Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Deze maand is SAS Scandinavian Airlines officieel toegetreden tot SkyTeam. SAS is daarmee het 20e lid van de luchtvaartalliantie. Star Alliance moet het nu echter met een lid minder doen. Door de toetreding gaat SAS meer samenwerken met andere SkyTeam leden als KLM, Air France, Delta en Korean Air. Met SAS als nieuw lid biedt SkyTeam zowel het meeste noordelijke als meest zuidelijke vliegveld aan in het netwerk.
Mijlpaal voor SkyTeam
Op zondag 1 september 2024 is de toetreding van SAS Scandinavian Airlines tot SkyTeam een feit geworden. Volgens de alliantie is het een mijlpaal in de geschiedenis van het samenwerkingsverband. SAS passagiers profiteren nu van doorverbindingen naar meer dan 1.000 bestemmingen wereldwijd. Vooral luchthavens in Afrika, Zuid-Amerika en de Cariben zijn ‘nieuw’ voor SAS klanten. Op dit moment is er al een codeshare overeenkomst met Air France en KLM, en meer SkyTeam leden zullen snel volgen.
De hoogste vertegenwoordigers van SkyTeam en SAS kijken uit naar de nieuwe samenwerking. Zo stelt Andrés Conesa, voorzitter van SkyTeam, dat SAS bij zal dragen aan de ontwikkeling van de alliantie. En de CEO van SAS, Anko van der Werff, zegt dat er een nieuw tijdperk voor de Scandinavische airlines aanbreekt.
SkyTeam verloor in 2019 het Chinese China Southern als lid van de alliantie. En dit jaar verlaat CSA Czech Airlines op zaterdag 26 oktober de groep. De toevoeging van SAS is dus zeker een mooie opsteker voor de luchtvaartgroep.
SAS EuroBonus
Het loyaliteitsprogramma SAS EuroBonus zal ook verder worden geïntegreerd met de SkyTeam leden. Denk bijvoorbeeld aan het verdienen en uitgeven van miles. Maar ook het gebruik van SkyPriority en airport lounges. De diverse deelnemersniveau’s van EuroBonus zullen straks ook gekoppeld worden aan de SkyTeam Elite en Elite Plus status.
Meer details over de integratie van EuroBonus met bijvoorbeeld Flying Blue zullen we later deze week publiceren.
Noord en zuid
Een bijzonder feit van de toetreding van SAS tot SkyTeam is ook dat de alliantie nu zowel het meest noordelijke als meest zuidelijke commerciële vliegveld aanbiedt in het netwerk. Het gaat om Svalbard (LYR) in Noorwegen en Ushuaia (USH) in Argentinië. Er zullen waarschijnlijk weinig passagiers deze reis van meer dan 2 dagen afleggen. Maar de verbeterde connectiviteit met de hubs in Kopenhagen, Stockholm en Oslo zullen absoluut positief uitpakken.
Benieuwd naar de vloot van SAS Scandinavian Airlines? Check dan dit uitgebreide artikel met een analyse van de vloot van de Scandinavisch maatschappij.
Bron foto’s: SAS Scandinavian Airlines