Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Voor een studiereis reizen we af naar Spanje. We starten in Madrid en vervolgen onze route via Córdoba naar Sevilla. Drie prachtige steden in een reis. Sevilla is ons eindpunt en vanuit hier reizen we weer richting Nederland. Air France brengt ons in Economy van Sevilla naar Parijs in de Airbus A320. In deze review gaan we dieper in op de boeking, cabine en service.
In Air France Economy Class naar Parijs
Voor een studiereis, reis ik af naar Madrid. We reizen dit keer met bijna enkel handbagage. KLM & Air France zijn in ons geval het goedkoopst en snelst. We boeken dan ook de volgende tickets binnen één enkele boeking:
- Amsterdam Airport Schiphol (AMS) -> Adolfo Suárez Madrid–Barajas Airport (MAD)
- Aeropuerto de Seville (SVQ) -> Parijs Charles de Gaulle (CDG)
- Parijs Charles de Gaulle (CDG) -> Amsterdam Airport Schiphol (AMS)
We betalen €165,97 per persoon voor deze boeking. Het levert 15XP op en voor een Flying Blue Platinum lid een magere 500 Miles. Vanwege mijn Platinum status kan ik kosteloos 2 stuks ruimbagage inchecken. Dat komt voor onze groep prima uit. We kopen geen extra ruimbagage bij. Een voordeligere prijs voor het ticket is natuurlijk belangrijk, maar gezien de hoeveelheid vluchten, comfort en handbagage die mee mag vind ik dit een redelijke prijs. Ter vergelijking, bij Transavia betaal je voor een enkele reis tussen Amsterdam en Sevilla vanaf €79 exclusief trolley. Tegenwoordig mag je hier kosteloos enkel nog een rugzak meenemen.
Aanvang van de reis
Na een prima verblijf in Sevilla, verlaten we de stad met de bus. De bus vertrekt vanaf het busstation bij Plaza de Armas. Kies bus EA voor de luchthaven en betaal in de bus met je betaalkaart. In ongeveer 30 minuten ben je vanuit het centrum bij de luchthaven.
Op het vliegveld is het inchecken van bagage nog niet begonnen. Wel staan er al wat rijen met mensen die hier ogenschijnlijk al even aan het wachten zijn. Na zo’n 20 minuten komt er een medewerker die de boel gaat opstarten.
De SkyPriority balie is goed aangegeven, maar het duurt hier langer dan gehoopt. Uiteindelijk kan ik onze twee stuks ruimbagage afgeven. Er zaten iets meer kilo’s in, maar hier deed men verder niet ingewikkeld over.
Ik ontvang mijn paspoort en instapkaart, waarna we richting de veiligheidscheck gaan. Sommige rijen gaan vlot, terwijl een andere ineens wordt opgeheven. Iedereen in deze rij moet bij de andere rijen ertussen. In zo’n 10-15 minuten staan we in het winkelgebied.
Voorafgaand aan de vlucht heb ik toegang tot de Sale VIP Azahar Lounge. Ik neem een gast kosteloos mee. Op InsideFlyer lees je binnenkort een uitgebreide review over deze lounge.
De lounge is tegenover de instapgate, B14.
Boarding AF1547 van Sevilla naar Parijs CDG
Onze vlucht heeft wat vertraging. Dit heeft te maken met een later vertrek vanuit Parijs. We worden hier helaas niet per e-mail of sms van op de hoogte geteld. Wel kunnen we het aflezen op de informatieborden in de terminal.
Gelukkig kunnen we wel iets eerder instappen dan de nieuwe instaptijd. We moeten daarbij nog wel even wachten in de aviobrug.
Bij binnenkomst word ik hartelijk verwelkomt en kan ik nog een hygiëne doekje pakken. Er zijn nog maar weinig maatschappijen die dat doen, dus dat is wel een pluspunt.
Het instappen verloopt op zich redelijk soepel. Op het eind moet er wat hangbagage uit de cabine gehaald worden. De bagagebakken zitten vol en de handbagage wordt in het ruim geplaatst.
Voor vertrek komt een van de cabinemedewerkers mij nog persoonlijk verwelkomen en vragen of alles naar wens is. Een leuke attentie vanwege mijn Platinumstatus bij Flying Blue. De medewerker deed dit overigens ook bij meerdere reizigers in de cabine.
Voor vertrek volgt de veiligheidsprocedure, waarna we Sevilla gaan verlaten. Hasta la próxima!
Air France A320 Cabine & stoel
De Franse maatschappij heeft een verscheidenheid aan vliegtuigen in haar vloot. Ditmaal zet de Air France de Airbus A320 in op de route tussen Parijs en Sevilla. Het toestel bestaat uit 29 rijen in een 3-3 opstelling. De eerste rijen worden gebruikt voor reizigers in Business Class. De stoel in het midden wordt leeggelaten, zodat reizigers meer ruimte hebben in de toch al kleine Business Classcabine.
Verder naar achteren tref je de Economy Class in het toestel. Deze keer reis ik in de nooduitgang-rij. Ik koos voorafgaand aan de vlucht voor stoel 12F, bij het raam.
De stoelen hebben een prima zitcomfort. De stoelen beschikken over een hoofdsteun die ook beweegbaar is. De steun is gemakkelijk in gebruik en biedt wat extra comfort.
Wat voornamelijk prettig is aan de stoelen bij de nooduitgang, is de extra beenruimte. In totaal heb je tot 37” (94cm) aan beenruimte. Dat is veel meer dan bij de overige stoelen (72cm).
De stoelen hebben ook een kleine recline en een usb-a poort in de armleuning.
Er is ook een tafeltje dat gemakkelijk in en uit te klappen is. Doordat de afstand tussen de passagier en het tafeltje groter is dan normaal, is deze verder uit te schuiven.
Achter in de cabine treffen we twee toiletten aan. Beperkt qua bewegingsruimte. Verder toe aan vernieuwing. De zitting heeft z’n beste tijd gehad. Enige dat ik hier fijn vond is de spoelbak met kraan waar water uit blijft stromen en je niet in hoeft te houden.
InsideFlyer heeft een YouTube-kanaal boordevol met reviews, InsideLooks en trip reports. We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Van de vlucht in Economy Class in de Airbus A320 van Air France tussen Sevilla en Parijs hebben we ook een mooie videoreview gemaakt. Deze bekijk je hieronder of op ons kanaal.
Comfort en service in de Air France Economy Class
We zijn alweer gearriveerd in het laatste onderdeel van onze Air France review in de Airbus A320 tussen Sevilla en Parijs. De piloten vliegen goed door en we zullen dan ook de vertraging inhalen. Maar voordat het zover is, is er nog een serviceronde.
Er is keuze uit een sandwich met ham of met kaas. Ik kies voor de laatste. Een oke sandwich, maar niets bijzonders. Dan vind ik de sandwich bij KLM persoonlijk lekkerder. Er is ook wat keuze uit verschillende drankjes, namelijk appelsap, sinaasappelsap, tomatensap, water, wijn (rood/wit), koffie / thee en enkele frisdranken. Het is geen probleem om meerdere drankjes te bestellen.
Aan boord van deze Air France Airbus beschikt men over wifi. Er zijn verschillende wifipakketten. Zelf kies ik voor het gratis pakket (Message Pass). Je kunt dan kosteloos berichtjes versturen. Er is ook een Surf Pass en Stream Pass, die respectievelijk €5 en €12 kosten voor de gehele vlucht.
Zoals eerder al beschreven heeft de stoel een prima comfort. De vlucht duurt natuurlijk ook maar ongeveer 2 uur en 10 minuten. Enige puntje is dat de omgeving van de stoel niet helemaal schoon is. En dan met name de stoel voor mij. Hier mag men meer aandacht aan besteden.
Nadat de cabinemedewerkers de cabine in gereedheid hebben gebracht voor landing, landen we niet heel veel later in Parijs Charles de Gaulle (CDG). Het is nog een kleine stukje rijden naar de gate. Voordat we het weten pakken we onze bagage en lopen we in de altijd volle Terminal 2F in Parijs.
Hier moeten we nog even wachten op onze vervolgvlucht naar Amsterdam. Maar die is helaas vertraagd. Een bezoekje aan de eveneens overvolle Salon Lounge Air France in deze terminal 2F is deze keer dan ook geen pretje.
Foto’s review Air France Economy Class Airbus A320-200 Sevilla – Parijs CDG: InsideFlyer – Marco
Geef een reactie