Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
SAS zal in het tweede kwartaal van dit jaar hoogstwaarschijnlijk de Star Alliance verlaten om vervolgens later dit jaar toe te treden tot SkyTeam. Een maand geleden diende de Scandinavische maatschappij een tweede aanvraag in voor Chapter 11.
SAS verlaat Star Alliance
Toen in oktober vorig jaar bekend werd dat Air France-KLM in SAS ging investeren was er nog niets bekend om hoe en wanneer dit precies gaat gebeuren. Op dit moment is de maatschappij nog lid van Star Alliance. Daar zal hoogstwaarschijnlijk in het tweede kwartaal van dit jaar een einde aan komen. Het is de bedoeling dat met de investering van Air France-KLM in SAS de maatschappij later dit jaar toe zal treden tot SkyTeam. Zo ver is het echter nog lang niet. Er moet namelijk nog wel goedkeuring komen vanuit de regeringen aangezien SAS ook deel gaat uitmaken van de Trans-Atlantische joint-venture waar ook Air France-KLM deel van uitmaakt. Het is de bedoeling dat Air France-KLM 20% van de aandelen in handen krijgt. Dit percentage kan in de toekomst nog stijgen.
Naar verwachting zal SAS de Chapter 11 fase in juni dit jaar verlaten. Vervolgens zal de maatschappij de Star Alliance verlaten en dat is best een grote stap aangezien SAS een van de leden was die Star Alliance samen met o.a. Lufthansa heeft opgericht. Doordat SAS in tegenstelling tot bijvoorbeeld Austrian. SWISS en LOT Polish Airways geen lid is van de Lufthansa Group zelf heeft de maatschappij niet alle gelijke kansen gehad. Zo had ook SAS het tijdens en na de pandemie zwaar en kon de maatschappij dus minder rekenen op steun. Daarnaast heeft SAS ook nooit deel uitgemaakt van de Trans-Atlantische joint venture waar bijvoorbeeld United, Lufthansa en SWISS wel deel uit van maken.
SAS bij SkyTeam
SAS gaat de Star Alliance dus inruilen voor SkyTeam. Air France-KLM ziet veel potentieel in de maatschappij aangezien er in Noord-Europe op dit moment helemaal geen SkyTeam hubs zijn. Het is de bedoeling dat SAS ook deel uit gaat maken van de Trans-Atlantische joint-venture waar ook Air France, Delta, KLM en Virgin Atlantic deel uit van maken. Hiervoor is echter nog wel goedkeuring van de regeringen nodig.
Mocht het uiteindelijk zover komen dan zouden we dit wel kunnen zien als een achteruitgang van Star Alliance. Dit terwijl SkyTeam er juist op vooruitgaat als alliantie. SAS is tenslotte actief in drie landen: Denemarken, Noorwegen en Zweden.
Uitgelichte afbeelding: SAS
Van Gooiland zegt
“Doordat SAS in tegenstelling tot bijvoorbeeld Austrian. SWISS en LOT Polish Airways geen lid is van de Lufthansa Group”.
Ho ho, eerst even de feiten controleren, dan pas publiceren.
“Mocht het uiteindelijk zover komen dan zouden we dit wel kunnen zien als een achteruitgang van Star Alliance.”
Een achteruitgang? Goh, wat een gedurfde voorspelling!