Mijn route naar British Airways Gold status8 min leestijd

british airways gold status

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

In het verleden staarde ik mezelf blind op het halen van elite status. Misschien is het met het ouder worden dat ik meer analyseer wat elite status voor mij waard is. We zijn ondertussen bijna aan het einde van het jaar en ik heb de British Airways Gold status behaald. Daarnaast heb ik nog de Platinum status bij American Airlines, maar die verloopt in maart 2018.

Historiek

De afgelopen 2 à 3 jaar lag de focus vooral bij American Airlines. Waarom? Wel de reden daarvoor was héél simpel. Het was ontzettend makkelijk om een groot aantal miles bij elkaar te sprokkelen voor relatief weinig geld. Het was mogelijk om AA Platinum status bij elkaar te vliegen voor pakweg iets meer dan 1000 euro. Deze status staat gelijk met de OneWorld Sapphire status. Het is nog niet de hoogste status, maar je komt er een heel eind mee. Denk daarbij aan priority check in, priority boarding en toegang tot de verschillende lounges.

Waarom vlieg ik niet meer met American Airlines? Omdat ze het voorbeeld van Delta en United zijn gevolgd. Zij baseren het verdienen van miles nu eveneens op hetgeen je spendeert voor het kopen van een ticket. Waar ik vroeger (het lijkt al een eeuwigheid geleden) voor bijna geen geld naar Hawaii vloog en meer dan 36.000 miles verdiende, gaat het nu om kruimels. Evenals mijn gekste mileage run ooit, 7 dagen vliegen in economy class! Goed voor een afstand van iets meer dan twee maal de wereld om. Een totaal van 19 vluchten, een unieke belevenis! Het leverde me bijna 100.000 award miles op.

british airways gold status
Hoe gestoord moet je zijn?

Begrijp me niet verkeerd, ik geloof nog steeds dat de award miles van AA een heel eind komen. Denk daarbij aan het redeemen van miles voor vluchten met Etihad of Qatar Airways in First Class vanaf Europa naar het Midden-Oosten of Indian sub-continent voor 62.500 miles. Voor een award ticket in business class ben je slechts 42.500 miles kwijt voor een enkeltje. Je krijgt op die manier ontzettend veel waar voor je miles.

Waarom British Airways Gold status?

Om top tier status te behalen bij British Airways, dien je 1500 tier points te verdienen. Vroeger (toen de dieren nog konden spreken) was het mogelijk om een trip naar Hawaii te boeken. Met zo’n trip behaalde je het gros van het aantal benodigde punten binnen. Theo maakte zo’n destijds zo’n trip, zijn verslag kan je hier (klik) lezen.

Zulke uitspattingen zijn nog steeds mogelijk, maar helaas dien je de portemonnee er een stuk verder voor open te trekken. Na wat rekenwerk leek het mij echter wel haalbaar om 1500 tier points te scoren het afgelopen jaar. Zo begon ik aan de uitdaging om de British Airways gold status te behalen. Deze staat gelijk aan OneWorld Emerald status. Het voornaamste voordeel hiervan is de toegang tot de first class lounges. Dit is puur persoonlijk. Ik vertoef graag op vliegvelden.

Soms krijg ik wel eens vragen of opmerkingen over het feit dat ik tier point runs doe. “Verdien je dan wel die elite status? Je vliegt te weinig om het echt te verdienen…”. Nee ik speel het slim en behaal voor relatief weinig geld de status. Waarom? Gewoon omdat ik het leuk vind om te doen. De ene persoon gaat fietsen of vissen en geeft daar veel geld aan uit. Mijn hobby (die uit de hand is gelopen) is vliegen en reizen.

british airways gold status
Waarom ik graag in een lounge verblijf?

Mijn vluchten

Na mijn rondreis door Sri Lanka, moest ik vanaf Colombo naar Mumbai vliegen. Waarom? Omdat ik vanuit Mumbai met Etihad in first class naar huis zou vliegen. Hiervoor boekte ik bij Sri Lankan een ticket in business class. Dit leverde me 40 tier points op.

british airways gold status

Dankzij een ontzettend goedkope business class fare vanaf Brussel naar Tokyo eerder dit jaar, wist ik een derde van de tier points bij elkaar te vliegen. Deze tickets waren te boeken tijdens het Qatar Airways Travel Festival. Deze trip leverde me in totaal 560 tier points op! Met andere woorden: een prima investering.

british airways gold status

Daarnaast had ik nog een trip in business class op Qatar Airways naar Bali. Deze vier vluchten kostten mij niks. Maar leverde mij wederom 560 TP op en natuurlijk ook de nodige Avios.

british airways gold status

Ondertussen stond de tellerstand van mijn tier points op 1160, nog een kleine 400 te gaan voor gold status!

In het voorjaar van 2017 was het mogelijk om een zogenaamde tier point run naar Tallinn te boeken. Daarvoor vloog ik vanuit Brussel naar London. Daar verbleef ik een nacht in het Hilton hotel op London Heathrow, wat overigens een prima hotel is.

De tier point runs naar Tallinn waren goed voor 200 tier points per trip! Niet verkeerd als je weet hoeveel geld ik er slechts voor betaald heb. Het blijft een unieke belevenis om een zogenaamde mileage run te doen.

british airways gold status

Na de trips naar Tallinn had ik dus voldoende tier points behaald voor gold. Ik eindigde mijn jaar met 1635 TP door nog een aantal British Airways vluchten naar en van de UK.

Anekdotes

Tijdens het reizen gebeuren er altijd wel eens noemenswaardige dingen. Ik zal ze niet tot in het detail uitschrijven maar hier zijn een aantal gebeurtenissen die me toch zijn bijgebleven.

Ik verbleef slechts 36 uur in Tokyo tijdens een weekend trip naar de Japanse hoofdstad. Mijn biologische klok was volledig van slag door het heen en weer reizen door de verschillende tijdzones en snurkende mede-passagiers. Maar het is een schitterende stad en ik wil weer terug!

british airways gold status
Qatar Airways, mijn favoriete airline om tier points mee te sparen

Na aankomst in London Heathrow vanuit Manchester ontving ik een SMS bericht van British Airways. Ze wisten mij te melden dat mijn aansluitende vlucht naar Brussel was geannuleerd. Altijd flink balen als zoiets gebeurd, maar ik denk dat de rij mensen aan de balie bij BA met de minuut kwader werden. Het duurde een eeuwigheid voor ze werden geholpen. Ik stond er ook eerst als een idioot in de rij, tot ik besefte dat je via de smartphone app gewoon alles zelf kon regelen in een paar minuten. Les geleerd voor volgende keer!

De vlucht vanuit Helsinki naar de hoofdstad van Estland is trouwens een lachertje! Je hangt nauwelijk 20 à 25 minuten in de lucht. Na aankomst loop je over het tarmac het terminal gebouw in. Het grappige was dat ik 5 uur later op hetzelfde toestel weer zou terugvliegen naar Helsinki.

Tijdens één van mijn trips naar Tallinn stapte ik op de terugweg in Helsinki aan boord van de schitterende A350. Het grappige was dat de eerste stewardess die ik tegenkwam dezelfde was als degene die me de dag voordien had bediend. “Meneer Jansen, u bent snel terug! Waar bent u geweest?”, altijd lachen zulk soort conversaties. Zeker als je met 8 andere tier point runners in de cabine blijkt te zitten. Het haalt het nog steeds niet van: “Dag meneer, hoe gaat het en waar vliegt u naar toe?”, “Ik vlieg voor 8 uur naar Hawaii dit weekend”.

Kostenplaatje

Allemaal leuk en aardig die vluchten en verhalen, maar voor niks gaat de zon op. Vliegen kost geld, zo simpel is het. Hoeveel geld? Dat hangt af van hoe slim je omgaat met het boeken van tickets. Maar dat is een ander onderwerp waar je uitgebreid over kan schrijven.

Wat heeft het behalen van mijn British Airways gold status nu eigenlijk gekost? Wel, hieronder een open en eerlijke analyse van hetgeen ik heb betaald voor mijn tickets het afgelopen jaar:

  • Sri Lankan Airlines business class van Colombo naar Mumbai = 306 euro (40 tier points)
  • Qatar Airways business class retour Brussel – Tokyo Haneda = 625 euro (560 tier points)
  • Qatar Airways business class retour Brussel – Denpasar = 0 euro (560 tier points)
  • British Airways economy class retour van Brussel via London naar Manchester = 99 euro (20 tier points)
  • Finnair business class retour London – Helsinki – Tallinn = 267 euro x 2 = 534 euro (400 tier points)
  • British Airways economy class retour Brussel – London (positioning voor Tallinn trips) = 68 euro x 2 = 136 euro (20 tier points)

Als we dan de eindafrekening maken dan komen we op een totaal van 1700 euro en 1600 tier points. Niet slecht, nietwaar? Ja het blijft nog steeds een hoop geld. Maar is het dat ook als je beseft dat ik daarvoor meer dan 10 keer in business class (long haul) heb gevlogen?

british airways gold status

Conclusie

In 2018 wil ik me weer kwalificeren voor deze elite status. Ik weet sowieso dat het me meer geld zal kosten, tenzij Qatar Airways of British Airways met spectaculaire deals op de proppen komen. Er zijn een aantal routes die ik op het oog heb, alleen ontbreken de financiën me momenteel om ze al te boeken.

Hopelijk blijven die prijzen zoals ze nu zijn of zakken ze. Indien ze duurder worden, dan wordt de verhouding van prijs ten op zichte van het aantal verdiende tier points en Avios ineens een stuk minder interessant.

Hebben jullie een bepaalde elite status behaald het afgelopen jaar? Misschien zijn er nog mensen die een tier point run hebben gemaakt? Laat het me weten, het is altijd interessant om jullie mening en ervaringen te horen.

 

Reacties

  1. Rick zegt

    Goed verhaal!

    Ik had net elite bij AB…vond vooral de 75% elite bonus mooi! Maar helaas. Hij is wel met een jaar verlengd maar werkt tot op heden alleen bij EY vluchten. Status match gekregen bij TK tot juli volgend jaar…benieuwd of ik de 40.000 miles ga halen, zit op de helft nu. Verder bij Iberia match tot 2019 gekregen…daar geloof ik wel in…misschien wel een goede qatar deal scoren!

    • Lionell Jansen Lionell Jansen zegt

      Hi Rick,

      de bonus punten zijn inderdaad mooi meegenomen, het tikt lekker aan, ook op korte afstanden. Ik zou zelf graag ook nog Star Alliance gold hebben. Zit eraan te denken om bij United een premier status challenge aan te vragen met op basis van m’n BA status. Enige nadeel is dat ik tijd tekort kom om dat in 90 dagen te volbrengen.

  2. Yoran zegt

    Mooi en zinvol blog Lionell! Wordt inderdaad lastig om voor hetzelfde geld dezelfde status te halen, maar you never know! Maar wat ik me afvraag, welke routes heb je op het oog om te boeken? Ik ben zelf de mogelijkheden ook aan het onderzoeken om volgend tier point year (welke start vanaf 8 mei 2018) BAEC Gold te behalen, maar wellicht heb jij nog ideeën en v.v. die we kunnen uitwisselen.

    • Lionell Jansen Lionell Jansen zegt

      Hi Yoran,

      ik ga volgend jaar naar Nepal. Heenreis is combinatie van award en revenue ticket maar de terugreis is nog niet geboekt. Vanuit KTM kan je goedkope one ways met QR boeken, minder dan 900 euro naar AMS. Dat levert toch ook weer een mooi aantal TP op. Begin januari vlieg ik BRU-LHR-BRU in business, goed voor 80 TP en héél goedkoop kunnen boeken tijdens een BA sale. Dit zit nu op bijna 300. Qua andere routes, denk dan vooral aan routes richting Azië. Voor een retourtje levert dat 560 TP op en als je vanuit Scandinavië vertrekt en het boekt als open jaw, dan krijg je soms leuke verrassingen qua prijs 🙂

  3. KB zegt

    Qatar Airways business class retour Brussel – Tokyo Haneda = 625 euro (560 tier points)
    Qatar Airways business class retour Brussel – Denpasar = 0 euro (560 tier points)…
    hoe kom je aan die gratis/goedkope vluchten?

    • Lionell Jansen Lionell Jansen zegt

      Hi Koen,

      Die fare naar Tokyo was tijdens het Travel Festival van Qatar Airways afgelopen jaar in januari. Er zijn mensen die hem destijds hebben geboekt. De vluchten naar en van Bali waren een kado 🙂

      groeten & alvast een fijne jaarwisseling gewenst!
      Lionell

      • KB zegt

        een kado van Qatar of van een derde?
        indien van Qatar, leuk dat je de punten meekrijgt.
        ik zit nog met een 200000 punten bij AA. ik zou deze graag gebruiken via Ethiad?
        suggesties?

        • Lionell Jansen Lionell Jansen zegt

          Dat was een kado van een derde, helaas zijn mijn connecties (nog) niet goed genoeg om vluchten van een airline kado te krijgen 🙂
          Een sweet spot op de AA chart ivm Etihad is nog steeds Indian sub-continent. 62500 miles voor een oneway first class met Etihad. Als je alleen vliegt, kan je daarmee een mooie retour in elkaar knutselen naar ZO-Azië. Het is 90k oneway naar ZO-Azië. Of een oneway naar de South Pacific is 115k en dan business terugvliegen voor 85k. Legio mogelijkheden 🙂

  4. Marcus Pasveer zegt

    Mooi te lezen Lionell, en gefeliciteerd met je BA status. Ik blijf met 40 vluchten op het FB Gold niveau zitten. Voor mij is de KLM met vele dagelijkse vluchten naar Oslo Gardermoen waarschijnlijk de beste keuze. Daarnaast vlieg ik graag met Delta. Je bent overigens niet de enige die graag op luchthavens verblijft 🙂

  5. Jordy zegt

    Nice Story Lionel.
    Ik ben op dit moment platinum member bij AA maar door de nieuwe regeling met de EQD is het blijven een stuk minder aantrekkelijk.

    Ik ben zelf van plan om per feb/maart over te stappen naar BA en mijn doel is om zo snel mogelijk silver te halen.
    In maart staat er een reisje naar the states gepland (LAX/MIAMI) en evt Japan.
    Natuurlijk volg ik zelf de deals op de site maar mocht je nog wat tips of extra deal hebben dan hoor ik het graag.

    Met vriendelijke groet,

    Jordy

    • Lionell Jansen Lionell Jansen zegt

      Hi Jordy, dank je voor het compliment. Als je de boekingklasse weet van je vluchten, dan kan je via de BA Avios Calculator al berekenen hoeveel tier points het oplevert. Dat helpt misschien bij het opmaken van een planning om je Silver te behalen. Soms is het mogelijk om vanuit AMS naar LHR of LGW te vliegen voor weinig geld in business class. Zulke tripjes leveren 80 tier points op indien het nodig zou zijn. Anders is een trip naar Jersey ook een mogelijkheid. Het ligt er maar aan wat je aan TP verdient op je long haul vluchten.

      Groeten & fijne avond nog!
      Lionell

  6. Myriam zegt

    Gold status bij Flying Blue sinds september. Super Trots !! ik wil dit in 2018 houden. Anders doe ik niet, alleen FB 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *