Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Niets is vervelender tijdens het reizen dan lange vertragingen of vluchten die gecanceld worden en die daardoor je hele planning overhoop gooien. In veel gevallen heb je recht op compensaties, maar de regels zijn vaak niet voor iedereen even duidelijk. De Europese Commissie heeft een heel aantal beschermingsregels voorzien voor passagiers bij annuleringen, vertragingen of een overboeking. Ikvliegveel zet deze rechten voor passagiers op een rijtje. We beginnen de serie met Rechten bij… Vertraging.
Je hebt als reiziger recht op compensaties bij volgende situaties:
- bij de annulering van je vlucht
- de vertraging van je vlucht met minstens 2 uur op vluchten van 1500 km of minder, 3 uur van vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km of een niet-EU bestemming tot 3500 km en 4 uur van een niet-EU bestemming van meer dan 3500 km
- wanneer er een instapweigering plaatsvind op een vlucht. Zoals bijvoorbeeld een overboeking
- bij een plaatsing in een lagere klasse.
De beschermingsregels zijn van toepassings voor:
- passagiers die vertrekken vanaf een luchthaven van de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Zwitserland
- passagiers die vertrekken in een ander land naar een luchthaven van de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Zwitserland met een Europese luchtvaartmaatschappij.
De compensaties houden in dat je recht hebt op een drankje, een maaltijd (meestal middels een voucher), gratis telefoongesprek en een hotelkamer, wel afhankelijk van de afstand van de vertraagde vlucht en de duur van de vertraging.
Financiële schadevergoeding
Afhankelijk van de vluchtafstand heeft u recht op een schadevergoeding van 250 tot 600 euro. Hier maakt men een verschil tussen reizen binnen of buiten de Europese Unie. Ook is de afstand van de trip doorslaggevend voor het berekenen van de eventuele vergoeding.
Vluchten binnen de EU:
- van 1500 km of minder: 250 euro
- van meer dan 1500 km: 400 euro
Vluchten tussen een EU-luchthaven en een luchthaven buiten de EU:
- van 1500 km of minder: 250 euro
- tussen de 1500 en 3500 km: 400 euro
- meer dan 3.500 km: 600 euro
Let op! Als de luchtvaartmaatschappij u een andere vlucht zonder veel tijdverlies aanbiedt, kan de vergoeding met de helft worden verminderd. Het begrip ‘zonder veel tijdverlies’ kan echter op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Echter, als gevolg van twee uitspraken van het Europees Hof van Justitie kunnen luchtvaartpassagiers die hun eindbestemming met minstens drie uur vertraging bereiken een financiële schadevergoeding vragen.
U krijgt géén vergoeding voor een geannuleerde vlucht als:
- de annulering te wijten was aan buitengewone omstandigheden, zoals slechte weersomstandigheden
- u minstens 2 weken van tevoren bent ingelicht
- u een andere vlucht voor dezelfde route zonder veel tijdverlies werd aangeboden
Bij annulering wegens buitengewone omstandigheden hebt u geen recht op schadevergoeding, maar moet de luchtvaartmaatschappij u de keuze geven tussen:
- terugbetaling van uw ticket (voor het volledige bedrag of voor het gedeelte dat u niet hebt kunnen gebruiken), of
- een andere vlucht naar uw eindbestemming bij de eerste gelegenheid, of
- een vlucht op de latere datum van uw keuze (in functie van de beschikbaarheid van plaatsen)
Zelfs in deze buitengewone omstandigheden moeten luchtvaartmaatschappijen u bijstand geven terwijl u op een alternatieve vlucht wacht. Onder ‘overmacht’ wordt vaak het volgende gerekend: onverwachte technische problemen, moeilijke weersomstandigheden en onaangekondigde stakingen.
Waar kan ik terecht?
Als je denkt aanspraak te maken op een compensatie, dien dan eerst een aanvraag in bij je luchtvaartmaatschappij. Indien je daar geen gehoor krijgt kan je een klacht indienen bij de instantie bevoegd voor u regio. Zorg er vooral voor dat je al de documenten van je vlucht goed bewaard, zij kunnen later immers als bewijs dienen bij een eventuele klacht. Op het internet zijn er ook een aantal professionele bedrijven te vinden die je (tegen betaling) helpen bij het terugvorderen van bepaalde bedragen en vergoedingen.
Kilian zegt
Het Europese Hof heeft daarnaast onlangs bepaald dat de vertraging ‘loopt’ tot het moment dat de deuren van het vliegtuig zijn geopend (en niet totdat het vliegtuig is geland).
Bart Melis zegt
Mooi detail. Ik zoek het op en verwerk het graag in het artikel. Bedankt alvast.
VRR zegt
Hoi,
Heb je ook informatie voor als je een Downgrade heb gehad.
Bart Melis zegt
Haal zeker info bij je maatschappij hierover. Als ze je in een lagere klasse stoppen dan je ticket effectief waard is dan moeten ze dit ticket tussen 25 – 75 % vergoeden. Indien de maatschappij hieraan geen gehoor geeft zou ik zeker een klacht indienen.
VRR zegt
Ja klopt, ik lees idd dat ik naast de €450,- (Voucher) ook 75% van het ticketprijs kan claimen. Ik ben namelijk vandaag van van Business Class (Vlucht naar delhi) naar de Eco comfort gedeclasseerd (KLM), het was een overvolle Business class waar er meer stoelen zijn verkocht dan dat er beschikbaar is, iets met een No-show zeiden ze.
The Flying Dutchboy zegt
Volgens mij gelden de regels voor vertraging op een vlucht NAAR een EU land alleen als de vlucht wordt uitgevoerd door een maatschappij geregistreerd in een EU-lidstaat.
Mike zegt
klopt!
Bart Melis zegt
Het moet idd over een Europese maatschappij gaan.