Binnenkort toeslag stoelreservering in business class bij Air France-kLM2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Net als bij Air France en KLM in Economy dien je binnenkort ook bij vluchten in Business Class extra te betalen voor een stoelreservering. In 2015 begon KLM al met het invoeren van de extra toeslag bij het reserveren van een stoel in Economy Class.

Extra toeslag stoelreservering in Business Class

Nu de toeslag bij het reserveren van een stoel al redelijk populair geworden is bij ook veel andere maatschappijen, komt Air France-KLM nu ook met dezelfde toeslag in Business Class. Dit geldt voor boekingen die gedaan zijn vanaf 4 april met reizen vanaf 13 april 2023. De toeslag geldt op long-haul vluchten met de uitzonderingen de routes naar Noord-Amerika. Dit heeft te maken met de joint venture met Delta Air Lines. Voor het vooraf reserveren van een stoel in Business Class moet je rekenen op ongeveer € 70,- tot € 90,- per vlucht. Deze toeslag geldt uiteraard niet voor Flying Blue elite Silver, Gold en Platinum leden. Ook geldt deze toeslag niet als je bij het inchecken een stoel wilt reserveren.

Review: KLM World Business Class - Boeing 787-10 Dreamliner
Vanaf april 2023 geldt er ook een toeslag voor het reserveren van een stoel in business class. (bron: InsideFlyer)

Niet voor Flying Blue elite leden

Natuurlijk houdt niemand ervan om extra te betalen voor een stoelreservering en zeker niet op een ticket dat al gauw € 3.000 retour kan kosten. Voorheen was een stoelreservering nog inbegrepen in een Business Class tarief. Echter lijkt Air France-KLM nu ook dezelfde route te kiezen als British Airways die al jaren passagiers extra vraagt voor een stoelreservering in Business Class.

Flying Blue elite leden zullen gelukkig niet met deze wijziging te maken krijgen wat de waarde van elitestatus natuurlijk wel weer ten goede komt. De reden van deze extra toeslag is naast het genereren van extra inkomsten natuurlijk ook het feit dat andere maatschappijen dit al doen. Het is dan ook niet uitgesloten dat meer luchtvaartmaatschappijen binnenkort deze trend zullen opvolgen.

Uitgelichte afbeelding: InsideFlyer – Marco

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    “Deze toeslag geldt uiteraard niet voor Flying Blue elite Silver, Gold en Platinum leden.”

    Hoezo uiteraard? Wacht maar af, voor je het weet krijgt Silver slechts 25% korting en Gold 50%.

    Persoonlijk zal het mij verder allemaal worst wezen, KLM ICA laat ik als het even kan links liggen, en dat kan vrijwel altijd. Het product is gewoon beneden de maat.

  2. Kees zegt

    Lijkt me een goed voorbeeld van “verkeerde zuinigheid”. Als iemand tussen de €3000 en >€5000 euro neerlegt voor een ticket in J, waarom dan nog geld vragen voor een stoelkeuze. Tuurlijk is het fijn als je FB status hebt dat je dit niet hoeft te betalen maar je zou toch wel verwachten dat een stoelkeuze bij je ticket zit inbegrepen.

    De beargumentatie dat BA dit al doet is zwak, dat is een uitzondering op het beleid van een grote meerderheid aan luchtvaartmaatschappijen.

  3. Tim Drubbel zegt

    KLM hanteert legacy carrier tarieven, maar glijdt af naar cheap carrier niveau met dit soort extra uitknijp tactoeken

  4. Bert zegt

    Als ze dan toch “andere maatschappijen “ willen volgen kunnen ze misschien de kwaliteit van Emirates of Singapore Airlines kopiëren? Nog een suggestie om te kopieëren: ik ben vannacht met Emirates business class van Singapore naar Dubai gevlogen voor het “special” tarief: geen loungetoegang (maar dat heb ik toch al met m’n status), geen limousine service (kan ik prima zonder, en ik woon toch te ver van de luchthaven om er recht op te hebben), maar wel voor een hele leuke extra korting omdat die extra’s er niet bij zitten.

  5. Tim Drubbel zegt

    Aansluitend op Bert: In business class mag je 3 koffers als incheckbagage, wil je meer dan vanaf EU 180;.Wat nou als ik geen ruimbagage heb? Een (leuke) korting?

  6. Amir zegt

    It’s just ridiculous! a nice excuse! “because other companies do it too”
    So why not copy klm’s brilliant service from the Emirates and Singapore Airlines. As Bert said before.
    This is a dirty rip off so they can pay big bonuses to the so called top man airfrance klm.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *