Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Rotterdam-The Hague Airport is onlangs benoemd tot één van de duurzaamste luchthavens ter wereld. De luchthaven krijgt het allerhoogste niveau van Airport Carbon Accreditation: Level 4+. In december 2020 opende de luchthaven ook al een nieuwe vertrekhal.
Rotterdam Airport één van de duurzaamste luchthavens
Rotterdam-The Hague Airport is sinds 1 juli geaccrediteerd op het allerhoogste niveau binnen het Airport Carbon Accreditation (ACA) programma van internationale non-profitorganisatie Airports Council International (ACI). Hiermee is RTHA de vierde luchthaven wereldwijd die deze status krijgt toegewezen en de eerste in Nederland. Binnen Europa heeft ook de luchthaven van Rome-Fiumicino Level +4. Wereldwijd hebben verder nog de luchthavens van Christchurch en Dalles deze status. Volgens Michelle Samson, adviseur strategie en duurzaamheid bij RTHA, is dit het resultaat van inspanningen die de afgelopen jaren zijn gedaan. “We willen de impact op het milieu en het klimaat zo klein mogelijk houden”. Duurzaamheid is een topprioriteit van RTHA en de luchthaven wil daarmee voor 2030 volledig emissievrij zijn.
Om Level +4 te behalen was het noodzakelijk om de co2 uitstoot aanzienlijk te verminderen. Samson: “Onze nieuwe terminal is energiezuinig, we rijden met elektrische bussen op het platform en we starten binnenkort met de bouw van een zonnepark naast de landingsbaan. Dit zonnepark levert op jaarbasis drie keer de energiebehoefte van de luchthaven zelf op. Hiermee wekken we niet alleen voor onszelf lokale hernieuwbare energie op, maar kunnen anderen in de omgeving van de luchthaven hier ook gebruik van maken.” Op maandag 5 juli start de luchthaven daarnaast met de aanleg van een zonnepark. In totaal moeten daar 37.000 panelen komen. Dit levert per jaar ongeveer 14GW op.
Met de aanleg van dit zonnepark is Rotterdam Airport aan het einde van dit jaar volledig voorzien van emissievrije elektriciteit. Een deel zal het vliegveld zelf gaan gebruiken en het andere deel gaat naar partners.
Bron- en beeldmateriaal: Rotterdam-The Hague Airport
Geef een reactie