Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vorige maand vond de jaarlijkse Vakantiebeurs plaats. Hét evenement waar het Nederlandse publiek massaal inspiratie en ideeën opdoet voor de volgende vakantie. InsideFlyer deed ook inspiratie op bij de Vakantiebeurs, maar vooral met het oog op de reistrends van 2024 én natuurlijk de ontwikkelingen in travel loyalty.
Reizen weer volop populair
Het is een drukte van jewelste bij de Vakantiebeurs 2024 die traditiegetrouw jaarlijks in januari wordt gehouden in de Utrechtse Jaarbeurs. Reisorganisaties, verkeersbureau’s en bedrijven die zich maar enigszins met reizen kunnen verenigen buitelen over elkaar heen om hun ‘waar’ aan te prijzen. Als InsideFlyer kijken we natuurlijk met een ander oog naar de beurs. Welke trends zijn zichtbaar, waar is de frequente reiziger naar op zoek en hoe spelen bedrijven hierop in?
Na een prettig ontvangst door de organisatie van de beurs wandelen we de centrale hal in. Gelijk bij de ingang biedt de Nederlandse low cost carrier Transavia bezoekers een vakantiespel aan. Uiteraard kunnen zij een mooie korting op een van hun vluchten winnen. Vele bezoekers doen gretig mee in de hoop een mooie reis te winnen. Even verderop pakt TUI uit met eveneens een grote stand. Bezoekers kunnen in de stoel van een piloot zitten om zelf enigszins te ervaren hoe het voelt om een vliegtuig te ‘besturen’.
TUI en Condor representeren de airlines die voornamelijk op vakantiebestemmingen vliegen, terwijl airlines zoals JetBlue, ITA Airways en Turkish Airlines meer een variatie aan bestemmingen aanbieden. Turkish Airlines heeft zelfs enkele Business Class stoelen op de beurs gezet. En ook Garuda Indonesia is aanwezig.
Duurzaamheid belangrijk, maar prijs ook
Tegenwoordig zijn duurzamere reizen meer in trek bij het algemene publiek. De beursorganisatie weet ons te vertellen dat onder reisorganisaties duurzaamheid ook belangrijk vinden. Er is zelfs een speciale duurzaamheidsroute op de beurs, deze is gebaseerd op het Britse Travellife certificaat.
Op de beurs zien we dat treinreizen ook veel worden gepromoot, maar het lijkt erop dat vliegreizen onder de bezoekers ook nog erg populair zijn. Mocht de reiziger toch voor een vliegreis kiezen, dan probeert de touroperator de rest van de reis ‘zo duurzaam mogelijk’ aan te bieden, alhoewel soms nog niet echt duidelijk wat er dan precies ‘duurzaam’ is.
Het is wel duidelijk dat ook een goede prijs belangrijk blijft. Tegelijkertijd moet ook de kwaliteit goed zijn. De bezoekers zijn op zoek naar een unieke reiservaring, dus niet meer met z’n allen in een bus naar Spanje. Maar liever zelf wat invloed uitoefenen op de planing van de vakantie. De organisatie van de beurs stelt ook dat vakantiegangers steeds beter geïnformeerd zijn door de informatie op internet en via social media.
Populaire bestemmingen
In de Hal van Azië en Afrika pakken touroperators zoals Riksja reizen groot uit. Hun paviljoen moedigt de bezoeker aan om nieuwsgierig te zijn, kom ontdekken. Verschillende touroperators en bestemmingen promoten zich. Landen zoals Thailand en Indonesië zijn ruimschoots vertegenwoordigd. Voor Nederlanders bestemmingen die altijd in de smaak vallen. Maar ook verschillende bestemmingen in Afrika kunnen rekenen op vele bezoekers. Tours voor natuurparken worden enthousiast gepromoot.
De hallen met Europese bestemmingen zijn ook goed gevuld. Op dit moment is menig vliegticket naar (bijvoorbeeld) Azië best hoog geprijsd, dus wellicht maakt een grote groep inderdaad de keuze om de zomer in Europa door te brengen. Het gedeelte voor kampeer- en camperreizen is erg populair onder de bezoekers.
Een andere hal die veel te bieden heeft: de hal met cruiseliners. Een grote groep bezoekers weet deze hal zeker te vinden. En bestemmingen variëren van Europees tot verder weg. En van het Caribisch gebied tot de Noorse Fjorden; het kan allemaal.
Zonbestemmingen zijn favoriet. De Nederlander lijkt toch trouw te blijven aan deze bestemmingen, zoals Spanje, Griekenland en Italië. Maar ook de verderweg gelegen warme bestemmingen lijken populair.
ChatGPT
Vele industrieën worden al beïnvloed door ChatGPT maar ook reizen ondervinden de invloed van dit medium. Tips over bestemmingen, inspiratie voor reizen; sommige reizigers plannen hun route al gebaseerd op Artificial Intelligence. Het is nog niet helemaal ingeburgerd, maar het gebruik van ChatGPT voor reizen komt al op gang.
Boekingen en Inspiratie
Het lijkt erop dat de Vakantiebeurs voor vele bezoekers een heus startsein is om de vakantie te plannen en te boeken. Wellicht wachten sommige mensen nog met het maken van de definitieve keuze, maar men kon in ieder geval genoeg inspiratie opdoen.
Bron foto’s Verslag Vakantiebeurs 2024: InsideFlyer
Geef een reactie