Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Sinds 2021 gaat het niet goed met de Airbus A350 bij onder andere Qatar Airways. De toestellen vertonen problemen met de onderlaag van de verf aan de romp. Hierdoor heeft de maatschappij uit Qatar flink wat toestellen aan de grond moeten zetten. Omdat Airbus niet over de brug kwam met een oplossing, is een flinke juridische strijd losgebarsten. Maar die lijkt nu voor beide partijen gunstig uit te pakken. Qatar en Airbus lijken het conflict rondom de A350 bij te leggen, zand erover en klaar?
Problemen met de verf
De Airbus A350 van Franse makelij vliegt bij verschillende maatschappijen. Ook Qatar Airways is een van de maatschappijen die zowel de -900 als ook -1000 variant in haar vloot heeft van de Airbus A350. Zo zijn er 19 -1000 en 34 -900 toestellen in de vloot. Helaas moet de maatschappij uit Qatar al sinds 2021 vliegtuigen aan de grond houden omdat de laag onder de verf abnormale slijtage vertonen. Inmiddels staan 22 vliegtuigen aan de grond. Qatar zette daarom noodgedwongen de A330 in om het wegvallen van deze vliegtuigen op te vangen.
Juridisch conflict
Qatar Airways wijst naar Airbus om het probleem met de onderlaag op de romp op te lossen. Tevens geeft de maatschappij aan dat de vliegveiligheid in het geding komt door problemen met de onderlaag. Airbus erkende in december 2021 dat er problemen zijn met de onderlaag, maar de fabrikant weerspreekt eventuele negatieve invloed op de luchtwaardigheid van de toestellen. Om dat beide partijen elkaar allerlei zaken verwezen werd de verstandhouding er niet beter op. Qatar hield de levering van nog eens 23 Airbus A350 tegen. Het conflict tussen Airbus en Qatar Airways liep zelfs zo hoog op dat de order van 50 A321neo toestellen werd geannuleerd en Qatar zou overstappen op de Boeing 737 MAX en de 777X.
Zand erover
Met een flink juridische strijd leek er ook geen oplossing te komen in de zaak. De zaak lag inmiddels ook bij het Hooggerechtshof in Londen en duurt al twee jaar. Alle verwijten vanuit Qatar Airways naar Airbus doen het bedrijf natuurlijk niets goed.
Op 1 februari zijn Airbus en Qatar Airways overeengekomen dat ze stoppen met de juridische strijd en het conflict wordt bijgelegd. Qatar Airways en Airbus hebben de volgende verklaring afgegeven:
Qatar Airways en Airbus zijn verheugd dat ze een minnelijke en wederzijds aanvaardbare schikking hebben bereikt met betrekking tot hun juridische geschil over de aantasting van het oppervlak van de A350 en het aan de grond houden van A350-vliegtuigen.
Er is nu een reparatieproject aan de gang en beide partijen kijken ernaar uit om deze vliegtuigen weer veilig in de lucht te krijgen. De details van de schikking zijn vertrouwelijk en de partijen zullen nu overgaan tot het staken van hun juridische claims. De vaststellingsovereenkomst is voor geen van beide partijen een erkenning van aansprakelijkheid.
Deze overeenkomst stelt Qatar Airways en Airbus in staat om verder te gaan en samen te werken als partners.
Boeing of Airbus?
Nu het A350 conflict tussen Airbus en Qatar lijkt te zijn gesust, is natuurlijk de vraag en hoe nu verder? Qatar Airways had nog een flinke order uitstaan van bijna 75 vliegtuigen. 50 A321neo’s en 23 A350’s. Airbus geeft aan dat het bedrijf de order weer in verwerking wil nemen nu het conflict is bijgelegd. Echter komen de A321’s nu wel 3 jaar later binnen dan in de eerdere order die de maatschappij bij de Franse fabrikant had staan. Wat er nu met de order bij Boeing gaat gebeuren is nog onduidelijk.
Bron: Qatar Airways & Airbus
Van Gooiland zegt
“Airbus zou overstappen op de Boeing 737 MAX en de 777X.”
De wonderen zijn de wereld nog niet uit!