Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Een paar weken geleden had ik voorafgaand aan mijn vlucht met Brussels Airlines op Londen-Heathrow zowat een hele dag ingepland om een aantal lounges te bezoeken. Londen-Heathrow is lekker groot en is daardoor prima geschikt om te lounge hoppen. De verschillende allianties zijn mooi verdeeld over de terminals, zo zijn alle Star Alliance maatschappijen te vinden in terminal 2. Als Star Alliance Gold lid heb je toegang tot alle lounges, op welke vertrekkende Star Alliance vlucht dan ook. In deze review nemen we een kijkje in de Singapore Airlines SilverKris lounge.
Locatie
Londen-Heathrow terminal 2, ook wel bekend als ‘The Queen’s Terminal’ beschikt naast een hoofdgebouw ook over een satellietterminal. Alle airline lounges, behalve de Lufthansa lounge, zijn te vinden in het satellietgebouw. Mijn vlucht met Brussels Airlines vertrok, net als de meeste vluchten binnen Europa van de hoofdterminal. Voor een vlucht naar een Europese bestemming bezoek je dus beter de Lufthansa lounge.
De terminal ziet er verder mooi en overzichtelijk uit. Na de security neem je de roltrap naar beneden om vervolgens de bordjes naar de Singapore Airlines SilverKris lounge te volgen. Vervolgens neem je een andere roltrap naar de ondergrondse passage om naar de satellietterminal te gaan. Let op: het is een flink stuk lopen, dus plan voldoende tijd in als je een vlucht hebt die vanaf het hoofdgebouw vertrekt.
Als je vervolgens in het satellietgebouw aangekomen bent, neem je de roltrap naar boven en dan zie je direct de lift die je naar de Singapore Airlines SilverKris en de Air Canada Maple Leaf lounge brengt. Over de locatie van de KrisFlyer lounge ben ik goed te spreken, aangezien deze zich bevindt in het midden van de terminal, waardoor je nooit erg ver hoeft te lopen naar je gate. De satellietterminal ziet er verder mooi en overzichtelijk uit. Verder bevindt zich in dit gedeelte ook nog de United Club.
Toegang
De SilverKris lounge is dagelijks geopend van 5:30 tot 22:00. Om toegang te krijgen tot de SilverKris Lounge heb je een Singapore Airlines business of first class ticket nodig of een Star Alliance Gold kaart op een ticket met elke willekeurige Star Alliance maatschappij, in welke reisklasse dan ook. Vlieg je met United Airlines of Air Canada, dan ben je gewezen op de lounge van die betreffende airline. Vlieg je business class met een andere Star Alliance maatschappij, kijk dan goed tot welke lounge je toegang hebt. EVA Air heeft bijvoorbeeld een contract met de naastgelegen Air Canada Maple Leaf lounge.
Aangekomen bij de balie was het lekker rustig. Ik kon daardoor gelijk mijn boarding pass laten zien en mocht vervolgens doorlopen. Wel werd ik er op gewezen dat het nog 15 minuten lopen was naar de hoofdterminal voor mijn Brussels Airlines vlucht.
Zitgedeeltes
Aangekomen in de lounge, kon ik links of rechtsaf gaan. Aan de rechterkant bevond zich alleen een zitgedeelte met een klein buffet en wat kranten en tijdschriften. Deze ruimte bleek meer als werkruimte te functioneren.
Aan de linkerkant kwam ik eerst langs het buffet en vervolgens in het grote zitgedeelte van de lounge. Singapore Airlines vliegt maar liefst 4 keer per dag tussen Londen-Heathrow en Singapore, waarvan 2 ochtendvluchten en twee avondvluchten, uitgevoerd met A380 en Boeing 777 toestellen. De laatste ochtendvlucht was net vertrokken en daardoor was het lekker rustig in de lounge. Het grote zitgedeelte ligt er mooi bij.
De grootte van de lounge vond ik eerlijk gezegd wat tegenvallen. Ik kan me voorstellen dat het daardoor erg druk kan zijn vlak voor vertrek van Singapore Airlines vluchten. Verder kon ik duidelijk merken dat de huisstijl van Singapore Airlines aanwezig is in de lounge, maar tegelijkertijd had ik ook het gevoel dat ik nog in Londen was. De lounge beschikt over verschillende soorten zitplaatsen en er zijn overal voldoende stopcontacten te vinden.
Aan de andere kant van deze ruimte bevindt zich ook nog een klein buffet met koffie- en theefaciliteiten. Verder vond ik de stoelen bij het raam erg mooi. Het uitzicht over de luchthaven is redelijk, maar om veel vliegtuigen te spotten ga je beter naar de Air Canada Maple Leaf Lounge. Bovendien zag ik uit op een bouwput, er wordt flink gebouwd op terminal 2.
Eten en drinken
Het buffet viel me zeker niet tegen. Er is een ruime keuze uit verschillende soorten gerechten, sandwiches, kleine snacks en tussendoortjes. Ook beschikt de lounge over voldoende koffieapparaten en is er de keuze uit meerdere soorten fruitsappen.
Verder loopt er voldoende personeel rond ik de lounge om het buffet aan te vullen. Het personeel is proactief en zeker vriendelijk, ik werd een paar keer begroet. De hele presentatie ziet er mooi uit. Op het moment dat ik er was, was het lunchtijd. Ik had de keuze uit meerdere soorten warme gerechten zoals rijst. De Singaporese keuken komt prima terug in deze lounge.
Ook is er een bar aanwezig in de lounge waar je een aantal alcoholische dranken kunt bestellen. Er is helaas geen champagne aanwezig, maar gelukkig zag ik wel een aantal glazen met een fles Cava staan.
Overige faciliteiten
Verder beschikt de lounge eigenlijk over alle faciliteiten die je in een normale business lounge zou verwachten, zoals kranten en tijdschriften en snelle wifi. Ook kun je in de lounge natuurlijk terecht voor een douche voorafgaand aan je vlucht. Verder zien de toiletten en wastafels er schoon uit.
Na ongeveer twee uur had ik het wel voor gezien in de SilverKris lounge en begaf ik me naar de naastgelegen Air Canada Maple Leaf lounge. Een van de grootste voordelen van Star Alliance Gold vind ik toch wel de onbeperkte toegang tot alle lounges van de alliantie. Ik ben die dag nog flink aan het lounge hoppen geweest, zo bracht ik na de Air Canada Maple Leaf lounge ook nog een bezoek aan de Lufthansa lounge en de United Club, waarvan ik erg onder de indruk was.
Van Gooiland zegt
Tja . . . een lounge is een ruimte waar je meer of minder noodgedwongen de tijd doorbrengt terwijl je wacht tot je vlucht gaat boarden. Het is heel fijn als de faciliteiten in orde zijn en de catering van goed niveau, maar om een hele dag van de ene dag naar de andere te huppelen . . . pfff . . . .