Virgin Atlantic ziet af van order A3802 min leestijd

Virgin Atlantic ziet af van A380

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Virgin Atlantic, vroeger bekend als Britisch Atlantic Airways, heeft onlangs de order op de jumbo van Airbus geannuleerd. Voor Airbus was het einde al bijna inzicht voor de productie van deze A380, maar gelukkig maakte Emirates onlangs bekend nog vele nieuwe toestellen te willen.

Aandeel

In het verleden had Singapore Airlines een aandeel van 49% in Virgin Atlantic. Net als Singapore Airlines had Virgin Atlantic als een van de eerste maatschappijen interesse in de A380 van Airbus. Dit was destijds in 2001 het geval. Elke keer werd de order uitgesteld. Virgin kwam eerder al met Airbus overeen dat de order uitgesteld zou worden tot 2013.

Toen in 2012 Delta Air Lines de 49% van de aandelen overnam van Singapore Airlines, was het nog niet duidelijk wat er nu met de order ging gebeuren.

2017

In 2016 plaatste Virgin Atlantic nog een order van 12 A350’s bij Airbus. Dit zorgde al voor twijfel over de aanschaf van de A380’s. Zeker omdat Virgin de A350 tot hun ‘flagship’ vliegtuig wilde omtoveren. De eerste toestellen zullen komend jaar arriveren. In 2021 moeten alle toestellen geleverd zijn, en bestaat de vloot uit 44 toestellen. De A350’s ze zijn een stuk zuiniger en efficiënter dan hun huidige vloot. Daarnaast kunnen ze volgens Virgin beter ingezet worden in het netwerk en zorgen voor betere ervaringen voor klanten.

Nog een verandering binnen Virgin was de bekendmaking van het aandeel in Virgin door Air France-KLM. In 2017 nam Air France-KLM namelijk een aandeel van 31% in Virgin Atlantic.

©KLM

Toekomst

Op dit moment is nog maar 20% van de aandelen in handen van Richard Branson, de oprichter van de Virgin Group. 49% is in handen van Delta Air Lines en de overige 31% is dus in handen van andere SkyTeam-partners Air France-KLM.  Op dit moment zijn er met Delta Air Lines al codeshare overeenkomsten. Hopelijk zullen er in de toekomst ook overeenkomsten komen met Air France of KLM. Dit zorgt voor een nog uitgebreider netwerk van SkyTeam-partners.

 

Header foto: Vroom, http://www.skyscrapercity.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *