Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het zit Boeing niet altijd mee. Zo weten we allemaal wat er met de Boeing 737 MAX 8 gebeurde. Maar ook ontwikkeling van de 777X en de productie van de 787 Dreamliner lopen anders dan gepland. Nu blijkt dat toekomst van de nieuwste generatie Boeing 737 ook op de tocht staat. Hoe gaat Boeing dit weer oplossen?
Boeing 737 MAX 8
De Boeing 737 MAX is de opvolger van de Boeing 737 Next Generation (NG). De Boeing 737 MAX 7, 8 en 9 zijn de vervangers van respectievelijk de Boeing 737-700, -800 en -900. De 737s van Boeing moeten de concurrentie aangaan met de Airbus A320 familie van de Franse vliegtuigbouwer. De problemen met de MAX 8 hebben Boeing echter flinke tegenslagen bezorgd. Naast natuurlijk de twee verschrikkelijke crashes door fouten in het MCAS systeem. Alhoewel de MAX 8 sinds een tijdje weer de lucht in mag zit Boeing nu dus met een ander probleem in zijn maag. Het nieuwste MAX vliegtuig dreigt namelijk ook flinke vertraging op te lopen.
Nieuwste Boeing weer vertraagd?
De eerste ideeën voor de Boeing 737 MAX 10, ook wel Boeing 737-10 genoemd, begonnen al in 2016. Het toestel kwam vooral als antwoord op de populariteit van de Airbus A321neo. De MAX 10 moet vooral efficiënter zijn dan zijn voorgangers met 5% lagere kosten per vlucht dan de Airbus A321neo. Dit zit voornamelijk in het aantal stoelen omdat de cabine plaats biedt aan maximaal 230 passagiers. Als er sprake is van twee reisklassen dan het toestel nog steeds 188-204 passagiers vervoeren. En met zo’n 6.100 kilometer heeft het vliegtuig ook nog een prima bereik.
Met de lancering in 2017 en een vol order book lijkt er Boeing niets meer in de weg te staan als het om de 737 MAX 10 gaat. Althans, dat zou je denken. De CEO van Boeing laat in een interview met Aviation Week echter weten dat de technische goedkeuring door de luchtvaartautoriteiten langer duurt dan verwacht. Hij roept de Amerikaanse overheid dan ook op om zo snel mogelijk duidelijkheid te bieden over de vervolgstappen.
En vooral de timing is erg belangrijk. Technische goedkeuring duurt vaak lang omdat er natuurlijk zeer uitvoerig getest wordt op veiligheid in allerlei situaties. Maar als de keuringen te lang duren kan het zo zijn dat de uiteindelijke goedkeuring pas volgend jaar komt. En daar zit de crux voor Boeing. Vanaf 1 januari 2023 geldt er namelijk een wet in de VS die nieuwe vliegtuigen verplicht een EICAS systeem in te bouwen. Dit boordsysteem moet cockpit crew meer info geven over onder meer de status van de motoren en diverse andere sensoren om de veilheid te verhogen. Het inbouwen van dit systeem betekent echter wel dat piloten extra training moeten volgen om met dit toestel te kunnen vliegen. En dat is natuurlijk niet de intentie van Boeing en de MAX 10 klanten.
Hoe gaat Boeing dit oplossen?
De vraag is natuurlijk, hoe nu verder? Boeing heeft publiekelijk te kennen gegeven de bal nu bij de Amerikaanse overheid en luchtvaartautoriteit FAA te leggen. Of de goedkeuring moet snel komen of de Boeing 737 MAX moet een uitzonderingspositie krijgen. Eigenlijk probeert Boeing daarmee de druk op te bouwen. Feitelijk dreigt de Amerikaanse vliegtuigbouwer de vele klanten niet te kunnen leveren en het programma stop te zetten. Natuurlijk zal dit veel geld kosten voor Boeing. En de klanten zullen niet blij zijn.
Het is dus zowel aan Boeing als de VS gelegen om de goedkeuring snel te geven. Maar de vraag is dan weer tegen welke prijs? Na de problemen met de MAX 8 zal de FAA twee keer nadenken voordat zij een certificatie afgeeft. Na de ‘zet’ van Boeing is het dus afwachten hoe het verder gaat met de MAX 10.
Geef een reactie