Review: KLM Boeing 787-10 Dreamliner | Premium Comfort Las Vegas – Amsterdam11 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Mijn bijzondere reis in het westen van de Verenigde Staten komt weer op zijn eind. Van Los Angeles via allerlei verschillende nationale parken en steden. Heerlijke wandelingen in Zion en Bryce National Park, je ogen uitkijken in Las Vegas en natuurlijk het ingenieuze bouwwerk de Hoover Dam bezoeken. Las Vegas is mijn laatste stop en vanuit hier vlieg ik met KLM in de Boeing 787-10 Dreamliner terug in Premium Comfort naar Amsterdam Airport Schiphol.

KLM Premium Comfort ticket naar de USA

De vlucht van Las Vegas naar Amsterdam kocht ik enkele maanden voorafgaand aan de vlucht. Het was destijds best aardig geprijsd. Een ticket in de Economy cabine was verhoudingsgewijs aan de prijs wanneer ik ook zou kiezen voor Economy Comfort. Op het totale ticket zou ik €100 goedkoper uit zijn, maar het verschil in comfort en service is naar mijn mening behoorlijk.

Ik besloot dan ook om het vliegticket naar de Verenigde Staten te boeken in Premium Comfort van KLM. De heenvlucht vertrekt vanuit Amsterdam naar Los Angeles. Meer over de vlucht en service gedurende een vlucht naar LA kun je ook in deze KLM review naar Los Angeles lezen.

De terugvlucht vertrekt, na een mooie reis door het westen van de Verenigde Staten, vanuit Las Vegas terug naar Nederland. Hierna maak ik gebruik van de verbinding met Thalys naar Antwerpen om uiteindelijk weer thuis te arriveren. Het deel met Thalys is ook onderdeel van het ticket. Het geheel kost mij €1.153 voor deze retourreis in Premium Comfort. De vluchten leveren mij 59 XP en 8.636 Miles op bij Flying Blue.

Bagage-afgifte, check-in en security check

Na een prima verblijf in het Hyatt Place Las Vegas at Silverton Village, lever ik de huurauto bij het autoverhuurbedrijf nabij de luchthaven.

Dit verloopt prima en voor ik het weet sta ik bij de shuttlebus die tussen de autoverhuurlocatie en de terminals rijdt. Er zijn bussen naar Terminal 1 en Terminal 3, wat duidelijk aangegeven staat. Ook kun je op de borden aflezen welke maatschappij van welke terminal vertrekt.

Nadat de chauffeur de bus netjes voor de juiste ingang van Terminal 3 heeft geparkeerd, kunnen reizigers hun spullen uit de bus pakken en naar binnen wandelen.

Bij de ingang kom ik gelijk uit bij de incheckbalies. Een vriendelijke medewerker helpt me met het inchecken van mijn bagage bij de SkyPriority balies. Nadat de bagage op de band ligt, krijg ik een boardingpass uitgereikt. De medewerker legt mij uit waar ik de security en paspoortcontrole kan vinden en wenst me een goede reis.

Een klein stukje verder kom je bij de paspoort- en securitycontrole uit. Toen ik hier was, was het niet heel erg druk en binnen 5 minuten stond ik dan ook aan de andere kant van de controle. Als Flying Blue Platinum lid zou ik gebruik kunnen maken van de The Club lounge. Echter besloot ik om naar de American Express Centurion Lounge op de luchthaven te gaan. Je kunt hier onder andere toegang krijgen met een American Express Platinum Card. Je mag zelfs twee gasten kosteloos meenemen! Meer over een bezoek aan de American Express Centurion lounge in Las Vegas lees je hier.

Boarding

Na een goed verblijf in de Centurion Lounge van American Express ga ik terug naar Terminal 3. Dit kan eenvoudig met een treintje dat tussen de D-Concourse en Terminal 3 pendelt.

Treintje tussen D-Concourse & Terminal 3.

Vanuit het station is het ongeveer 5 minuten wandelen naar Gate E2. Tegenover deze gate vind je ook de The Club lounge. Ben je een SkyTeam Elite+ lid, dan krijg je kosteloos toegang tot deze lounge inclusief een gast.

Het boardingproces verloopt wat rommelig. Eerst zouden reizigers in zone 1 en 2 tegelijk mogen boarden. Verschillende reizigers in deze zones stonden dan ook bij de poortjes te dringen. Toen mochten alle reizigers met kinderen weer eerst. En uiteindelijk moesten reizigers in zone 1 en 2 toch afzonderlijk van elkaar boarden. Het gehele proces startte uiteindelijk 20 minuten later dan de bedoeling is.

Zeer prettig is boarding door gezichtsherkenning. Je hoeft je boardingpass en paspoort dus niet te laten zien, maar enkel te kijken in een systeem waardoor het boarden vrij snel verloopt.

Bij binnenkomst aan boord van de PH-BKG werd ik vriendelijk verwelkomd en gaf men aan welk gangpad ik nodig had.

Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-impressie van deze review met KLM in Premium Comfort tussen Las Vegas en Amsterdam . Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!

KLM Premium Comfort cabine & stoel

Naar steeds meer bestemmingen vliegt KLM ook met Premium Comfort aan boord. Van en naar Las Vegas zet KLM op het moment van schrijven de Boeing 787-10 Dreamliner in die voorzien is van de Premium Comfort.

Deze cabine kent vier rijen met stoelen in een 2-3-2 configuratie. Ditmaal reis ik in deze cabine in stoel 12A. Boven de stoelen zijn de bagagebakken te vinden waar je de nodige handbagage in kwijt kunt. Deze bagagebakken zijn enkel te gebruiken voor reizigers in deze cabine. De bakken zijn handig in gebruik en maak je dan ook makkelijk open of dicht.

Review: KLM Boeing 787-10 Dreamliner | Premium Comfort Las Vegas - Amsterdam
Rij 11, gevolgd door 12, 14 en 15.

Afhankelijk van de tijd van de dag zet KLM andere kleuren verlichting in de cabine in. Dit verlichting verandert geleidelijk gedurende de vlucht en dat is prettig.

De stoel in Premium Comfort verschilt in alle opzichten met de stoel in Economy Comfort. Het kleine prijsverschil voor mijn ticket was het dan ook meer dan waard om voor deze cabine te kiezen. Allereerst is de cabine afgeschermd van de rest van het vliegtuig waardoor je meer privacy hebt. De stoelen zijn lekker breed, hebben een grotere recline (8”) en je hebt ook voldoende beenruimte (pitch 38”).

Review: KLM Boeing 787-10 Dreamliner | Premium Comfort Las Vegas - Amsterdam

Enige nadeel aan deze stoelen is dat in rij 12, 14 en 15 (er is geen rij 13) de rugleuning van de reiziger voor je voor minder ruimte kan zorgen. Dit is geen probleem zolang je je stoel niet uit hoeft om bijvoorbeeld naar het toilet te gaan. Anders is dit voor zowel jezelf als ook de reiziger voor je mogelijk vervelend omdat je al gauw de rugleunig gebruikt om fatsoenlijk uit te stappen.

Rij 11 D-E-G

De stoelen zitten comfortabel en ook op een vlucht vanuit Las Vegas naar Amsterdam is het prima uit te houden. De hoofdsteun is beweegbaar, waardoor je deze ook in de juiste stand kunt zetten.

In rij 12, 14 en 15 bevindt zich het inflight entertainment systeem in de rugleuning voor je. In rij 11 in de Boeing 787-10 moet je het IFE uit de middenconsole halen. Het scherm is 13.3” groot, heeft een helder beeld en werkt snel.

Review: KLM Boeing 787-10 Dreamliner | Premium Comfort Las Vegas - Amsterdam

In het middenconsole bij stoel 12A zijn wat opbergmogelijkheden en tref je het bedieningspaneel voor de stoel. Met enkele knopjes kun je de stoel in de juiste stand brengen voor een prettige reis. Ook is er een leeslampje en zit je bij het raam dan is deze te blinderen door op het knopje te drukken onder het raam.

Comfort in Premium Comfort

Zoals al geschreven, vind ik het comfort van deze Premium Comfort cabine een stuk beter ten opzichte van de Economy (Comfort) van KLM. Het is prima vliegen in de Economy cabine van de maatschappij, maar Premium Comfort is een echte upgrade!

Voor elke reiziger ligt een deken, kussen en koptelefoon klaar (net als in World Business Class). Het is ook mogelijk je eigen oortjes of koptelefoon (met draad) te gebruiken. Helaas zit er in deze cabine (nog) geen mogelijkheid om bluetooth oortjes te gebruiken.

Review: KLM Boeing 787-10 Dreamliner | Premium Comfort Las Vegas - Amsterdam

Elke reiziger krijgt ook een amenity kit. Hierin vind je een pen, oogmasker, tandenborstel met een soort tandpasta, en oordopjes.

Review: KLM Boeing 787-10 Dreamliner | Premium Comfort Las Vegas - Amsterdam

Het opladen van je apparaten kun je door gebruik te maken van het stopcontact in het middenconsole voor je. Ook zijn er USB-C en USB-A punten. Persoonlijk vind ik deze wat onhandig geplaatst omdat ze op beenhoogte aan de binnenkant van de stoel zitten.

Review: KLM Boeing 787-10 Dreamliner | Premium Comfort Las Vegas - Amsterdam

Elke reiziger krijgt ook een flesje water bij binnenkomst, deze kun je plaatsen in de houder in het middenconsole.

In de stoel voor je tref je onder het IFE nog twee stoelzakken boven elkaar. Waarbij je in de bovenste zak bijvoorbeeld je telefoon kunt opbergen. In de onderste zak tref je onder andere het KLM-magazine Holland Herald en de veiligheidskaart.

Review: KLM Boeing 787-10 Dreamliner | Premium Comfort Las Vegas - Amsterdam

In de armleuning tref ik het uitklapbare tafeltje. De tafel is groot genoeg om onder andere een laptop of tablet op te zetten. Het tafeltje kun je makkelijk van je af of naar je toe schuiven. Ook is het makkelijk in te klappen. Helaas zit er geen speciale coating of rand op of rondom het tafeltje, waardoor bijvoorbeeld glazen van het tafeltje af kunnen glijden (helaas dus ook gebeurt tijdens mijn vlucht).

Ook wanneer de cabine verlichting is gedimd, kun je gemakkelijk een boek lezen of werken. Zowel boven je als ook in de stoel zijn lampjes te vinden. Het lampje boven je kun je bedienen doormiddel van het IFE-scherm.

Service, menu en maaltijden tijdens de vlucht

Nadat alle reizigers aan boord zijn, is er nog wat commotie in de galley. Er ontbreken verschillende karren met daarin de maaltijden. De commotie hierover is helaas ook te horen in de cabine.

Uiteindelijk wordt een oplossing gevonden en vertrekken we precies op tijd. Nadat de deuren zijn gesloten komt een cabinemedewerker de menukaartjes uitdelen. Voor reizigers in de KLM Premium Comfort is een speciaal menu ontwikkeld. Tijdens mijn vlucht vanuit Las Vegas met KLM in Premium Comfort wordt er zowel diner als ontbijt geserveerd.

Review: KLM Boeing 787-10 Dreamliner | Premium Comfort Las Vegas - Amsterdam

Voordat het diner geserveerd wordt, krijgt iedere reiziger na het opstijgen eerst wat te drinken en een zakje met nootjes. Er zijn verschillende drankjes om uit te kiezen en deze vind je ook op de menukaart. Zelf kies ik voor de lekkere Espresso Martini.

De ronde hierna wordt het diner geserveerd. Tijdens mijn vlucht gaat dit niet helemaal goed. Op verschillende trays ontbreken de salades. De medewerkers hebben dit in eerste instantie niet door. Tijdens deze vlucht zijn er twee gerechten met vlees en een vegetarische maaltijd beschikbaar. Ik kies voor de vegetarische optie met ravioli van paddenstoel en salade met kreeft. De maaltijd smaakt erg goed en de portie is groot genoeg. Het is mogelijk om tussendoor nog drinken bij te bestellen.

Review: KLM Boeing 787-10 Dreamliner | Premium Comfort Las Vegas - Amsterdam

Review: KLM Boeing 787-10 Dreamliner | Premium Comfort Las Vegas - Amsterdam
Mijn medereiziger kiest voor de hoofdmaaltijd met buikspek.

Als nagerecht wordt een bakje Haägen-dasz ijs geserveerd. Wil je na de maaltijd meteen gaan slapen, dan is dat niet mogelijk met dit ijsje. Deze is zo goed bevroren dat er geen lepeltje het ijs in kan.

Gedurende de vlucht kun je in de galley in de economy cabine drinken en snacks bemachtigen. Ook was het mogelijk dit te vragen aan een medewerker. In de nacht wordt ook nog een brownie met een flesje water geserveerd.

Na een aantal uurtjes slaap word ik begin van de ochtend wakker. Binnenkort zal de landing worden ingezet, maar voordat het zover is zal eerst het ontbijt worden geserveerd. Helaas is het ontbijt niet vegetarisch en zit er ook een salade met kip en zalm inbegrepen. Persoonlijk een vreemde combinatie en ik zou gekozen hebben om dit los van de salade te serveren. Dan kan de reiziger zelf kiezen om dit wel of niet te eten. Ondanks de aanwezigheid van de kip, is de salade lekker. Ook de havermout en broodpudding is erg lekker. Een kop thee volgt nog en hierna wordt de cabine opgeruimd en gereed gemaakt voor de landing.

Review: KLM Boeing 787-10 Dreamliner | Premium Comfort Las Vegas - Amsterdam

WiFi & IFE

Aan boord van deze KLM Boeing 787-10 is ook WiFi aanwezig. Gedurende de vlucht werkt het (met tussenposen) best goed, al heb ik er zeker niet de gehele vlucht gebruik van gemaakt. Ook betreft het hier het gratis WiFi-pakket. Dit is ideaal om bijvoorbeeld het thuisfront te voorzien van de reisupdates.

Het eerste uur werkte het inflight entertainmentsysteem op deze KLM vlucht in Premium Comfort van Las Vegas naar Amsterdam niet. Enkel reizigers in Business Class konden er gebruik van maken. Na een reset werkte het systeem prima. Het IFE is voorzien van verschillende nieuwe films en films die al wat langer draaien.

Ook vind je er series en documentaires of kun je een spelletje spelen op het IFE. Het scherm is zoals eerder geschreven, helder, snel en prima te gebruiken. Helaas zit er op mijn scherm een flinke kras. Ook kun je eenvoudig via de moving maps bijhouden waar je bent tijdens de vlucht.

Foto’s review KLM Premium Comfort Las Vegas – Amsterdam: InsideFlyer – Marco

Overzicht

Publicatie Datum

9 July 2023

Voordelen

- Lekkere en grote maaltijden in Premium Comfort.
- Groot IFE 13.3” scherm met vlot werkend systeem.
- Comfortabele stoelen met voldoende ruimte.

Nadelen

- Wanneer de rugleuning van de stoel voor je naar achteren beweegt is er minder ruimte.
- Helaas was de cabine niet helemaal zuiver bij aanvang van de vlucht.
- Voor sommige maaltijden zijn er geen (standaard) vegetarische alternatieven aanwezig.

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Inmiddels heb ik een aantal keer met KLM in haar Premium Comfort cabine mogen vliegen. En ik moet zeggen dat het toch wel behoort tot een van mijn favoriete cabines. De relatief kleine cabine beschikt over prettige en comfortabele stoelen. De maaltijden zijn erg goed, al zouden de maaltijden waarvan maar één soort geserveerd wordt, helemaal vegetarisch mogen zijn. KLM zou ervoor kunnen kiezen om in een apart bakje vlees of vis te serveren.
Ondanks dat de cabine heel prettig is, vind ik dat KLM haar cabine wel schoner moet achterlaten. Toen ik arriveerde bij de stoel waren er nog op verschillende plekken etensresten te vinden. Na hiervan een melding te hebben gemaakt, maakt men dit schoon, maar dit zouden ze van tevoren al goed moeten doen.
Al met al is de Premium Comfort van KLM een fijne cabine tussen de Economy en Business Class cabine in.

11 min leestijd">
4.2

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    “Boardingpas”

    In het Engels heet zo’n ding boarding pass, en in het Nederlands instapkaart.

    Maar Nederlanders die er trots op zijn dat ze twee talen tegelijk kunnen verkrachten kiezen uiteraard voor boardingpas. Dan is de rest van de wereld tenminste meteen gewaarschuwd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *