Review: Japan Airlines Boeing 787-8 Business Class Seoul-Tokyo6 min leestijd

business class, japan airlines, 787-800

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De Dreamliner is een steeds meer voorkomend toestel in de luchtvaart. Japan Airlines heeft ze letterlijk in alle soorten en maten. Zo vloog ik in mei 2016 op een Dreamliner 787-800 met twin seats in business class van Seoul naar Tokyo. Ik keek erg uit naar deze vlucht, omdat ik goede verhalen heb gehoord over Japan Airlines.

Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een reis op frequent flyer miles die ik in mei 2016 heb gemaakt. Wil je weten hoe ik precies mijn vluchten heb geboekt? Lees dan hier de trip introductie van deze reis.

Check-in en lounge

Mijn vluchtt met Japan Airlines naar Tokyo-Haneda vertrok vanaf Gimpo Airport. Deze luchthaven ligt aanzienlijk dichter bij de stad dan Incheon. Met de metro stond ik na een dagje sightseeing in Seoul dan ook alweer snel op de luchthaven. Ik ging direct richtig incheckbalie en daar was ik meteen aan de beurt. De check-in agent had nu geen moeite om mijn boeking te vinden en hoefde ook niet te vragen wat mijn eindbestemming is. Dit was namelijk het zevende en laatste segment op dit award. Ze vertelde me dat ik toegang had tot de KAL Lounge en deze bevindt zich nog voor de security.

KAL lounge, Korean Air, Japan Airlines, Gimpo Airport, Seoul
De KAL Lounge nog voor security op Gimpo Airport.

Bij binnenkomst in de lounge liet ik mijn boarding pass zien waarna de lounge agent mijn gegevens registreerde. Ik werd erop gewezen om op tijd richting de gate te gaan. Zeker omdat de lounge zich op land side bevindt. De Korean Air Lounge is niet heel groot, maar biedt wel een goed aanbod aan eten en drinken. Op het moment dat ik er was, was het niet heel druk. Ik pakte mijn iPad om mijn mail en social media wat bij te werken onder het genot van een hapje en een drankje. Ongeveer drie kwartier voor vertrek van de vlucht ging ik richting gate.

Boarding

Mijn vlucht vertrok vanaf gate 38 en dat was gelukkig niet heel ver lopen. Gimpo Airport ziet er duidelijk een stuk ouder uit dan de moderne luchthaven van Incheon. Hier wordt nog gebruik gemaakt van oude matrixborden. Bij de gate was het niet heel druk. Samen met nog een aantal andere passagiers sloot ik keurig aan in de rij van priority boarding. Destijds had ik nog maar een keer met een Dreamliner gevlogen, dus ik kon niet wachten om dit mooie toestel weer te betreden. Even later kon iedereen op tijd aan boord.

Japan airlines, gate, gymp airport, Tokyo-haneda
Mijn vlucht met Japan Airlines naar Tokyo-Haneda vertrok vanaf gate 38.

Zoals ik al eerder schreef, heeft Japan Airlines Dreamliners in alle soorten en maten. Dit type toestel was een Dreamliner 787-8 met angle-flat stoelen in business class, ook wel bekend onder de naam Sky Suite I. Daarnaast heeft Japan Airlines ook Dreamliners met de Sky Suite II aan boord en zelfs met een business class in een reverse herringbone opstelling (787-9). Ik had stoel 8A.

twin seats, business class, Japan airlines, dreamliner
Stoel 8A

De angle-flat stoelen zien er erg hip en trendy uit en zitten erg comfortabel. De beenruimte is zeker niet beperkt. Doordat dit twin seats zijn, bieden ze weinig privacy voor degenen die alleen reizen. Alhoewel, de ene stoel staat in tegenstelling tot de stoel ernaast wel wat naar voren. Maar ze zijn beter voor mensen die samenreizen. In totaal waren we met slechts 5 passagiers in business class en iedereen zat verspreid over het hele compartiment.

Japan airlines, business class, Boeing 787-800, dreamliner
De Japan Airlines trendy twin seats in business class op de 787-8 Dreamliner.

De vlucht

Vreemd genoeg werd er deze keer geen drankje voor vertrek geserveerd. Ik hoorde ook al snel het ‘boarding completed’ signaal wat betekende dat we bijna zouden vertrekken. De Sky Suite I stoelen hebben een mooi groot in-flight entertainment scherm. Er is een goed aanbod aan films en muziek. Ik besloot echter om mijn vliegroute tevoorschijn te halen, het was ten slotte maar een korte vlucht.

business class, Japan airlines, dreamliner, 787-800, seoul, tokyo
Een korte maar comfortabele vlucht tussen Seoul en Tokyo.

We taxieden vervolgens naar de startbaan en voor ik er erg in had waren we al weer de lucht in. De vluchtduur zou ongeveer 2,5 uur bedragen. Even later kwam de crew langs met de menukaarten en immigratieformulieren. Ik deed meteen maar het nodige papierwerk waarna ik mijn stoel voor een tijdje in een wat comfortabelere positie zette. De stoelbediening biedt meerdere opties. De stoelen kunnen volledig plat.

stoelbediening, dreamliner, business class, Japan airlines
Stoelbediening

Eten en drinken

Na ongeveer een uur kwam de crew langs met eten en drinken. De maaltijd bestond uit een rijstgerecht met salade en nog een aantal lekkere hapjes. Alles werd keurig geserveerd in mooie schoteltjes en bakjes. Ik moest echter wel uitleggen dat ik niet met stokjes eet. Meerdere keren heb ik om bestek moeten vragen op Aziatische maatschappijen. Er was helaas geen champagne aan boord. In plaats daarvan ging ik maar voor een lekker Frans wijntje.

business class, maaltijd, Japan airlines, Seoul, Tokyo
Business Class maaltijd aan boord van Japan Airlines tussen Seoul en Tokyo.

De maaltijd smaakte zeer goed. Even later kwam de crew weer langs om alles af te ruimen. Belangstellend werd gevraagd waar ik vandaan kom en of ik weleens eerder met Japan Airlines heb gevlogen. Ik zei dat dit mijn eerste vlucht met Japan Airlines is en dat ik zeker onder de indruk ben van de goede service. Onder het genot van nog een wijntje staarde ik nog wat naar buiten voordat we op Haneda zouden landen. Het was buiten al bijna donker.

tokyo, business class, Haneda, Japan airlines, dreamliner, wijn
Nog een wijntje voor de landing op Haneda.

Voor ik het wist kwam er aan deze mooie vlucht een einde en landde het toestel op Haneda, de grootste luchthaven van Japan. Bij het verlaten van het toestel buigde de crew en bedankte ik hun voor de aangename vlucht. Haneda Airport ligt gelukkig niet ver van de stad, dus in no time was ik al bij mijn slaapadres.

Conclusie

Na mijn eerste vlucht met Japan Airlines ben ik zeker onder de indruk van deze maatschappij. Zeker de crew is zeer vriendelijk en belangstellend. Daarom zag ik ook alweer uit naar mijn volgende vlucht met Japan Airlines van Tokyo naar Bangkok de volgende dag. De Sky Suite I stoelen op de 787-8 Dreamliner bieden veel comfort en beenruimte. Ook de grote in-flight entertainment schermen zijn zeker een luxe. Toch ben ik bij het zien van foto’s meer een fan van de Sky Suite II stoelen die o.a. ook op de Boeing 767-300ER zitten. Met name vanwege het feit dat deze stoelen meer privacy bieden. Met dit type toestel vlieg ik in mei dit jaar van Tokyo-Narita naar Manilla, dus ik ben benieuwd!

Overzicht

Voordelen

- Comfortabele stoelen
- Vriendelijke en belangstellende crew
- Goede catering

Nadelen

- Weinig privacy in de Sky Suite I

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Japan Airlines biedt een prima business class product aan op de 787-800 Dreamliner. De Sky Suite I stoelen bieden weliswaar minder privacy dan de Sky Suite II stoelen. De service en catering is uitstekend!

6 min leestijd">
4.1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *