Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Afgelopen november reisde ik per trein van Parijs naar Madrid via Barcelona en Valencia. In mijn laatste review van het verblijf in Parijs lichtte ik al een tipje van de sluier op over deze treinreis. In deze review vervolgen we onze reis en stappen we in Parijs op richting Barcelona met de TGV inOui.
De TGV inOui
De ‘Train à Grande Vitesse’, beter bekend als de TGV, is een hogesnelheidstrein van de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF. Dankzij de samenwerking met andere Europese treinmaatschappijen zijn er verbindingen mogelijk tussen Frankrijk en buurlanden België, Luxemburg, Duitsland, Zwitserland, Italië en Spanje. In totaal reist de TGV naar maar liefst 230 bestemmingen in Frankrijk en daar buiten. SNCF is bezig met het vervangen van de standaard TGV-diensten en verdeelt deze nu onder in bijvoorbeeld het low-cost merk Ouigo of premium inOui. Deze laatste dienst rijdt twee keer per week tussen Parijs en Barcelona. De naam inOui werd aangenomen omdat het lijkt op het Franse woord ‘inouï’, dat buitengewoon (of letterlijk ongehoord) betekent.
Voor de TGV zijn er speciaal hogesnelheidslijnen aangelegd. Niet zo gek dus dat de TGV inOui snelheden haalt tot 320 km/u.
Boeken van een TGV inOui treinreis van Parijs naar Barcelona
Op de officiële website van SNCF kan je een zitplaats reserveren voor de TGV inOui. De TGV reist tweemaal per dag af naar de 2e grootste stad van Spanje. Boeking is mogelijk vanaf 6 maanden voor vertrek. Zelf boekten we de tickets een maand van te voren op de website van de Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe. Gezien onze verdere reisplannen naar Valencia en Madrid vond ik het makkelijker om alles op dezelfde website te boeken. Ook qua prijs scheelde het niets. Helaas wordt dit traject op dit moment niet meer aangeboden door Renfe en kan je beter de eigen website van SNCF gebruiken of NS international.
Prijzen
De prijzen voor een enkele reis in de 2e klasse Parijs – Barcelona starten vanaf € 55 per persoon. Ervaring leert dat hoe eerder je boekt hoe voordeliger de treinkaartjes zijn. Mocht je toch uit zijn op een last-minute reisje kijk dan vooral even bij ‘best prices’ op de website van SNCF. Hier krijg je in één overzicht te zien welke dag het goedkoopste is. In de prijs zit je bagage al in. De TGV inOui heeft op dit moment geen bagagelimiet ingesteld. Belangrijkste voorwaarde is dat je het zelf kunt dragen. Mocht je van plan zijn om iets anders dan je reiskoffer mee te nemen kijk dan vooral even bij de verdere bagagevoorschriften, deze vind je hier.
Keuze uit 1e en 2e klasse
Tijdens het boeken heb je de keuze uit 2e of 1e klasse. Het verschil in prijs tussen beide klassen hangt af van de prijs die je op dat moment betaald voor een 2e klas ticket. Indien de meest goedkoopste prijs beschikbaar is kan je soms tot het dubbele betalen voor een 1e klas ticket. Indien je al een hoger prijskaartje betaald voor de 2e klasse, is het verschil soms maar 10 euro meer.
Naast het feit dat je zitplaats in de 1e klasse een stuk ruimer is, heb je hier ook een stopcontact voor het opladen van je elektronische apparaten. Bovendien is de indeling van het rijtuig net iets anders. In de 1e klasse kan je namelijk ook kiezen voor een singe seat, indien je liever alleen wenst te zitten.
Wat ik zelf persoonlijk jammer vind, is dat je tijdens het boeken niet je eigen stoel uit kunt kiezen of in kunt zien wat de exacte indeling is van het rijtuig. Het blijft dan ook bij het doorgeven van je voorkeur.
Onze ervaring aan boord van de TGV inOui
Op 4 november om 10:14 uur was het dan zo ver. Na 3 heerlijke dagen vol croissants, gezellige terrasjes en iconische monumenten was het tijd om onze reis voort te zetten. Een reis die ons in 6,5 uur dwars door Frankijk naar Barcelona zou brengen. Ondanks dat de TGV inOui een directe verbinding aanbiedt, maak je toch nog een aantal tussenstops in Frankrijk en Spanje.
Op station Gare du Lyon staat alles netjes aangegeven en was het niet al te moeilijk om de trein te vinden. Na een korte controle van de kaartjes, mogen we de poortjes door en lopen we richting ons rijtuig. In ons geval hadden ze twee treinstellen aan elkaar gekoppeld. Dit betekende dat we op het perron nog een aardig eindje naar achteren moesten lopen. Aan de buitenkant van de trein worden de nummers van de rijtuigen aangegeven en niet zo snel daarna zitten we dan ook aan boord van trein 9713, treinstel 12, stoel 14 en 13.
Het rijtuig
Bij binnenkomst heb je de wc gelijk aan je rechterhand. Tijdens de reis valt ons op dat deze om de zoveel tijd schoongemaakt wordt. Deze was dan ook altijd netjes. Wanneer je vervolgens het rijtuig binnenstapt heb je direct de bagagerekken. Zeker als je in Parijs op stapt heb je genoeg ruimte voor een grote koffer en eventueel handbagage. Naar mate de trein verder reist merk je wel dat mensen steeds meer moeite hebben om hun bagage hierin op te bergen. Uiteraard heb je dit probleem niet wanneer je net als ons al bij de eerste halte opstapt.
Faciliteiten aan boord
Gezien de lengte van de reis hebben we er zelf voor gekozen om net iets meer te betalen en 1e klas te reizen. Hier hebben we geen spijt van gehad met de comfortabele stoelen in deze trein. We vonden het zelf vergelijkbaar met de 1e klas stoelen van de Thalys, al zijn de stoelen van de TGV paarsgekleurd in plaats van rood. Al snel ontdekte we het stopcontact (dit is een gewoon stopcontact, geen usb aansluiting), de uitklapbare tafel en het handig netje erboven voor je persoonlijke spullen of snacks.
De stoelen in de 1e klasse kunnen nog naar achter versteld worden en er is een handig voetensteuntje aanwezig. Door de hoge stoelen heb je ook genoeg privacy, wat wij persoonlijk erg fijn vonden. We zaten namelijk zelf helemaal aan de achterkant tegen een glazen wand aan, uitkijkend op de stoelen voor ons. Als voorkeur hadden we opgegeven aan het raam, zodat je ook nog wat mee krijgt van de omgeving. Zeker een aanrader gezien je langs allerlei typische Franse stadjes en dorpjes komt.
Aan boord van de trein kan je wat eten en drinken halen. Je zou deze al vooraf online kunnen bestellen. Verwacht hier echter geen super uitgebreide kaart. Gezien je vanuit Parijs vertrekt is onze tip dan ook om een lunch te halen bij een van de Parijse bakkers. De meeste typische ‘boulangeries’ hebben een lunch formule waarbij je soms voor nog geen 9 euro een vers belegd broodje of salade, een typisch Frans dessert en een drankje naar keuze hebt. Gekeken naar de opties aan boord ging onze voorkeur hiernaar uit.
Conclusie
Ondanks dat je waarschijnlijk vaak sneller, maar ook goedkoper met het vliegtuig kan reizen biedt de TGV inOui wat ons betreft toch een goed alternatief hiervoor. Ten opzichte van het vliegtuig heb je meer bewegingsvrijheid, beschik je over Wi-Fi aan boord en zorgen de voorbij razende landschappen en dorpjes voor extra entertainment. Vooral het laatste stukje langs de kust zorgt voor leuke vergezichten. Zeker wanneer je net als ons heel Parijs afgelopen hebt, voelen de 6,5 uur met de voetjes van de vloer helemaal niet lang aan.
Beeldmateriaal: InsideFlyer – Marjolein, mits anders aangegeven.
Dan1 zegt
Leuk trip report!
De reden dat je geen TGV tickets (meer) kunt kopen op de website van Renfe, is dat de twee maatschappijen geen beste onderlinge relatie (meer) hebben. Zeg maar gerust ruzie, wat blijkt uit dit trip report van de nachttrein van Parijs naar Barcelona via Latour de Carol: https://youtu.be/CMrwEELH0V0 De Rodalies de Catalunya van Latour de Carol naar Barcelona vertrekt leeg naar Puigcerdà, het eerstvolgende station. De passagiers werden met een taxibusje vervoerd.
De reden is dat de Renfe treinbestuurders hun pauze niet mogen hebben in de SNCF kantine. Zie ook hier: https://www.euractiv.com/section/politics/short_news/sncf-breaks-agreement-with-renfe-for-railway-between-spain-and-france/