Deck bezoeken. Vervolgens nam ik de Automated People Mover naar de hoge gates. Gelukkig vertrok mijn vlucht van gate 63, vlak naast The Pier; mijn favoriete lounge wereldwijd. Deze lounge heb ik eerder al gereviewed. Inmiddels zijn er wel een paar wijzigingen doorgevoerd. Zo is er nu een heuse yoga studio in de lounge. Ook is er een andere cateraar. Ik moet wel zeggen dat ik de kwaliteit van de gerechten eerst beter vond. In The Pier is er wel een grote variëteit; van Westers tot Oosters en natuurlijk de noodle bar. Ook is er een speciale koffiekar, theehuis en uitgebreide bar.

Cathay Pacific A350-1000 Business Class

Eenmaal bij de gate was te zien dat het een volle vlucht zou worden in alle klassen. Er was een kleine vertraging voordat met het instappen begonnen kon worden. De grondstaf controleerde goed of iedereen wel in de juiste rij stond. Boarden begon met Emerald leden en daarna Business Class.

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Cathay heeft in de A350-1000 46 stoelen in één grote cabine in 1-2-1 opstelling. Ik had stoel 18K; een raamstoel halverwege de cabine aan de rechterkant. Het stoeltype is de reverse herringbone stijl. Uiteraard gaat deze volledig plat. Doordat de stoelen ook in een hoek staan heb je uitstekende privacy. Ook is de directe toegang tot het gangpad erg fijn.

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

De beenruimte is erg ruim en de voetruimte niet te nauw. Er is voldoende plek onder de ottoman om een rugzak te plaatsen. Ook is er een afsluitbare bak aan de zijkant. Een deken en kussen lagen al klaar.

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Aan de rechterkant is een console. Het menu en de ontbijtkaart lagen hier al klaar.

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

In het kastje rechts is de noise cancelling koptelefoon te vinden. Ook lagen hier een flesje Evian water en amenity kit klaar. Wil je je apparaten opladen dan bevinden zich hier ook een stopcontact en USB-aansluiting.

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

De amenity bevatte producten van Jurlique en verder alle basics.

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Aan de zijkant van de stoel zaten de instellingen, leeslampje en controller voor het entertainmentsysteem. Deze laatste kon ook via het touchscreen bestuurd worden.

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Het scherm klapt uit de achterkant van de stoel voor je en heeft met 47cm een prima formaat en heldere resolutie. De selectie van het StudioCX is ruim en kan van te voren online geraadpleegd worden. Tevens is wifi beschikbaar. Op deze vlucht maakte ik daar geen gebruik van maar op de heenvlucht kocht ik wifi voor de gehele vlucht voor $19,95.

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Aan de gangzijde van de stoel is ook nog een verstelbare armleuning met fleshouder. Wanneer de stoel in de bedmode is, kan er nog een stuk uitgeklapt worden voor nog meer oppervlakte.

Vlucht

Eenmaal in mijn stoel kwam er al snel een FA langs met een pre-departure drink; er was keuze uit water, champagne of sinaasappelsap. Ook werd een warm doekje aangeboden.

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Intussen maakten ook de gezagvoerder en Inflight Service Manager hun omroepen. Er werd een relatief korte vliegtijd van 11:50u aangekondigd. Hierdoor zouden we ook met vertraging vertrekken aangezien Schiphol anders nog gesloten zou zijn. Uiteindelijk was pushback om 01:00u en take-off om 01:25u; meer dan een uur na schematijd. De vlucht zat nagenoeg vol.

Na de maaltijdservice en wat films was het tijd om wat slaap te pakken. Met één druk op de knop was de stoel in een full-flat bed te veranderen. Deze meet 2,08m in lengte en 51cm in de breedte; voor mij net lang genoeg. Afhankelijk hoe je ligt kan het voeteneind een beetje nauw zijn maar over het algemeen was het slaapoppervlak ruim en comfortabel. Helaas was het vrij warm in de cabine waardoor ik niet echt goed kon slapen.

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Maaltijden

Na het opstijgen kwam de crew gelijk langs om de bestelling – hoofdgerecht en drankje – voor supper op te nemen. Zoals gewoonlijk bij Cathay Pacific kregen Oneworld Emerald leden voorrang. Er was geen drankronde voorafgaand aan de maaltijdservice. Cathay Pacific heeft vorig jaar een nieuw concept geïntroduceerd voor de maaltijdservice in Business Class met meer keuze en verbeterde presentatie. Op het eerste gezicht lijken er 6 keuzes te zijn voor het hoofdgerecht, maar drie daarvan zijn de gehele vlucht beschikbaar als snack.

Ongeveer een uur na opstijgen kreeg ik mijn tray en ik had voor de kip met couscous gekozen. De kip had een verrassend goede grillsmaak en alles smaakte erg goed.

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Nadat de maaltijd was afgeruimd kwam de crew nog langs voor koffie, thee of een ander drankje. Ik ging voor een Baileys die werd geserveerd met een bonbon. Voor dessert nam ik Hong Kong style milk tea pudding met tapioca parels; een van de signatuur gerechten. De service eindigde met weer een hot towel waarna de cabine lichten werden gedimd.

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Halverwege de vlucht besloot ik ook nog wat van het snackmenu te bestellen. Ik ging voor de roast duck in noedelsoep. Ook dit smaakte verrassend goed; vooral de eend had een goede geroosterde smaak. Hierbij nam ik een Oriental Breeze; Cathay’s non-alcoholische signatuur cocktail.

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Gedurende de vlucht waren er ook in de galley verpakte snacks zoals zoutjes, koekjes en chocola beschikbaar. Ook was het geen probleem om extra flesjes water te krijgen.

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Ongeveer 1,5 uur voor landing kreeg ik het ontbijt dat ik van te voren had besteld via het formulier. Ik ging voor de Westerse optie met een omelet, bacon, spinazie en ricotta. Hierbij werd vers fruit en een croissant geserveerd. Om wakker te worden was ik blij dat Cathay espresso serveert op de A350, samen met een mixed-fruit sap. Ook deze maaltijd smaakte goed. Toch vond ik de hoeveelheid een beetje karig. Een extra bakje yoghurt of broodje met iets van beleg had niet misstaan.

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Gelukkig kon ik nog een extra croissant krijgen samen met een Hong Kong style milk tea.

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Service

Hoewel de crew over het algemeen vriendelijk was, voelde de service erg gehaast en rommelig. Ook ging niet alles tijdens de maaltijdservice goed. Zo kreeg ik mijn maaltijd zonder salade terwijl ik die wel had besteld. Na het afruimen van het hoofdgerecht werd alleen gevraagd of ik nog een drankje wilde. Ik nam aan dat de crew later nog rond zou komen met dessert. Toen dit uitbleef heb ik er maar om gevraagd. Halverwege de vlucht ging ik ook naar de galley om een snack en wat te drinken te bestellen. De crew was hierbij erg kortaf en kwam gehaast over. Al met al deden ze hun taken maar ik had een pro-actievere en soepeler service verwacht.

Verder maakt Cathay Pacific gebruik van ontbijtkaarten waarbij je van te voren invult wat je wilt hebben. Voordat ik ging slapen had ik deze opgehangen aan het haakje. Wanneer de ontbijtservice begon kwam één van de flight attendants toch langs om mijn bestelling op te nemen. Toen ik zei dat ik het formulier had ingevuld, ging ze maar terug naar de galley om deze te zoeken. Ook vond ik de ontbijt service onnodig lang duren. Zo’n twee uur voor landing gingen de lichten aan en werd gelijk bij iedereen de tafel gedekt. Vervolgens duurde het nog een half uur voordat ik mijn tray met ontbijt kreeg. Waarschijnlijk omdat de crew met de nieuwe service de borden zelf opmaakt maar ik heb dan liever een efficiëntere service.

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Conclusie

Cathay Pacific biedt op de A350-1000 haar nieuwste Business Class aan en qua hard product is dat uitstekend. De stoel is comfortabel, biedt genoeg ruimte en ook veel privacy. Het entertainmentscherm is groot en helder met een goede selectie. Eventueel is er ook wifi beschikbaar tegen betaling. De maaltijden op deze vlucht waren goed bevallen; smakelijk met verschillende keuzes in zowel de Aziatische als Westerse keuken. De porties zijn wat mij betreft wel aan de kleinere kant.

Het enige minpuntje; de crew heeft deze keer geen indruk op mij kunnen maken. Ze kwam gehaast en kortaf over. Ik had de service pro-actiever verwacht. De vernieuwde maaltijdservice biedt misschien wel een verbeterde presentatie, maar dat ging op basis van deze vlucht ten koste van de efficiëntie. Daarbij moet natuurlijk wel vermeld worden dat de service erg afhankelijk is van de crew en daarom kan verschillen per vlucht.

Al met al had ik een zeer aangename vlucht; Cathay Pacific biedt een prima Business Class product. Zeker als je ook de grondervaring meetelt met de lounges op Hong Kong.

Cathay Pacific Business Class A350-1000 Hong Kong Amsterdam

Disclaimer: Cathay Pacific verstrekte de vluchten voor deze review-serie. De uitgedrukte meningen zijn die van de auteur alleen.

Cathay Pacific, lid van Oneworld, vliegt dagelijks van Amsterdam rechtstreeks naar Hong Kong met een Airbus A350-1000. In Hong Kong kunnen reizigers overstappen naar verschillende bestemmingen in China, Azië, Australië en Nieuw-Zeeland. Tarieven naar Hong Kong beginnen bij €660 in Economy Class en €2700 in Business Class en kunnen geboekt worden op www.cathaypacific.com/nl . 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *