Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Deze maand komt Ryanair weer met de uitkomsten van het online travel agency (OTA) onderzoek. Hiermee wil de low cost carrier laten zien dat online ticketverkopers vaak veel meer geld vragen voor het hetzelfde vliegticket dat direct bij airlines te boeken is. De website eDreams komt bij het onderzoek opnieuw het slechtste uit de bus.
Online ticketverkopers
Je zou kunnen zeggen dat online ticketsverkopers, ook wel online travel agencies (OTA) genoemd, zowel een vloek als een zegen zijn. De websites bieden vooral gemak. Eén plek waar je je hele vakantie kunt boeken. Vooral het zoeken wordt gemakkelijk gemaakt. En bijna altijd wordt de suggestie gewekt dat je de beste prijs krijgt. Echter is dat zeker niet altijd zo. En nog veel belangrijker, de boekingsvoorwaarden zijn vaak slechter. Ook niet onbelangrijk: bij vertragingen en annuleringen zit je als consument vast in het kat- en muisspel tussen de boekingssite en de airline die steeds naar elkaar wijzen.
Ons advies is altijd om direct bij de airline zelf te boeken, zelfs als dit iets meer geld kost. Boek je bij een full service carrier dan ben je in 99% van gevallen in ieder geval zeker van een betere klantenservice dan bij een OTA. Daarnaast kun je in sommige gevallen dus ook geld besparen.
Benieuwd naar onze ervaringen met Rynair? Check dan de uitgebreide review van de Boeing 737 Max 8 vlucht van Eindhoven naar Krakau. En vergeet ook niet onze YouTube video review te bekijken!
OTA Pirate Survey
Het Ierse Ryanair voert regelmatig een onderzoek uit naar de praktijken van online ticketverkopers. Uit het ‘OTA Pirate Survey’ blijkt dat sommige websites wel tot meer dan het dubbele van de eigenlijke prijs vragen voor bijvoorbeeld bagagetoeslag. Ryanair roept de Europese autoriteiten dan ook op om hier wat aan te doen. De verwachting is dat dit in de toekomst wel gaat gebeuren. Zo is er ook al strengere regelgeving en controle op nepkortingen van webshops.
De website eDreams komt dus opnieuw slecht uit de bus bij het onderzoek van Ryanair onder online ticketverkopers. Sommige prijzen zijn tot wel 108% duurder dan nodig, aldus Dara Brady van Ryanair. Als voorbeeld wordt een bagagestuk van 10kg bij Wizz Air gegeven. Dat kost bij Wizz Air zelf € 14,90. Maar bij eDreams betaal je hier € 30,92 voor, wat overigens als prijs met korting wordt gepresenteerd. eDreams doet dus net alsof het eigenlijk nog duurder is. De prijs bij de online vliegticketsite is dus 108% duurder dan bij de airline zelf. Hetzelfde gebeurt bij bagage voor onder meer Transavia en Vueling. Terwijl eDreams bij de ticketverkoop van British Airways juist weer rommelt met de kosten voor stoelreservering.
Bron foto’s: InsideFlyer
Van Gooiland zegt
“Boek je bij een full service carrier dan ben je in 99% van gevallen in ieder geval zeker van een betere klantenservice dan bij een OTA.”
Dat is ongetwijfeld juist, maar dat laat niet onverlet dat de klantenservice bij de full service maatschappijen vaak ook niet veel soeps is. Vooral passagiers met een EU261 claim worden bij de bosjes met een kluitje het riet ingestuurd. Als de klantenservice op orde zou zijn, dan zouden al die commerciële claim bemiddelaars geen bestaansrecht hebben.