Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Volgens de Britse tabloid The Daily Mail riskeert British Airways een Skytrax ster te verliezen. De aanhoudende besparingen op passagierscomfort bij de maatschappij liggen aan de basis voor de degradatie. De British Airways Skytrax rating zou dalen van 4 naar 3 sterren.
In de jaren 90 van de vorige eeuw kon British Airways er nog prat op gaan in hun reclame dat ze “the world’s favourite airline” waren. Maar de tijden zijn veranderd. Ryanair, Easyjet en andere low-costmaatschappijen vreten aan het marktaandeel van de voormalige Britse staatsmaatschappij. En blijkbaar geldt bij het OneWorld lid nu het motto “if you can’t beat them, join them”.
Spaanse besparingsdrift
Sinds de Spanjaard Alex Cruz aan het hoofd gekomen is van de Britse maatschappij is er stevig het mes gezet in het aanbod aan de passagiers. De voormalige CEO van Vueling, de low cost dochter van IAG, heeft weinig affiniteit met het luxe imago van British Airways en lijkt enkel maar kostenbesparend te denken. De afstand tussen de zetels werd verkleind, op short haul vluchten werd de catering in economy betalend, net als de zetelkeuze. En BA introduceerde ook tarieven waarbij enkel handbagage toegelaten wordt.
Ook op de lange afstand klagen steeds meer passagiers over een verminderde kwaliteit. Zo hoor je regelmatig berichten van passagiers die klagen dat de catering op hun vlucht uitgeput was. Bovendien werden heel wat diensten uitbesteed aan externe firma’s. Hoewel British Airways het ontkent wijzen velen trouwens naar deze kostenbesparende maatregelen als oorzaak van de IT panne vorige week.
Minder kwaliteit dan Aeroflot
De besparingen hebben nu dus ook hun weerslag op de sterrenrating bij Skytrax. De CEO van de ratingmaatschappij, Edward Plaisted, wijst erop dat zelfs Aeroflot beter presteert dan British Airways. Daar wil ik wel als kanttekening bijplaatsen dat business klasse bij Aeroflot inderdaad uitstekend is maar dat de catering in economy heel wat te wensen overlaat.
British Airways is al sinds het onstaan van Skytrax, een kleine twintig jaar geleden, een 4 sterrenmaatschappij. De prestigiueze 5 sterren blijven voorbehouden voor een handvol maatschappijen waaronder Singapore Airlines en ANA.
Wat een sterrenrating bij Skytrax waard is laat ik in het midden. In het verleden werd de organisatie ervan beschuldigd dat hun sterren te koop waren. Ook zouden al te ongunstige reviews voor 4 en 5 sterren maatschappijen geweerd worden van hun website. Wat er ook van zij, deze degradatie, en de schreeuwerige verslaggeving erover in de Britse tabloids, gaat het image van British Airways geen goed doen. Misschien wordt het tijd om in te zien in de bestuursraden dat kostenbesparend werken alleen niet zaligmakend is.
Adriaan zegt
De catering bij BA is ook niet best. Geen idee hoe slecht het is bij Aeroflot, maar bij BA is het – zonder overdrijven – van het niveau “de hond zou het laten staan”.
Verder terecht als BA een ster zou verliezen. In feite is het van het niveau low budget carrier tegenwoordig. Enkel het personeel in het vliegtuig is vriendelijk en behulpzaam. Kwalitatief is het echter op alle fronten ondermaats.