Review: JAL Boeing 767 Business Class Tokyo-Manila

Japan airlines, business class, boeing 767, review

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Japan Airlines heeft een business class in alle soorten en maten. Wie bekend is met deze airline zal zeker wel gehoord hebben over de Sky Suites. Een paar jaar terug vloog ik in de Sky Suite I van Seoul naar Tokyo; van deze vlucht kun je hier een review teruglezen. In deze review lees je over mijn ervaringen in de Sky Suite II business class op de Boeing 767 van Tokyo-Narita naar Manila; een vlucht die ik geboekt heb voor slechts 20.000 Avios en nog geen € 30,- aan belastingen. Zeker niet slecht als je bedenkt dat deze vlucht meer dan € 2.000 zou kosten als revenue ticket!

Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een lange reis door Azië en Oceanië. Lees hier en hier meer over deze reis.

Boarding

Na een aangenaam verblijf in de Sakura Lounge, was het na een vertraging van een uur tijd om naar de gate te gaan. Ik vind Narita een keurig vliegveld, alles ziet er keurig uit en je zult er niet snel verdwalen. Ik was al meerdere keren op terminal 1 geweest, maar dit was de eerste keer dat ik vanaf terminal 2 vertrok.

tokyo-narita, airport, terminal 2
Tokyo-Narita International Airport Terminal 2.

Mijn toestel naar Manila vertrok vanaf gate 95 en deze bevindt zich in concourse D. Dit betekende dat ik gebruik moest maken van de tunnel om in het satellietgebouw te komen. Na nog wat souvenirs gekocht te hebben, begaf ik me bij gate 95 en daar zag ik mijn toestel dan, de Boeing 767 die me naar Manila zou brengen.

boeing 767, Japan airlines, business class, tokyo-narita
De Boeing 767 naar Manila aan de gate.

Mijn vlucht naar Manila werd uitgevoerd door een Boeing 767-300ER met 24 ‘open suites’ in business class. Gek genoeg zet Japan Airlines deze toestellen in op korte vluchten, terwijl de Dreamliners met de sky suite II twin seats worden ingezet op long-haul vluchten.

boeing 767, japan airlines
Configuratie Japan Airlines Boeing 767-300ER (foto: SeatGuru)

Stoel & amenity kit

Bij binnenkomst werd ik zeer hartelijk welkom geheten door de altijd zeer vriendelijke Japanse crew. Ik toonde mijn boarding pass en mocht rechtsaf gaan naar mijn zitplaats. Al direct na het maken van mijn reservering had ik voor stoel 4a gekozen, mooi aan het raam en niet helemaal achterin.

sky suite II, Japan airlines, business class, boeing 767
Stoel 4a

De suites bieden behoorlijk veel privacy, zeker de stoelen aan het raam. Op mijn stoel lagen een kussen, een deken, een koptelefoon en een soort van amenity kit klaar. In dit tasje vond ik o.a. een oogmasker en pantoffels.

Japan airlines, business class
Travel gear voor tijdens de vlucht.

Ook lag de menukaart al klaar op mijn stoel. In het vakje rechts voor me vond ik de veiligheidsinstructies en het magazine van Japan Airlines. De stoel zelf zit lekker comfortabel en ook de beenruimte is uitstekend.

beenruimte, Japan airlines, business class
Meer dan genoeg beenruimte.

Aan mijn rechterkant vond ik de bediening voor het in-flightentertainment en de stoelbediening. Ik zette mijn stoel direct in een wat comfortabelere positie, het was namelijk een drukke vlucht en het duurde nog wel even voordat iedereen aan boord was.

Voor het opstijgen werd er geen drankronde gedaan, wat ik wel wat opvallend vond. Het was die dag niet heel erg zonnig in Tokyo en daardoor zouden we met bewolking opstijgen.

Japan airlines, gate, tokyo-narita
Wachtend aan de gate in Tokyo.

De vlucht

Na ongeveer 40 minuten gewacht te hebben, konden we opstijgen en richting Manila vliegen. De vlucht zou iets minder dan 4 uur duren. Ik kon nog een paar minuten genieten van het uitzicht over de luchthaven van Tokyo-Narita en daarna zaten we al in de wolken.

tokyo-narita, opstijgen
Opstijgen vanuit Tokyo-Narita.

Het duurde daarom ook niet lang voordat het donker was buiten. Ik ging eerst maar eens kijken wat het in-flightentertainment te bieden had. Het scherm is mooi groot van formaat. Ik kreeg een flink aantal series en films te zien, maar besloot uiteindelijk om maar de wereldkaart te voorschijn te halen om te zien waar in de wereld het dag en nacht was op dat moment.

Japan Airlines, scherm
Een behoorlijk groot scherm.

Service

Na ongeveer een half uurtje werd met de service begonnen. Eerst werd de tafel keurig bedekt met een kleedje, vervolgens werden er warme doekjes uitgedeeld en daarna werd gevraagd wat men wilde drinken. Ik kon kiezen uit een groot aantal alcoholische en niet-alcoholische dranken. Ik nam een glaasje champagne en hierbij werden ook nootjes geserveerd. Ook werden de immigratieformulieren voor de Filipijnen uitgedeeld.

champagne, japan airlines
Mijn eerste drankje tijdens de vlucht, geserveerd met nootjes.

Terwijl ik genoot van de champagne met nootjes, nam ik het menu maar eens door. Japan Airlines heeft me tot nu toe altijd positief verrast als het om eten gaat en dat was ook weer tijdens deze vlucht het geval. Er werd begonnen met een heerlijke soep, om vervolgens te beginnen aan een lekkere salade met vlees. Later kwam de crew ook nog langs met brood.

Japan airlines, business class, maaltijd
Dat ziet er zeker niet slecht uit.

De soep smaakte zeer lekker, wel een sterke smaak maar dat vond ik niet erg. Ook de salade en het vlees smaakte heerlijk. De crew kwam vriendelijk vragen of alles naar wens was en bood nog aan om mijn glas bij te vullen.

Japan airlines, boeing 767, business class
Japan Airlines heeft me tot nu toe altijd positief verrast en dat was ook tijdens deze vlucht het geval.

Na deze heerlijke maaltijd was het nog tijd voor een toetje en dit betrof ijs van het Amerikaanse merk Häagen-Dazs.

ijs, Japan airlines, business class, Häagen-Dazs
Ijs van Häagen-Dazs

Vervolgens werd er nog een koffie- en theeronde gedaan en hierbij werden ook flesjes water uitgedeeld. Daarna trok de crew zich terug voordat we over ongeveer 2 uur zouden landen op Manila.

koffie, business class, Japan airlines
Nog een koffie toe.

Voor ik nog even een paar uurtjes wilde slapen, ging ik nog even naar het toilet. Japan Airlines heeft 2 toiletten in business class op de Boeing 767 en deze bevinden zich helemaal voorin het vliegtuig, aan de linkerkant.

business class, toilet, Japan airlines
Business class toilet.

Vervolgens ging het licht in de cabine helemaal uit en bereide ik mijn bed voor om nog even te slapen voor mijn aankomst in Manila. De Sky Suite II business class stoelen kunnen helemaal plat. Ik haalde mijn deken uit de verpakking en kon vervolgens nog genieten van een heerlijke rust. Het bed ligt zeker lekker en is lang genoeg voor iemand van 1,87m zoals ik.

sky suite II, Japan airlines, boeing 767, business class
De Sky Suite II kunnen helemaal plat.

Aankomst

Na een fijne rust van ongeveer 1,5 uur, werden de lichten weer aangedaan. Omstreeks 20:00 lokale tijd werd de landing naar Manila ingezet. In tegenstelling tot in Tokyo was het in Manila volledig onbewolkt, waardoor ik een mooi uitzicht had over de stad bij nacht. Wat een grote metropool met al die lichtjes!

manila, aankomst, japan airlines
Aankomst in Manila.

Een half uur later stonden we aan de grond in Manila en konden de business class passagiers als eerste van boord. Ik bedankte de crew voor de vriendelijke service en zei dat ik altijd graag met Japan Airlines mag vliegen. Vervolgens verliet ik het vliegtuig en was ik redelijk snel door de immigratie.

Overzicht

Voordelen

- Comfortabele stoel
- Veel privacy
- Vriendelijke service
- Lekker eten

Nadelen

- Geen drankje voor het opstijgen

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Japan Airlines biedt een prima business class product aan met hun Sky Suite II stoelen op de Boeing 767. Deze suites bieden veen privacy en meer dan genoeg beenruimte. De crew was zeer vriendelijk tijdens deze vlucht en het eten was zeker lekker. Jammer genoeg werd er geen drankje voor vertrek aangeboden. Ik mag graag met Japan Airlines vliegen en na een aantal vluchten in business class met ze te hebben gemaakt, kan ik zeker niet wachten om first class met deze airline te vliegen!

4.3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *