Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Zuid-Korea is een land dat je niet zo vaak ziet op de travel bucket lists. Maar toch is er veel te zien en te doen. Deze keer maakten we een mooie road trip door het oosten van het land. De reist stond naast de Koreaanse cultuur ook in het teken van hiken in de nationale parken. Voor de vlucht naar Zuid-Korea kozen we voor KLM die ons in Premium Comfort met de Boeing 777 naar Seoul vloog, check deze review voor alle details!
Boeking bij KLM
De reis van Amsterdam naar Seoul is uiteraard onderdeel van een grotere boeking bij KLM. Dit keer reis ik met familie, dus boek ik 4 vliegtickets van Nederland naar Zuid-Korea, en dan weer terug via Kuala Lumpur. Omdat ik het zuiden van Nederland woon kies ik voor de mogelijkheid om vanuit Antwerpen te vertrekken. De terugreis eindigt in Brussel, dat was net iets goedkoper. Het reisschema ziet er dan als volgt uit.
Segment | Maatschappij | Vluchtnummer |
Antwerpen (ZWE)-Amsterdam (AMS) | Eurostar | KL224 |
Amsterdam (AMS) -Seoul (ICN) | KLM | KL855 |
Busan (PUS) -Ho Chi Minhstad (SGN) | Vietnam Airlines | VN423 |
Ho Chi Minhstad (SGN) -Kuala Lumpur (KUL) | Vietnam Airlines | VN677 |
Kuala Lumpur (KUL) -Amsterdam (AMS) | KLM | KL810 |
Amsterdam (AMS) – Brussel (ZYR) | Eurostar | KL211 |
De boeking voor de trein en KL-vluchten maakte ik dus direct bij KLM. Hiervoor betaalde ik voor het Premium Light tarief voor 4 personen een totaalprijs van € 4.382. Dat is met iets minder dan € 1.100 per persoon naar mijn mening een prima prijs voor Premium Comfort. Let wel op dat loungetoegang, stoelselectie, (extra) ruimbagage en het gratis wijzigen van het vliegticket niet is inbegrepen. Premium Comfort passagiers kunnen wel gebruikmaken van SkyPriority services. Gelukkig hebben 2 van ons een Flying Blue Platinum status, waardoor de andere 2 ook gebruik konden maken van bijvoorbeeld de airport lounges.
De vluchten met SkyTeam partner Vietnam Airlines zijn in Business Class. Deze boekte ik apart bij Vietnam Airlines. Dit kostte mij nog eens € 460 per persoon. De vluchten met Vietnam Airlines zijn geen onderdeel van deze review over de KLM Premium Comfort in de Boeing 777. Over de ervaring met Vietnam Airlines zullen we aparte reviews publiceren.
Roadtrip Zuid-Korea en Maleisië
Dit najaar maakten we een mooie roadtrip door Zuid-Korea en op de terugweg naar Nederland deden we ook nog even de hoofdstad van tropische Maleisië aan. In Zuid-Korea reisden we per huurauto van Seoul naar onder meer de plaatsen Sokcho, Gangneung, Andong, Daegu, Gyeongju en Busan. De trip stond in het teken van de prachtige cultuur in de steden, het heerlijke eten, maar zeker ook de adembenemende natuur van de Koreaanse nationale parken.
Maar eerst gaan we natuurlijk van Antwerpen naar Zuid-Korea. Hiervoor nemen we de Eurostar vanuit Antwerpen Centraal. De trein heeft een kleine vertraging, maar de overstaptijd in Amsterdam is gelukkig meer dan genoeg. Ik moet zeggen dat het reizen per Eurostar zeker comfortabel is. De 2e klas stoelen zitten goed en je bent met een uur op het treinstation van Schiphol.
Het enige nadeel is wel dat het niet mogelijk is om al in Antwerpen in te checken. Bij vertrek per trein vanuit Brussel richting Parijs is dit wel mogelijk. Dat is echt ideaal, want dan hoef je niet meer met koffers te slepen in de trein.
Check-in en bagage-afgifte Amsterdam
Eenmaal op Schiphol gaan we naar de SkyPriority check-in balies van KLM. Hier worden we vriendelijk verwelkomt door de aanwezige ground crew en zijn we meteen aan de beurt voor de check-in. Eigenlijk vind ik de SkyPriority check-in in Amsterdam bij KLM altijd erg goed. Je hoeft zelden te wachten en de crew is altijd erg vriendelijk en behulpzaam.
Bij het Premium Comfort ticket is standaard (voor het light) tarief geen bagage inbegrepen. Als Flying Blue Platinum deelnemer krijg je echter altijd gratis de mogelijkheid om extra bagage mee te nemen, ook als er geen bagage bij je ticket zit. Recentelijk is deze extra toelage zelfs van 1 naar 2 extra stuks gegaan. Voor ons ideaal, want hiervoor konden we ruimbagage inchecken zonder extra kosten.
Na de check-in wandelen we naar de security en paspoortcontrole. Met mijn Privium kaart ben ik er bij de paspoortcontrole zo doorheen, maar mijn ouders staan toch best lang in de rij. Als we er allemaal doorheen zijn dan gaan we nog even naar de KLM Crown Lounge (lounge 52). Het is al avond, dus we hebben wel trek in een kleine maaltijd. Ook hier is het ontvangst prima en het scheelt dat het op dit tijdstip niet zo druk is. Het aanbod bij het buffet is prima, alleen waren er deze keer helaas geen nagerechten.
InsideFlyer heeft een YouTube-kanaal boordevol met reviews, unieke InsideLooks en boeiende trip reports. We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen! Van deze review over de Premium Economy vlucht met KLM in de Boeing 777-200ER hebben we ook een videoreview gemaakt.
Boarding bij Gate F9
Als het bijna tijd is om te boarden gaan we richting de gate. Deze bevindt zich helemaal aan het einde van de F-pier, wat nog best een stukje lopen is. Eenmaal aangekomen bij gate F9 is het boarding proces voor de KL855 nog niet begonnen, de crew is er namelijk nog niet. Dit staat ook aangegeven op de digitale schermen.
Op het moment dat de crew zover is gaat de boarding starten. Uiteindelijk is dit zo’n 25 minuten later dan gepland. Als de boarding start dan werken de schermen boven de rijen echter nog niet. Hierdoor is het even onduidelijk welke rij voor welke zone is. Gelukkig is een medewerkster die alles in goede banen leidt. Eerst volgt Business Class voor zone 1. En daarna zone 2 voor Premium Comfort en Flying Blue Platinum en Gold leden.
Na een laatste controle van ons vliegticket gaan we aan boord via de jet bridge.
De cabin crew wijst passagiers naar het juiste gangpad bij binnenkomst in het vliegtuig. We vliegen deze keer overigens in de Boeing 777-200ER met KLM Asia livery.
Bij InsideFlyer zijn we niet onbekend met de Premium Comfort cabine van KLM. Eerder schreven we bijvoorbeeld al reviews over Premium Comfort cabine in Boeing 787 Dreamliners van KLM. Deze keer gaat de review over de Boeing 777, een nieuwe toevoeging aan onze beoordelingen van de Premium Comfort reisklasse van KLM.
KLM Premium Comfort Class in de Boeing 777-200ER
In deze review over de KLM Premium Comfort cabine in de Boeing 777 zal ik ook de cabine beschrijven. Op de route van Amsterdam naar Seoul zet KLM deze keer de Boeing 777-200ER in. Het toestel waar we mee vliegen (PH-BQH) is voorzien van Economy Class (inclusief Economy Comfort), Premium Comfort en World Business Class. Hier is ook al de nieuwe World Business Class in 1-1-1 configuratie met schuifdeur voor extra privacy beschikbaar. Deze cabine is verdeeld in 2 secties, waarbij de eerste sectie 7 rijen heeft en de tweede 2 rijen.
Na de Business Class volgen 3 rijen Premium Comfort in een 2-4-2 opstelling.
De resterende rijen 17-42 zijn Economy Class. Economy Class kent een configuratie van 3-4-3.
Premium Comfort biedt een seat pitch van 97 cm en de stoel zelf is een comfortabele 48-50 cm breed. Verder is er een recline van ongeveer 20 cm. Dat is best veel, maar houd er rekening mee dat de persoon voor je de stoel dus ook best ver naar achteren kan zetten.
Het verstellen van de stoel gaat prima middels het bedieningspaneel. De voetensteun gaat soms wel wat moeizaam omhoog en omlaag. De stoel zelf zit prima, het zit- en rugkussen zijn best dik en ook de hoofdsteun is flink groter dan in Economy. Deze is overigens ook goed te verstellen.
Voor het opladen van je mobiele apparaten kun je gebruikmaken van USB-A, USB-C en het (internationale) stopcontact. Het gebruik hiervan is niet toegestaan bij het taxiën, opstijgen en landen.
Verder is er voor de liefhebbers nog het inflight magazine de Holland Herald.
Wat wel minder was is dat een deel van cabineverlichting niet werkte aan de kant waar ik zit. Daardoor was het wat donker op sommige momenten. De crew kon dit natuurlijk niet verhelpen tijdens de vlucht.
KLM Inflight Entertainment systeem
Premium Comfort passagiers hebben de beschikking over een 13.3 inch touchscreen voor het KLM Inflight Entertainment. Hierop zijn films, series, muziek, spelletjes en informatie over de vlucht te bekijken. Ook is er een speciaal kindergedeelte met speciale films, series en spelletjes voor de jongere reizigers.
Het systeem werkt prima en het scherm is ook lekker groot. Dat is zeker een verschil met Economy Class. Qua content is er heel wat keuze, maar persoonlijk vind ik de meer recente films van dit jaar wat beperkt. Maar dit heeft er zeker ook mee te maken dat ik de meeste al op eerdere vluchten heb gezien.
KLM biedt op de Boeing 777 ook een WiFi-service aan. Er zijn verschillende pakketten beschikbaar, waarbij het Message pakket gratis is. Hiermee kun je tekstberichten versturen en ontvangen via de meest populaire berichtenapps. Voor de Surf en Stream pakketten moet je wel betalen. Het Surf pakket kost € 10 of 2.000 Flying Blue miles voor een uur. Voor de gehele vlucht is dat € 22 of 4.400 miles. Wil je nog sneller internet? Kies dan voor het Stream pakket, dit kost € 38 of 7.600 miles voor de gehele vlucht. Zelf heb ik alleen de Message variant gebruikt die prima werkte.
Service voor vertrek
Met de introductie van Premium Comfort stelde KLM zich nadrukkelijk op de service en maaltijden te willen onderscheiden van de reguliere Economy Class. Naast natuurlijk een verbeterd comfort van de stoel. In mijn ervaring heeft KLM op de Premium Comfort Class zeker een veel betere service en ook de maaltijden zijn een stuk beter dan in Economy Class. Maakt KLM het deze keer ook weer waar in de Boeing 777?
Nog voordat we vertrekken krijgen we een flesje water, amentiy kit en de menukaart uitgereikt. De amenity kit is een soort tasje en is gemaakt van gerecycled oceaanplastic en kan worden hergebruikt als (was)tasje. Het tasje is voorzien van de gebruikelijke tandenborstel met tandpastatabletten, slaapmasker en oordopjes.
De KLM Premium Comfort amenity kit is niet per se heel mooi, maar vooral praktisch. KLM spreekt op haar website van een ‘toilettas’, maar dat vind ik toch echt een te hoog gegrepen benaming.
Wat staat er op het menu bij Premium Comfort?
Net als in Word Business Class is de menukaart voorzien van het vluchtnummer en de bestemming. Op de menukaart treffen we een korte uitleg over hoe het menu tot stand is gekomen. Maar nog belangrijker, wat zijn de keuzes voor vandaag? Voor het diner is er een voorgerecht met pulled bbq chicken met coleslaw, cranberry en erwten, geserveerd met mosterd. Daarbij wordt een bijgerecht geserveerd met Moulin Blue, komijnekaas en druiven. Voor het hoofdgerecht zijn er 3 keuzes. Er is een vegetarische ravioli met prei, ingemaakte rode ui, limoen-/kruidenboter en geraspte Reypenaar kaas.
De tweede keuze is een runderstoofpotje met chipotle saus, geserveerd met een compote van puntpaprika, Cajun aardappeltjes en ui. Tot slot is er nog de koude Aziatische kipsalade met groentes en een gemberdressing. Het dessert is een bekertje stroopwafelijs.
Ik ben gegaan voor de vegetarische optie met ravioli. Die smaakte erg goed! Zelf eet ik geen vlees, dus veel van de menu-opties waren aan mij niet besteed helaas. Ik vind het dan ook jammer dat er niet gedacht is aan een vegetarisch voorgerecht. Uiteraard had ik ook een speciale maaltijd kunnen bestellen, maar dat had ik deze keer niet gedaan.
Voor het ontbijt net voor aankomst in Seoul is er geen keuze. Het hoofdgerecht is ook niet vegetarisch, dus dat heb ik overgeslagen. Alhoewel de fruitsalade goed smaakte, vond ik de French toast echt niet Premium Comfort waardig. Een gemiste kans als je het mij vraagt!
Wat betreft het aanbod van drankjes vind ik het wel erg goed. Er is keuze uit diverse bijpassende wijnen en zelf ben ik wel fan van de Bols Espresso Martini. Voor de liefhebbers is er ook Heineken (incl. 0.0), Codorníu cava, Baileys Irish Cream, Gordon’s Gin, Ketel One vodka en Johnnie Walker Red Label. Uiteraard kun je ook frisdrank, sap en koffie en thee bestellen.
Aankomst Seoul Incheon International Airport
Ondanks een kleine vertraging bij het vertrek uit Amsterdam zet de piloot tijdig de landing in. We komen zelfs 5 minuten voor schema aan op de International luchthaven van Seoul Incheon.
Als Premium Comfort passagiers kunnen we als een van de eersten aan boord, dus dat is ideaal. We lopen natuurlijk meteen door naar de paspoortcontrole, waar overigens een flink lange rij staat.
Na ruim 40 minuten kunnen we met een nieuwe sticker in onze paspoort door naar de bagagebanden.
Bij de paspoortcontrole leveren we trouwens ook de Arrival Card in die we aan boord hebben ingevuld.
Eenmaal bij de bagagebanden ligt de bagage al op ons te wachten. Niet veel later staan we weer landside en nemen we de metro naar de stad.
Eenmaal bij de bagagebanden ligt de bagage al op ons te wachten. Niet veel later staan we weer landside en nemen we de metro naar de stad.
Bron foto’s review KLM Premium Comfort Boeing 777-200ER: InsideFlyer – Christian
Geef een reactie