Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De Boeing 747 verdwijnt steeds verder uit het straatbeeld. De Queen of the Skies is namelijk nog maar bij een handjevol passagiersmaatschappijen actief. Europa en Azië spelen daarin een belangrijke rol. In dit artikel een nieuw overzicht van de airlines die in 2024 nog met de Boeing 747 vliegen.
Jumbojet met pensioen
De luchtvaart is de afgelopen jaren aardig veranderd. Een flinke vloot met tientallen jumbojets is niet meer van deze tijd. Airlines kiezen vaker voor kleinere efficiënte toestellen. Daarmee kan een diverser netwerk van bestemmingen worden aangevlogen. Bovendien is het makkelijker voor een maatschappij om een Boeing 787 Dreamliner qua inzet te wijzigen dan grote 747. Daarnaast spelen het brandstofverbruik, de geluidsproductie en CO2-uitstoot ook een grote rol bij de aankoop van nieuwe vliegtuigen. Ook in dat rijtje is de Boeing 747 niet passend te maken.
Als gevolg hiervan is de 747 bij veel airlines inmiddels met pensioen gestuurd. Sommige kisten zijn omgebouwd tot vrachttoestel. In die sector wordt dit vliegtuig nog wel veel gebruikt. Onder meer UPS en Kalitta Air vliegen met een vloot jumbojets speciaal om vracht te vervoeren.
Boeing 747 airlines in Europa
Waar in Europa jaren terug nog verschillen maatschappijen met de 747 vlogen is dat nu wel even anders. Air France, British Airways en ook onze eigen KLM hebben de vliegtuigen al lang in de ban de gedaan. Daardoor zie je de Boeing 747 in Europa zo niet vaak meer in het luchtruim.
De enige Europese maatschappij die nog met de Boeing 747 vliegt is Lufthansa. De Duitse nationale maatschappij zet het vliegtuig ook op intra-Europese vluchten in. Bijvoorbeeld naar het zonnige Mallorca. Soms vliegt de 747 zelfs op binnenlandse vluchten.
Lufthansa heeft op dit moment zowel de Boeing 747-400 als de -8 in dienst. In beide toestellen zijn alle reisklassen beschikbaar, te weten Economy, Premium Economy, Business Class én First Class. Lufthansa biedt First Class alleen aan op de Boeing 747-8 en de Airbus A340-600.
Toesteltype |
Boeing 747-400 |
Boeing 747-8 |
Aantal |
8 |
19 |
Capaciteit |
371 |
364 |
Economy Class |
272 |
244 |
Premium Economy Class |
32 |
32 |
Business Class |
67 |
80 |
First Class |
0 |
8 |
In ons vorige artikel over de Boeing 747 airlines las je nog dat het Russische Rossiya ook over enkele 747s beschikte. Deze zijn echter inmiddels allemaal de vloot uit.
Boeing 747 airlines in het Midden-Oosten
In het Midden-Oosten zijn de 747s ook niet meer alom vertegenwoordigd. Alleen de Iraanse maatschappij Mahan Air vliegt nog met 3 jumbojets. Het lijkt er echter op dat de -300 op dit moment niet ingezet wordt. De 747s van Mahan Air hebben alleen een Business Class en een Economy Class cabine. Dat is dan ook duidelijk terug te zien in de totale capaciteit die relatief hoog ligt.
Toesteltype |
Boeing 747-300 |
Boeing 747-400 |
Aantal |
1 |
2 |
Capaciteit |
507 |
460 |
Economy Class |
485 |
434 |
Business Class |
22 |
26 |
Boeing 747 airlines in Azië
Het is overduidelijk dat de meeste Boeing 747 airlines nog in Azië terug te vinden zijn. Hier zijn maar liefst 3 maatschappijen die nog met dit type toestel vliegen. Het gaat om Air China, Asiana Airlines en Korean Air. Asiana en Korean Air vliegen zelfs zowel met de Boeing 747 als de Airbus A380.
Om te beginnen met Air China uit Beijing. De Chinese maatschappij vliegt zowel met de Boeing 747-400 als de Boeing 747-8. Op dit moment zijn er nog 6 in actieve dienst. In de -400 zijn er 3 reisklassen, terwijl de -8 ook First Class biedt.
Toesteltype |
Boeing 747-400 |
Boeing 747-8 |
Aantal |
1 |
5 |
Capaciteit |
344 |
365 |
Economy Class |
292 |
233 |
Premium Economy Class |
0 |
66 |
Business Class |
42 |
54 |
First Class |
10 |
12 |
In Zuid-Korea zijn ze blijkbaar dol op de 747. Daar vliegen zowel Asiana Airlines als Korean Air met dit grote vliegtuig. Om te beginnen met Asiana. Slechts 1 van de 11 747s is bedoeld voor passagiers de rest is cargo. Het gaat om een Boeing 747-400 met 3 reisklassen, waaronder First Class.
Toesteltype |
Boeing 747-400 |
Aantal |
1 |
Capaciteit |
398 |
Economy Class |
364 |
Business Class |
24 |
First Class |
10 |
Tot slot is er nog Korean Air. Ook bij deze maatschappij is een groot deel van de 747 vloot bedoeld voor vracht. Van de overige 9 Boeing 747s die wel passagiers vervoeren staat overigens wel een deel in de hangar. Korean Air biedt ook First Class, maar wel een relatief laag aantal stoelen.
Toesteltype |
Boeing 747-8 |
Aantal |
9 |
Capaciteit |
368 |
Economy Class |
314 |
Business Class |
48 |
First Class |
6 |
Bron foto’s: respectievelijke maatschappijen
Happy landing zegt
Abeelding Asiana is een A380
Christian zegt
Bedankt voor de oplettendheid. Heb de afbeelding aangepast en ook nog een foto van de B748 van Air China toegevoegd.