Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Brussels Airlines heeft een uitstekende oktobermaand achter de rug. De passagierscijfers stegen met 18,6% in vergelijking met oktober 2013.
In totaal kozen in oktober 624.794 passagiers voor de Belgische maatschappij, dat zijn er een kleine 100.000 meer dan een jaar geleden. De stijging laat zich vooral optekenen op de routes binnen Europa. Op deze intra-Europese vluchten werd de vloot uitgebreid met verschillende airbus A319 & A320 toestellen en verdwenen de kleinere Avro RJ85 toestellen Vanwege de inzet van grotere toestellen in Europa en een groter aanbod van vluchten, steeg de bezettingsgraad niet zo spectaculair als het aantal passagiers. Ze nam 4,4% toe, tot 72,2%.
Ook op de vluchten naar Afrika kon er een bescheiden groei gerealiseerd worden. Belangrijk daar deze routes lange tijd de sterkhouder waren van de maatschappij maar de laatste tijd steeds vaker onder druk kwamen te staan door de verhoogde concurrentie van maatschappijen als Turkish Airlines en Royal Air Maroc.
Brussels Airlines kent trouwens al sinds de lente een positieve passagiersgroei. Ook in september steeg het aantal passagiers met bijna 20% in vergelijking met een jaar eerder. De komst van lage kosten maatschappij Ryanair heeft dus niet tot de door sommige doemdenkers voorspelde ineenstorting van de passagierscijfers geleid, integendeel. Ook de passagiers varen er wel bij, daar er door de toegekomen concurrentiestrijd op Brussels Airport op heel wat routes koopjes te doen zijn.
Ook aan de financiële kant lijken de cijfers te beteren. In 2012 maakte de maatschappij nog 90 miljoen Euro verlies. Dat kon vorig jaar beperkt worden tot 21 miljoen. Voor 2014 verwacht SN het verlies verder te beperken om dan vanaf volgend jaar terug met winst te vliegen.
De CEO van Brussels Airlines, Bernard Gustin, zou ook graag het aanbod richting Amerika uitbreiden, maar liet nog niet in zijn kaarten kijken aan welke bestemmingen er gedacht wordt. Op dit ogenblik vliegt SN dagelijks richting New York JFK en tijdens het zomerseizon naar Washington Dulles. Indien er op nieuwe bestemmingen gevlogen wil worden, zal Brussels Airlines op zoek moeten gaan naar bijkomende airbus A330 toestellen.
Geef een reactie