Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vanaf 1 november gaat Ryanair geld vragen voor het online inchecken als je dat meer dan vier dagen van tevoren doet. Op dit moment kan je een week van tevoren online inchecken voor je vlucht. Dit wordt dus vanaf komende maand vier dagen van tevoren, tenzij je je portemonnee trekt: online inchecken zal dan €6 kosten.
Als je tijdens het boeken al een stoel reserveert, verandert er niets en kun je tot 30 dagen van tevoren online inchecken. Een stoel reserveren kost overigens tussen de €8 en €15, afhankelijk van de route.
Online inchecken
Aangezien je als reiziger online verplicht moet inchecken van tevoren, was het handig dat je gelijk voor de terugreis vast kon inchecken als je een weekje weg ging. Reizigers die niet online inchecken kunnen dat op de luchthaven alsnog doen, maar tegen een boete van €45.
Ryanair meldt het volgende op haar website:
- Klanten die stoelen reserveren tegen betaling kunnen tussen 30 dagen en 2 uur voor de geplande vertrektijd van hun vlucht inchecken.
- Klanten die geen stoelen reserveren kunnen tussen 7 dagen en 2 uur voor de geplande vertrektijd van hun vlucht inchecken, echter dit zal vanaf 1 november 2016 veranderen want dan zijn gratis toegewezen stoelen alleen beschikbaar tussen 4 dagen en 2 uur voor elke geboekte vlucht.
- Business Plus klanten kunnen op de luchthaven gratis inchecken.
Niet mee eens? Ticket annuleren
De verandering gaat dus 1 november in en geldt vanaf dat moment voor alle vluchten. Het maakt dus niet uit wanneer de boeking is gedaan. Reizigers die het niet eens zijn met deze verandering hebben het recht om gratis hun ticket te annuleren.
Mobiele boardingpass
Gelukkig heeft Ryanair de mogelijkheid om een mobiele boardingpass te gebruiken. Hierdoor hoef je niet perse je boardingpass uit te printen voordat je op de luchthaven bent. Als je op vakantie bent, is het vaak lastig om ergens een computer met printer te vinden.
Let op: voor sommige bestemmingen, waaronder Agadir, Marrakesh en Tanger, is een mobiele boardingpass nog niet mogelijk! Hiervoor heb je dus altijd een papieren boardingpass nodig.
Ryanair toeslagen / fees
Heb je wel online ingecheckt, maar lukt het niet om je boardingpass te printen? Dan kun je tegen betaling van €15 op de luchthaven alsnog een boardingpass krijgen. Ik zou dus zoveel mogelijk gebruik gaan maken van de mobiele boardingpass!
Een overzicht van alle tarieven / service fees die Ryanair hanteert, zijn via deze link te vinden!
Marc zegt
Ik heb een vraag over het annuleren van een ticket bij Ryanair. Ik ben met Ryanair in contact geweest en zij melden dat het helemaal niet mogelijk ik om een ticket te annuleren. Waar heb jij die informatie vandaan dat het wel mogelijk is?
Theo Sikking zegt
Beste Marc,
Het annuleren in dit verhaal ging over de situatie dat je het niet eens bent met deze wijziging dat check-in beperkt wordt tot 4 dagen voor vertrek. Het geldt namelijk ook voor tickets die al geboekt zijn.
The airline said: “Affected customers who do not wish to accept this policy change have the right to cancel and request a refund,” providing they do so within five days.
http://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/ryanair-online-check-in-time-boarding-pass-fees-cost-how-far-in-advance-changes-a7361091.html
Marc zegt
Bedankt voor je antwoord,
Ik heb namelijk een ticket geboekt, een maand geleden ongeveer, die ik om deze reden wil annuleren. Alleen Ryanair reageert met het antwoord dat ze niet aan annuleren doen. Dus vandaar mijn vraag hoe ik het ticket dan kan annuleren.
Theo Sikking zegt
Aha…
Inderdaad kun je standaard kennelijk geen ticket annuleren, alleen omboeken tegen een fee.
In het artikel uit The Independant heeft een Ryanair medewerker dit kennelijk zo gezegd, maar officieel kan ik het nergens vinden.
Dit staat in de huidieg FAQ: https://www.ryanair.com/nl/nl/nuttige-informatie/Klantenservice/Veelgestelde-vragen/luchthaven-en-online-inchecken/Wanneer-kan-ik-online-inchecken
Misschien kun je met quote uit Independant nog een poging wagen bij UK office?? Succes!