Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Ik vloog vorige maand met China Eastern vanuit Macau naar Shanghai in een Airbus A320 in Economy Class. In deze review neem ik jullie mee aan boord en laat ik zien hoe makkelijk het tegenwoordig is om een paar dagen in Shanghai te verblijven voordat je doorvliegt naar je eindbestemming.
Website China Eastern
Na het boeken van mijn ticket wilde ik graag alvast stoelen selecteren, maar dat bleek na lang zoeken op de website niet mogelijk. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de website van China Eastern verschrikkelijk vind. De “Booking Self-Service” sectie is moeilijk te vinden en in mijn geval nutteloos, want ik kon geen stoelen selecteren en ook geen speciale maaltijd aanvragen. Bovendien is de website erg onoverzichtelijk. Ik heb niet kunnen vinden hoe ik een speciale maaltijd kan aanvragen. Als ik in Nederland was geweest had ik naar het kantoor op Schiphol kunnen bellen.
Inchecken
Een dag voor vertrek heb ik geprobeerd om via de website in te checken. In eerste instantie leek alles goed te gaan. Ik kon mijn gegevens invullen en ik kreeg automatisch een stoel toegewezen (ik kon geen eigen stoel selecteren). Op het laatst kreeg ik echter een foutmelding dat er aanvullende informatie nodig was om de check in te voltooien. Ik ontving echter een paar uur later wel een instapkaart per mail.
De volgende dag was ik al vroeg op de luchthaven. Mijn koffer kon ik echter nog niet inchecken. Er stonden al veel mensen te wachten. Zoals gebruikelijk ging de check-in 3 uur voor vertrek pas open. Na een klein half uurtje wachten was ik snel aan de buurt dankzij mijn Elite status bij KLM. Als Skyteam Elite mag je gebruik maken van de Business Class check-in.
De grondstewardess was erg vriendelijk. Na het overhandigen van mijn aansluitende vluchtgegevens vroeg ik of ze mijn stoel kon wijzigen naar een raamstoel. Dit bleek in eerste instantie niet mogelijk, maar na overleg met haar manager kreeg ik stoel 35L toegewezen.
Vlucht
Ik kon dankzij mijn Elite status boarden met priority. De steward en stewardess verwelkomden mij aan boord op een kille manier (er kon geen lach vanaf), maar dat ben ik wel gewend in China.
Na de veiligheidsinstructies in opvallend goed Engels werd ons meegedeeld dat we nog niet konden vertrekken vanwege een probleem bij de luchtverkeersleiding. Een klein kwartier later vertrokken we alsnog richting Shanghai.
Een uur na vertrek begon de crew met de maaltijdservice. Iedereen kreeg een maaltijd bestaande uit rijst met kip, een klein flesje water en een broodje met margarine. Ik vroeg of er toevallig een andere optie was zonder vlees (ik ben vegetarisch) en ik werd aangekeken alsof ik niet helemaal lekker was. Ik kreeg twee broodjes toegeschoven en daar moest ik het maar mee doen.
Even later kwam de crew met koffie en thee langs. Ook hier was de service niet vriendelijk. Als je aangaf dat je koffie of thee wilde werd je haast met tegenzin bediend.
Er waren geen IFE’s aan boord. Dit vond ik niet echt een groot probleem, aangezien het een vlucht was van slechts 2 uur. Daarentegen vond ik de stoelen wel erg oncomfortabel. Het is net alsof je op staal zit. Bovendien is ook de hoeveelheid beenruimte zeer beperkt.
Transitvisum Shanghai
Direct bij aankomst stond goed aangegeven waar je heen moest voor transfers. Aangezien ik 6 uur overstaptijd had wilde ik eigenlijk wel even kijken of het mogelijk was om door de immigratie te komen. Je kunt immers als je een doorverbinding binnen 144 uur hebt een gratis transitvisum krijgen.
De douanebeambte pakte mijn paspoort aan en bekeek mijn instapkaart voor mijn aansluitende vlucht uitvoerig. Ze keek me nog een keer aan en stempelde mijn paspoort. Hupsakee ik was in China! Zo simpel is het dus.
Aangezien mijn vlucht dezelfde dag nog zou vertrekken kreeg ik een transitvisum voor 24 uur. Je kunt afhankelijk van je doorverbinding een tijdelijk transitvisum van maximaal 6 dagen krijgen. Met dit visum mag je naast Shanghai ook verblijven in nabijgelegen steden als Suzhou, Hangzhou en Nanking. Helaas had ik niet genoeg tijd om Shanghai in te gaan, maar ik had wel een extra stempel voor mijn verzameling.
In de aankomsthal zag ik een Subway en heb ik nog een Veggie Patty gegeten, iets waar ik wel behoefte aan had na die droge broodjes aan boord bij China Eastern. Een uur later ben ik door de security gegaan en kreeg ik uiteraard nog een stempel bij de immigratiedienst.
Visum vereisten en voorwaarden kunnen veranderen. Controleer daarom altijd zelf, kort voor vertrek, bij de ambassade de meest actuele informatie.
Conclusie
Ik had geen hoge verwachtingen van China Eastern, maar vond ondanks dat de vlucht erg tegenvallen. Ten eerste is de website niet echt functioneel. Ik had graag vooraf een stoel willen selecteren en een speciale maaltijd willen aanvragen. Ten tweede was het personeel aan boord niet vriendelijk. Daarnaast was de maaltijdservice erg beperkt en waren er geen IFE’s aanwezig. Ook zaten de stoelen niet comfortabel en de hoeveelheid beenruimte is minimaal.
Het transitvisum is echter zeer makkelijk te krijgen in Shanghai. Aangezien Shanghai een grote hub is voor China Eastern is dit absoluut een groot voordeel. Je kunt je reis onderbreken met een bezoek aan wereldstad Shanghai.
Chawa zegt
Shanghai vind ik een geweldig Stad.
Vorige jaar toen die 144 uur transit VISA net ingevoerd was gebruik gemaakt, echt top.
Omdat het net ingevoerd was duurde bij de immigratie wat langer, maar werd netjes behaandeld, naar een plek gebracht waar we konden zitten om te wachten.
Ook fijn om je reis daar even te onderbreken met 6 dagen bezoek aan Shanghai.
China is 1 van mijn favoriete land.