Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Op zondag 7 Augustus vloog ik met Garuda Indonesia in Business Class van Yogyakarta naar Jakarta. Daarom stap ik die ochtend in de trein die me van het hoofdstation Yogyakarta Tugu naar Yogyakarta International Airport (YIA) zal brengen. Deze luchthaven is relatief nieuw. Het vliegveld is namelijk pas sinds 2020 geheel operationeel. Yogyakarta heeft ook luchthaven Adisutjipto (JOG), die veel dichter bij de stad is gesitueerd. Echter, een toenemend aantal vluchten arriveert en vertrekt vanaf Yogyakarta International Airport. Indien je van of naar Yogyakarta vliegt, kijk dus goed welke code op je ticket staat. In deze review lees je over mijn Business Class ervaringen met Garuda Indonesia, op de vlucht van Yogyakarta naar Jakarta.
Reis naar luchthaven
Treinstation Yogyakarta Tugu vind je in het hart van Yogyakarta en brengt me in 56 minuten rechtstreeks naar de luchthaven. Het is een aangename reis en bied je ook nog wat impressies van Zuid-Java en de Indische Oceaan. De nieuwe luchthaven is ruim opgezet; dit merk je al als je via de treinterminal naar de centrale hal van de luchthaven loopt. Als nationale luchtvaartmaatschappij van Indonesië heeft Garuda Indonesia aardig wat balies op de luchthaven.
Boeken ticket, inchecken & terminal
Garuda is lid van SkyTeam en daardoor profiteer ik van de voordelen als SkyTeam Elite lid. Als Silver lid mag ik bijvoorbeeld een extra stuk ruimbagage gratis inchecken en kan ik (soms) gebruik maken van de Priority rij tijdens het inchecken en aan boord gaan. Mijn Business Class ticket staat 30 kg aan ruimbagage toe. Bij het boeken kan je op de website van Garuda je lidmaatschapsnummer van Flying Blue invullen en dan vind je je ticket automatisch in deze app. Aangezien ik meer met KLM dan met Garuda reis vind ik dit handig. Uiteraard kan je er ook voor kiezen om je ticket te tonen in de Garuda app.
Garuda biedt een SkyPriority balie aan en zodoende hoef ik niet lang te wachten om in te checken. De medewerkster geeft me tijdens het inchecken een voucher die gebruikt kan worden voor eten/drinken op de luchthaven. YIA heeft wel de Concordia lounge, maar Garuda biedt zelf (nog?) geen lounge aan en vandaar dat de reiziger met de voucher kan kiezen voor een van de horecagelegenheden. Een mooi alternatief, alhoewel een lounge natuurlijk wel prettiger geweest zou zijn,
Het passeren van de douane en veiligheidscontrole verloopt vlot en het personeel is vriendelijk en correct. De passagiers vervolgen hun weg naar centrale hal waar men de gates vindt. Daarnaast vind je er de bekende horecagelegenheden, de Concordia lounge, een kleine selectie aan winkels en andere faciliteiten zoals een gebedsruimte en science corner/bibliotheek. Verschillende winkellocaties zijn nog niet geopend. Er is dus nog ruimte over voor nieuwe faciliteiten en sommigen zijn nog in aanbouw.
De gehele terminal is ruim opgezet en hierdoor voelt het zeer rustig aan. Alleen wanneer reizigers net voor vertrek voor de gate opstellen voelt het iets drukker aan, maar dit zijn slechts korte, tijdelijke momenten.
Boeing 737-800
Als Business Class reiziger en SkyTeam Elite lid kan ik als een van de eersten aan boord. Alle passagiers vinden al snel hun stoel in de Boeing 737-800 en we kunnen al gauw vertrekken.
De Business Class heeft een afgescheiden cabine. De stoelen zijn breder, hebben een voetensteun en hebben een recline. De opstelling is 2-2 (voor Economy geldt 3-3). Ik zit op stoel 6H, bulkhead en heb dus niemand voor me zitten. Voor een lange vlucht kan het misschien ergerlijk zijn als je zo dichtbij de pantry en het toilet zit, maar vanwege de korte duur van de vlucht heb ik nergens last van. Wel ziet het interieur er enigszins gedateerd uit. Maar nogmaals, vanwege de korte duur kan ik me hier niet druk over maken. De gebruikelijke documenten zoals de veiligheidsinformatie zijn ook aanwezig voor de reiziger.
De stoelen hebben een eigen Audio Video On-Demand systeem en ook zijn er muziekkanalen. Een selectie aan films, spelletjes, de securityprocedure en de voortgang van deze route worden zo met de reiziger gedeeld. Wel is het zo dat de crew aanwezig is tijdens de uitleg van de securityprocedure, om aan het eind een nette, bescheiden buiging naar de reiziger te maken.
Takeoff & Service
In deze Review over de binnenlandse Garuda Business Class vlucht gaan we natuurlijk ook in op de service. Het blijft interessant dat veel reizigers – waaronder ik zelf – al voor takeoff in slaap vallen. De cabin crew laat me rustig slapen, maar wanneer ik wakker word komt de dame algauw naar me toe om een lunchbox aan te bieden. Deze biedt onder andere een broodje, muffin, candybar en water. Daarnaast worden er koffie, thee en andere dranken zoals sinaasappelsap aangeboden.
De dame houdt goed in de gaten of de reizigers wat nodig hebben, beantwoordt vragen en assisteert waar nodig is. Dit allemaal met een grote glimlach. Het is opvallend dat veel Aziatische luchtvaartmaatschappijen een hoog niveau aan dienstverlening tonen.
Ik breng een kort bezoek aan het toilet, voorin in het vliegtuig. Deze is niet ruimer of luxueuzer ingericht dan die van de Economy Class (deze zijn achterin het vliegtuig gesitueerd). Sinds de Coronacrisis doet de luchtvaartmaatschappij er alles aan om je veilig te laten reizen. Ontsmettingsmiddel ligt gebroederlijk naast de hand lotion en eau de toilette. Los daarvan zijn er geen speciale extraatjes voor de businessclass reiziger.
Voordat ik het weet zet men de daling in. Sommige reizigers hebben nog niet alles van de lunchbox opgegeten, en sommige reizigers zijn alweer in slaap gevallen. Maar het vliegtuig landt netjes op Jakarta airport.
Aankomst
De aviobrug wacht me alweer op en omdat het een binnenlandse vlucht is hoef je niet langs de immigratiedienst, dit bespaart je weer tijd. Interessant is het feit dat de bagageband een priority gedeelte kent. Het is uiteindelijk dezelfde band als waar reizigers die niet priority-status hebben hun bagage ophalen. Het komt erop neer dat je meer ruimte om je heen hebt als je de bagage van de band afhaalt. Dat is een aardige geste, maar of het echt een verschil maakt betwijfel ik. Dit temeer omdat op dergelijke binnenlandse vluchten veel reizigers met alleen handbagage reizen. Veel wachtenden zijn er daarom ook niet bij de bagageband.
Door de korte wachttijden en gestroomlijnde route op Jakarta Airport sta ik algauw weer buiten en loop naar de taxistand, klaar voor de reis naar Jakarta centrum. Het was een korte, maar comfortabele reis. Het toont aan dat Garuda nog steeds prima service biedt en een goede optie is voor reizen binnen en ook naar Indonesië. Al met al een positieve review op deze Garuda Business Class vlucht.
Geef een reactie