Review: Saudia Business Class | Tunis – Jeddah | Airbus A330-300 | Oude cabine21 min leestijd

Review Saudia Business Class | Tunis - Jeddah | Airbus A330-300

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Onze reis gaat deze keer naar Indonesië & de Filipijnen. Startend vanuit Amsterdam met ITA in Business Class, gevolgd door een mooi verblijf in Tunis. We reizen in stijl door, toch? In ieder geval kochten we een Business Class ticket waarbij we een tussenstop in Jeddah hebben. In deze review gaan we een kijkje nemen in de Airbus A330-300 met een redelijk verouderde Business Class cabine van Saudia tussen Tunis & Jeddah. 

Trip in Azië

We hebben weer een mooie reis voor de boeg. Dit keer geen China, Verenigde Staten, Australië of Zuid-Amerika. Nee, we reizen naar Indonesië en de Filipijnen. We hebben her en der wat tussenstops. Met verschillende leuke vluchten op de route, en ook verschillende mooie verblijven, maken we er weer een memorabele reis van.

Aan het eind van dit artikel vind je een opsomming van reviews en trip reports die je in de komende tijd kunt verwachten.

Met Saudia in Business Class  

We hebben dus weer wat mooie vluchten op het programma. Alle vluchten van Saudia schaften we aan als één boeking. Dit bestond uit vier tickets, namelijk:

  • Tunis (TUN) -> Jeddah (JED)
  • Jeddah -> Jakarta (CGK)
  • Manila (MNL) -> Jeddah
  • Jeddah -> Tunis

Het ticket kochten we aan via de website van Saudia. Per persoon kostte ons dit €1.277 voor een retourticket in Business Class. Zeker geen onaardig bedrag voor Business Class. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat we ons moesten positioneren in Tunis. Op het moment van boeken waren de tickets naar Tunis niet bepaald voordelig. 

Review: Saudia  Business Class | Tunis - Jeddah | Airbus A330-300 | Oude cabine

Omdat Saudia onderdeel is van SkyTeam, konden we Miles & XP sparen bij Flying Blue. Bij vluchten van Saudia worden de Miles bijgeschreven op basis van de afstand en boekingsklasse en niet op basis van ticketprijs en boekingsklasse. Totaal leverde de reis mij het volgende op:

  • 37.590 Miles
  • 114 XP
  • Een prachtige ervaring 🙂

Inbegrepen zijn 2 stuks handbagage, 2 stuks ruimbagage van 30kg en een accessoire. Vanwege mijn Flying Blue Platinum status kon ik nog een extra stuk ruimbagage inchecken. Vanwege het vele gesjouw hebben we dat overigens maar niet gedaan. 

Aanvang van de reis

Na een prima verblijf in het Sheraton Tunis, reizen we in de vroege ochtend vanuit het hotel naar de luchthaven in Tunis. Dit is een ritje van zo’n 10 minuten, niet bepaald lang dus. Bij aankomst op de luchthaven moet je bij de ingang eerst je bagage door een veiligheidsscan laten passeren. Inclusief jezelf trouwens. 

Review: Saudia  Business Class | Tunis - Jeddah | Airbus A330-300 | Oude cabine
Vliegveld van Tunis

De luchthaven bestaat uit verschillende gedeeltes. In het centrale gedeelte onder een soort ronde koepel vind je de incheckbalies van Saudia. SkyPriority vind je bij balie 14. Ook tref je hier aan het begin de informatieschermen met vertrekinformatie.

Review: Saudia  Business Class | Tunis - Jeddah | Airbus A330-300 | Oude cabine

De medewerker die we hier ontmoeten is vriendelijk en helpt ons met het inchecken van de bagage. Dit gaat allemaal vrij vlot en ze is voorzichtig met de bagage. Ze print de boardingpassen op verzoek uit en bevestigd hier de bagagetags aan. We krijgen de boardingpassen overhandigd en wat uitleg over het vervolg op de luchthaven. Ook vragen we nog even na of we een lounge kunnen bezoeken, waarna we ook hier wat toelichting over krijgen. 

Review: Saudia  Business Class | Tunis - Jeddah | Airbus A330-300 | Oude cabine
Review: Saudia  Business Class | Tunis - Jeddah | Airbus A330-300 | Oude cabine

We vervolgen onze weg naar de paspoort- en veiligheidscontrole. Vooraf heb ik hier een en ander over gelezen en was dan ook erg benieuwd naar hoe dit zou verlopen. Al met al ging het vrij soepel, totaal anders dan ik eerder gelezen had. Voor de ingang van de paspoortcontrole wordt een nieuw poortjessysteem gecreëerd, waardoor het al wat rustiger doorlopen was.

Bij de paspoortcontrole zijn er verschillende balies waar men op het gemak de paspoorten bekijkt. Het verloopt vrij gemakkelijk dus en voordat we het weten staan we al bij de veiligheidscontrole. Dit kan wel wat beter worden begeleidt, onder andere met de bakjes waarin je je spullen moet doen. 

Ondanks dat, staan we binnen 15 minuten aan de andere kant van de poortjes. We lopen langs wat winkeltjes en vervolgen onze route naar de Espace Privilege Lounge. Hier vertoeven we nog een tijdje onder het genot van een kopje koffie en een verkoelde ruimte.

Boarding SV366 in Tunis

Om 11.00 uur start boarding voor reizigers die als eerste aan boord mogen. Wie dat zijn is in het begin nog wat onduidelijk. Borden die men zou kunnen gebruiken om boarding soepel te laten verlopen, worden niet gebruikt. Omroepen doen ze ook niet. Ze kijken gewoon wie er dicht bij de gate staat.

Review: Saudia  Business Class | Tunis - Jeddah | Airbus A330-300 | Oude cabine

Omdat we net aan kwamen lopen, stonden we vooraan en konden we gelijk doorlopen. In de jetbridge is nog een bagagecontrole. 

Hierna gaan we als eerste aan boord. De crew van Saudia is zeer vriendelijk en behulpzaam. Je wordt begeleid naar je stoel en waar nodig wordt je bagage opgeborgen in de bagagebakken. Een goed begin van de reis!

Review: Saudia  Business Class | Tunis - Jeddah | Airbus A330-300 | Oude cabine

Nadat we zijn gesetteld in onze stoelen op rij 1 komt de crew langs met een welkomstdrankje, flesje water en een verfrissingsdoekje. Als welkomstdrankje is er keuze uit een reeks van sapjes en smoothies. We kiezen de dadelsmoothie, echt een aanrader. We vragen dan ook om een refill. 

Review: Saudia  Business Class | Tunis - Jeddah | Airbus A330-300 | Oude cabine

Nadat iedereen zit, de cabinedeuren zijn gesloten, is het tijd om de cabine in gereedheid te brengen voor vertrek zou je denken. Toch komt men eerst nog langs met Arabische koffie, dadels en de menukaart voor vandaag. Wat een top begin van de reis, daar kunnen veel maatschappijen nog een voorbeeld aan nemen. 

Review: Saudia  Business Class | Tunis - Jeddah | Airbus A330-300 | Oude cabine

Dan is het echt tijd om alles op te bergen en op te letten op de veiligheidsvideo. Deze is helder, niets bijzonders overigens. Na de veiligheidsvideo volgt nog het gebed voor een goede vlucht. Op naar Jeddah!

Review: Saudia  Business Class | Tunis - Jeddah | Airbus A330-300 | Oude cabine

Saudia Business Class Cabine

Saudia vliegt met verschillende type vliegtuigen tussen verschillende bestemmingen. De cabines verschillen daarbij ook nog wel van elkaar. Zo is de Business Class van de maatschappij erg divers te noemen. Dat viel bij binnenkomst in deze Airbus A330-300 ons ook gelijk op. De cabine in deze A330 is grijs-blauw gekleurd.

Review Saudia Business Class | Tunis - Jeddah | Airbus A330-300

De stoelen staan in 6 rijen in een verouderde 2-2-2 opstelling. 36 stoelen in totaal dus. 

Review: Saudia  Business Class | Tunis - Jeddah | Airbus A330-300 | Oude cabine

Helaas kunnen de stoelen niet volledig plat, enkel een stukje naar achter bewegen. Is dat nodig op een regionale vlucht van 4,5 uur? Daar zullen de meningen over verschillen, maar ik had wel op iets meer gehoopt.

Review: Saudia  Business Class | Tunis - Jeddah | Airbus A330-300 | Oude cabine

Boven de stoelen zijn de bagagebakken te vinden. Niet enorm groot als je het vergelijkt met vergelijkbare vliegtuigen. Bij een volle vlucht in deze cabine, vermoed ik ook dat het voor kan komen dat er te weinig opbergruimte is. 
Elke stoel aan de raamzijde heeft raamzicht. Er zijn dus geen plekken waarbij je geen raam hebt. 

Review: Saudia  Business Class | Tunis - Jeddah | Airbus A330-300 | Oude cabine

Zowel aan de voorzijde als achterzijde kan men de cabine afsluiten met een gordijntje. Voorin tref je het toilet voor reizigers in Business Class. Achter de cabine zijn ook toiletten te vinden, maar die kunnen ook gebruikt worden door reizigers in de Economy Class. 

Saudia is een zogenaamde dry airline, wat inhoudt dat er geen alcohol aan boord wordt geserveerd. Wat verder benoemd moet worden is dat achterin het vliegtuig een aantal rijen mist. Hier is namelijk een gebedsruimte aanwezig. 

Review: Saudia  Business Class | Tunis - Jeddah | Airbus A330-300 | Oude cabine
De Economy Cabine

Geen zin nu verder te lezen, maar wel benieuwd naar onze ervaring? Check dan onze videoreview eens. Deze vind je, net als meer dan 200 andere reviews, op ons YouTube-kanaal! Van deze review Business Class vlucht met Saudia in de A330 tussen Tunis en Jeddah maakten we uiteraard ook een video review en die check je hieronder.
Meer video’s vind je op ons YouTube-kanaal, wat dacht je van reviewsInsideLooks en trip reports? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!

Saudia Business Class stoel in de Airbus A330-300

We zoomen in dit deel van de review wat verder in op de Saudia Business Class stoel op de route van Jeddah naar Tunis in de A330. Er zijn dus 36 stoelen in een 2-2-2 opstelling. Ze hebben een blauwgrijzige kleur en hebben helaas hun beste tijd wel een beetje gehad. 

De stoelen hebben een breedte van 48 cm en een pitch van 137 cm, wat zeer ruim is! Let op dat bij rij 1 je te maken hebt met de bulkhead. Zelf zitten we op stoel 1A en 2A.

Ze zitten niet onaardig, maar heel comfortabel kan ik het ook niet meer noemen voor een Business Class stoel. Mijn hoofdsteun werkt niet naar behoren en dat is behoorlijk vervelend aangezien ik met mijn hoofd boven de leuning uitreik. Ook is het zitcomfort niet helemaal optimaal meer. Een recline is minimaal aanwezig (voor een Business Class stoel), maar regel je met de bediening in de stoel.

De stoel beschikt over een steun onder de benen met onderaan een voetensteun. Deze kun je uitklappen, maar dit kun je beter handmatig dan mechanisch doen. 

In de middenconsole en armleuning vind je respectievelijk het scherm van het IFE systeem en het tafeltje. Het scherm is vrij warm, maar werkt verder redelijk. Je kunt je wellicht voorstellen dat ook het scherm zijn beste tijd wel gehad heeft. De kwaliteit is niet meer van deze tijd en ook de bediening laat soms wat te wensen over. Heel snel werkt deze ook niet. Desondanks staat er hetzelfde aanbod als in de andere vliegtuigen van Saudia. De kwaliteit hiervan is zeer goed te noemen. Je kunt kiezen uit zowel westerse als ook islamitische films, spelletjes en muziek. 

Het tafeltje is van prima grootte, maar een van onze tafeltjes werkte niet meer fatsoenlijk en hing een beetje door. Dit is een niet praktisch tijdens het eten of werken.

In de stoel tref je verder een misselijkheidszakje, veiligheidskaart en tot slot ook een mooie koptelefoon. De koptelefoon werkt goed, maar sluit niet helemaal het omgevingsgeluid af. 

Comfort in de Saudia Business Class

Qua comfort doet Saudia het redelijk. De service is geweldig, waarover je in het laatste onderdeel van deze review meer leest. Dat zorgt er in ieder geval voor dat we een aangename vlucht hebben. Helaas is de cabine in deze A330 van de maatschappij wel echt aan een upgrade toe. Buiten het feit dat de stoel z’n beste tijd gehad heeft en niet fantastisch zit, is het gewoon niet meer van deze tijd. Zo zit de bediening van de stoel aan de binnenkant van de armleuning. Niet helemaal handig gepositioneerd, maar het werkt wel.

De inhoud van het Inflight Entertainment Systeem is prima. Alleen laat het scherm wel wat te wensen over. Zelfs het beeld op een gemiddelde telefoon is nog beter. Ook krijg je het pas met veel moeite uit het middenconsole. 

Het tafeltje bij mijn stoel werkt ook niet goed en zakt in, niet praktisch dus!

Service in de Saudia Business Class

Je bent aangekomen in het laatste onderdeel van deze Saudia Business Class review van Tunis naar Jeddah in de Airbus A330-300. En in dit onderdeel kunnen we voornamelijk positief zijn. Van begin tot eind, de crew is super vriendelijk, behulpzaam en attent. Je merkt ook dat ze met meer medewerkers aanwezig zijn in de cabine ten opzichte van menig westerse maatschappij. 

De service van Saudia begint meteen als je aan boord arriveert. Je ontvangt een welkomstdrankje en er is keuze uit tal van verse sappen. Zelf gaan we voor de dadelsmoothie, een echte aanrader! Voor vertrek ontvangen we nog een menukaart samen met een lekkere Arabische koffie. Heerlijk, zeker ook met wat dadels, maar anders dan Nederlandse koffie. 

Na vertrek komt een cabinelid een praatje maken en je menukeuzes opnemen. Wat heel fijn is bij Saudia is dat er verschillende keuzes zijn, maar vooral dat je zelf kunt kiezen wanneer je de maaltijd geserveerd wilt krijgen. Het vroegere Any Time For You-concept van KLM, maar dan dus nog wel in werking bij Saudia. Tussendoor ontvangen we nog nootjes en wat te drinken. Ongeveer een uur na vertrek wordt de maaltijd geserveerd. Ik kies voor de Saudia Sufra, bestaande uit een heerlijk stukje zeebaars met smaakvolle rijst. Als bijgerechten heb ik Arabisch brood met Muhammara, Humar saus en een salade.

Een heerlijke maaltijd samen met een bruisend glas RossiNo

Het ziet er allemaal goed uit, maar smaakt ook echt ver-ruk-ke-lijk! En het is een flinke portie. We sluiten af met een dadel-pecan taartje. 

Saudia is een maatschappij waarbij geen alcohol geserveerd wordt. Daarvoor in de plaats hebben ze frisdranken, maar ook een goede selectie met vruchtensappen. Ook hebben ze look-a-like voor bijvoorbeeld champagne, maar dan op hun eigen manier. De BelliNo en RossiNo zijn twee heerlijke drankjes, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de frisse RossiNo. 
Na de maaltijd wordt alles opgeruimd en worden er drankjes geserveerd op verzoek. 

Voor de landing wordt de cabine netjes gemaakt en voor we het weten staan we alweer op de grond in Jeddah.

Artikelenreeks Trip door Azië

  • Verblijf in historisch The Phoenix Hotel Yogyakarta
  • Verblijf in historisch The Royal Surakarta Heritage Solo 
  • Vroeg op voor Bromo vanuit het moderne Grand Mercure Malang Mirama
  • Terug naar Jakarta met Garuda in de 737 Economy
  • Lounge bezoek van de Saphire Plaza Premium Lounge in Jakarta
  • Fifth Freedom Flight met KLM in de Business Class van de 787-9 naar Kuala Lumpur
  • Ontspannen verblijf in ibis Styles KLIA
  • Wat een drukte in de Plaza Premium Lounge Kuala Lumpur
  • Met Malaysia Airlines in Economy naar Manila met de 737
  • Warm welkom in het MGallery Admiral Hotel Manilla
  • Na een toestelwissel naar Panglao (Bohol) met Cebu Pacific in de Airbus A321neo
  • Verblijf in het nieuwe Holiday Inn Cebu City
  • Rusten in de Plaza Premium Lounge Cebu City 
  • Met de Cebgo ATR 72-600 van Cebu naar Manila
  • Suite upgrade in The Peninsula Manila
  • Aan boord van de Saudia Business Class in de 787-10
  • Met ’antiek‘ Alitalia / ITA (en dito service) van Tunis naar Rome in de A320
  • Terug naar Amsterdam in de nieuwste A321neo van ITA in Business

Foto’s review Saudia Business Class A330 Tunis – Jeddah: InsideFlyer – Marco

Overzicht

Publicatie Datum

25 August 2024

Voordelen

- Geweldige crew!
- Business Class waardig menu met on demand service.
- Smaakvolle maaltijden.
- Inhoud IFE is goed.

Nadelen

- Zeer oude cabine op deze A330.
- Stoelen hebben hun beste tijd gehad, niet super comfortabel meer.

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Prijs/kwaliteit

Algemene Waardering

Conclusie

We vliegen deze keer tussen Tunis en Jeddah met Saudia. De vlucht wordt uitgevoerd met de verouderde Airbus A330-300. De cabine is oud en voldoet eigenlijk niet meer aan de huidige verwachting van een Business Class product. De stoelen hebben niet meer zo’n best comfort, recline is zeer beperkt en de hoofdsteun werkt deze keer niet. De inhoud van het IFE is wel prima, maar het systeem zelf is al te modern.
De service aan boord is daarentegen geweldig! De crew is zeer vriendelijk en helpt je graag. Er is een mooi menu aan boord en er is een on demand service voor de maaltijden.

21 min leestijd">
3.6

Reacties

  1. Steeve zegt

    Ik heb 2 jaar geleden dezelfde route gevlogen. Ook met een overnachting bij Sheraton vooraf.
    Tassencontrole inderdaad bij het instappen door de Saudische beveiligers.
    De maaltijd ziet er een stuk beter uit dan voorheen. Vroeger was de portie kleiner en minder keuze aan drankjes.
    Klein geheimpje, de stoel kan helemaal plat. Er is een knopje verstopt dat zelfs het cabinepersoneel niet weet. Ik zat naast een onderhoudsmonteur op deze vlucht. Als er niemand achter je zit zou je het kunnen gebruiken, andersom niet, dan heeft deze persoon helemaal geen beenruimte.

    • Marco zegt

      Hoi Steeve,

      Wat toevallig en leuk 🙂
      Grappig van de stoel, dat moet je echt weten. Gok dat de crew het nu ook niet wist.
      Op de terugweg echt een betere stoel gehad. Maar die review volgt nog 😉

    • Marco zegt

      Dank Mark! En een mooi vooruitzicht natuurlijk in december.
      De review naar Jakarta volgt snel. Hoop dat je een vergelijkbare ervaring óf nog beter hebt 😉 !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *