Schiphol compenseert ook reizigers voor 12 september2 min leestijd

Schiphol ©Schiphol

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Amsterdam Airport Schiphol en Eindhoven Airport zijn de afgelopen tijd reizigers gaan compenseren die hun vlucht gemist hebben door de lange wachtrijen voor de veiligheidscontrole. Deze compensatieregeling is nu ook beschikbaar voor reizigers die op 12 september 2022 vanaf Schiphol vertrokken.

Schiphol compenseert reizigers voor 12 september

Beide luchthavens hebben een regeling ingesteld voor reizigers. Het gaat dan om reizigers die op tijd op de luchthaven aanwezig waren, maar toch hun vlucht gemist hebben door de lange wachtrij voor de veiligheidscontrole. Voor reizigers van Schiphol gaat het op de periode tussen 23 april en 11 augustus, en op 12 september 2022. Voor reizigers vanaf Eindhoven Airport gaat het om de periode tussen 23 mei en 11 augustus 2022. Deze regeling is opgesteld in samenspraak met de Consumentenbond en Ombudsman MAX. Je hebt tot uiterlijk 30 september om je compensatieverzoek in te dienen.

Hiervoor kun je een vergoeding aanvragen

In de opgestelde regelingen zijn een aantal voorbeelden opgenomen van kosten die je vergoed kunt krijgen. Heb je andere kosten gemaakt, dan kun je altijd een verzoek indienen om te kijken of de luchthaven die vergoed. Je kunt bijvoorbeeld compensatieaanvragen voor:

  • Het omboeken van de oorspronkelijke vlucht, een vervangende vlucht naar je bestemming of de redelijke kosten van de oorspronkelijke vlucht als je de reis niet meer hebt kunnen maken
  • De redelijke kosten van je verblijf op de luchthaven, maaltijden en/of verfrissingen vanwege het moment van vertrek van de vervangende vlucht
  • De redelijke kosten van vervoer als je opnieuw naar de luchthaven moest reizen om naar de bestemming te vliegen. Dit kunnen ook de kosten zijn van het vervoer naar een alternatieve vertrekluchthaven
  • Uitgaven die je hebt gemaakt op de plaats van bestemming, die hun doel gemist hebben doordat je niet of later op de bestemming bent aangekomen. Hierbij kun je denken aan je hotel op je bestemming, vervoer op je bestemming en activiteiten zoals excursies en voorstellingen.
  • De redelijke kosten voor alternatief vervoer naar de oorspronkelijke bestemming
  • Uitgaven die je hebt gemaakt op de plaats van bestemming die het gevolg zijn van een vertraagde aankomst op de bestemming

Compensatieverzoek indienen bij de luchthavens

Als je aan de voorwaarden voldoet die opgenomen zijn in de Regeling compensatiekosten, dan kun je een verzoek indienen om deze kosten te compenseren. De luchthaven zal vervolgens dit verzoek beoordelen. Het bedrag zal dan binnen 14 dagen op je bankrekening gestort worden. Schiphol doet haar best om dit binnen zes weken na het indienen van de aanvraag te laten weten.

Reizigers die een compensatieverzoek willen indienen bij Schiphol kunnen dat doen via deze pagina. Voor reizigers die vertrokken vanaf Eindhoven Airport kunnen dat doen via deze pagina. Alle exacte voorwaarden van de Regeling compensatiekosten kun je ook vinden op die pagina’s.

Parkeren op Schiphol (Bron: Amsterdam Airport Schiphol / ROGER CREMERS)

Afbeelding ©AmsterdamAirportSchiphol/Roger Cremers

Reacties

  1. Peter Lee zegt

    Het is de schuld van Schiphol dat er rijen van wel 4 uur voor de security check staan dus ia het logisch dat Schiphol de reizigers betaald als ze hun vlucht gemist hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *