Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Luchtvaartmaatschappij SAS heeft afgelopen maandag voor de tweede keer een aanvraag gedaan voor de zogeheten Chapter 11 in New York. Vorig najaar besloot Air France-KLM een aandeel te nemen in SAS.
SAS dient tweede aanvraag Chapter 11 in
De Scandinavische maatschappij is ervan overtuigd met een goed plan te zijn gekomen om te kunnen herstructureren. Met een Chapter 11 procedure vraagt een luchtvaartmaatschappij bescherming aan tegen faillissement. Hiermee wil SAS in totaal € 325 miljoen ophalen om zo de schuldeisers af te kunnen betalen. Aangezien Air France-KLM op dit moment 19,9% van de aandelen in handen heeft heeft de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep een controlerend belang in SAS. Omdat Air France-KLM deze aandelen in handen heeft genomen heeft SAS ook besloten om over te stappen van de Star Alliance naar SkyTeam. Hier horen ook Air France en KLM bij waardoor je kun ook gebruik kunt maken van de Flying Blue voordelen.
SAS vliegt op dit moment al vanaf zowel Kopenhagen, Oslo en Stockholm op Amsterdam. Air France-KLM stekt samen met twee investeringsfondsen en de Deense staat in totaal 1,2 miljard dollar in SAS. Het aandeel van Air France-KLM hierin is 144,5 miljard dollar. Het is de bedoeling dat SAS tegen het einde van de eerste helft van 2024 de reorganisatie en de eigendomsstructuur afrond om zo Chapter 11 te kunnen verlaten. De maatschappij trekt zich ook terug van de aandelenbeurs. SAS richt zich op dit moment vooral op short-haul vluchten. De maatschappij heeft op dit moment namelijk slechts 11 long-haul toestellen in de actieve vloot zitten. Dit zijn vier Airbus A350 toestellen en zeven A330 toestellen. De totale vloot bestaat momentel uit 94 toestellen.
Uitgelichte afbeelding: SAS
M Blok zegt
Ik mag hopen dat het aandeel van AF-KLM geen 144,5 miljard dollar bedraagt, maar 144,5 miljoen
Goffe de Boer zegt
Aangepast. Bedankt voor de oplettendheid.