Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Aanstaande woensdag 5 december zal de Oneworld Alliantie een persconferentie in New York houden. Er zal dan bekend gemaakt worden dat er voor het eerst in zes jaar weer een luchtvaartmaatschappij volledig lid wordt. Maar welke maatschappij zal dat zijn? Achter de schermen wordt al volop gespeculeerd en de naam van het Marokkaanse Royal Air Maroc (RAM) valt regelmatig.
Goed nieuws
Uiteraard is het goed nieuws voor frequent flyers als er een airline toegevoegd wordt aan de alliantie. Dat betekent namelijk dat je bijvoorbeeld British Airways Avios kunt sparen op vluchten van die maatschappij. Ook betekent het dat je meer mogelijkheden hebt om je Avios te besteden. In het geval van Royal Air Maroc zou dat betekenen dat er een hoop Afrikaanse bestemmingen bij gaan komen! Daarbij geeft het ook weer allerlei nieuwe verbindingen binnen het Oneworld routenetwerk.
Alaska Airlines
Ook Alaska Airlines wordt genoemd. Deze Noord-Amerikaanse airline die bij frequent flyers populair is vanwege het interessante frequent flyerprogramma (note: dit artikel is van 2016, dus niet meer geheel actueel), vliegt niet van/naar Europa. De geruchten zijn dat Alaska Airlines een Oneworld Connect lid gaat worden. Dit staat voor een zogenaamd tweederangs Oneworld lidmaatschap. Reizigers met Oneworld status krijgen bij zo’n maatschappij mogelijk niet alle voordelen als bij een reguliere Oneworld maatschappij, maar zullen op z’n minst wat voordelen ervaren.
Aangezien Alaska Airlines dus waarschijnlijk niet volledig lid wordt, lijkt het steeds meer dat Royal Air Maroc de maatschappij is waar op wordt gedoeld. Andere mogelijke airlines die genoemd worden, zijn China Southern die onlangs vertrek van Skyteam heeft aangekondigd. Maar dit lijkt niet realistisch. Ook wordt het Ierse Aer Lingus genoemd dat in de praktijk al erg verbonden is met de alliantie en zelfs Avios gebruikt in het frequent flyerprogramma.
Royal Air Maroc (RAM)
Aangezien Oneworld alliantie op het continent Afrika nog geen enkel lid heeft, zou het ook een waardevolle toevoeging zijn. Vooral Star Alliance is er actief met bijvoorbeeld Egypt Air, Ethiopian en South African. Voor Skyteam is Kenya Airways een grote speler in Afrika.
Onderstaande afbeelding geeft de routes weer die RAM op dit moment uitvoert. Er is te zien dat er naast veel Europese en Afrikaanse bestemmingen ook enkele steden in Noord- en Zuid Amerika aangedaan worden.
Op 5 december weten we meer zodra de persconferentie is geweest. We zullen het nieuws even af moeten wachten.
Geef een reactie